کد خبر: 1043326
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۰
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هر مالیاتی که از خانه‌های بدون سکنه اخذ شود، به صندوق ملی مسکن می‌رود و به پرداخت تسهیلات برای مسکن گروه‌های کم درآمد اختصاص می‌یابد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: محمود محمودزاده در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: سامانه املاک و اسکان یک اقدام پایه برای شناسایی وضعیت مسکن کشور است. هدف هم صرفاً مالیات نیست، بلکه برنامه اصلی، شناسایی اوضاع سکونتی خانوار‌ها برای برنامه‌ریزی‌های حوزه مسکن است. هر مالیاتی از خانه‌های خالی گرفته شود، مستقیم به صندوق ملی مسکن می‌رود و به عنوان تسهیلات برای مسکن کم درآمد‌ها هزینه می‌شود. اینکه تصور کنیم دولت برای افزایش درآمد‌های مالیاتی، این سامانه را ایجاد کرده تصور اشتباهی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مطالبه عموم مردم ساماندهی بازار مسکن است، گفت: برای کنترل بازار مسکن باید ابتدا اطلاعات داشته باشیم تا بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم. این سامانه یک اقدام خوب و مهم است و با قانونی که آذرماه سال گذشته از سوی مجلس تصویب شد ضمانت اجرایی پیدا کرد.

محمودزاده تأکید کرد: هم‌میهنان عزیز از این منظر به ثبت اطلاعات ملکی خود نگاه کنند که اگر موضوع مسکن قرار است ساماندهی شود نیاز به این اطلاعات پایه دارد و از طریق این سامانه انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در صورت عدم ثبت اطلاعات، بسیاری از خدمات شامل یارانه، افتتاح حساب بانکی، گذرنامه، پلاک خودرو و ... قطع می‌شود، گفت: بله به هر حال این موضوعی است که در بند ۷ تبصره ۸ اصلاحیه ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم به آن اشاره شده‌است. کسانی که ظرف دو ماه اطلاعات سکونتی را ثبت نکنند و موفق به دریافت کد یکتا نشوند ارائه خدمات دستگاه‌های دولتی به آن‌ها دچار اختلال می‌شود.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره جرایم مالیاتی خانه‌های خالی گفت: هر خانوار می‌تواند یک اقامتگاه اصلی و یک اقامتگاه فرعی در شهری دیگر داشته باشد که مشمول مالیات خانه‌های خالی نمی‌شود. صاحبان واحد‌های نوساز نیز پس از ۱۲ ماه و در حالت انبوه‌سازی پس از ۱۸ ماه در صورت خالی بودن مالیات پرداخت می‌کنند. همچنین خانه‌های خالی شهر‌های کمتر از ۱۰۰ هزار نفر و روستا‌ها مشمول مالیات نیست، اما اگر در سامانه ثبت نشود مشمول ۲۰ درصد مالیات متعلقه خواهد شد. معافیت‌های دیگری نیز برای برخی گروه‌ها از جمله دانشجویان، دانش‌آموزان، مبتلایان به بیماری‌های خاص و ... در نظر گرفته شده‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار