کد خبر: 1043275
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
یک رسانه غربی از قول منابع دیپلماتیک گزارش داده که دولت فرانسه و اتحادیه اروپا در حال بررسی گزینه‌ها برای تحریم سیاستمداران لبنانی هستند.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: رویترز از قول منابع دیپلماتیک گزارش داده که دولت فرانسه و اتحادیه اروپا در حال بررسی گزینه‌ها برای تحریم سیاستمداران لبنانی هستند. هدف چنین اقدامی نیز اعمال فشار به سیاستمداران لبنانی برای توافق در مورد تشکیل دولت جدید و نجات کشور از خطر فروپاشی اقتصادی عنوان شده است.

تابستان گذشته در پی انفجار مهیبی که در بندر بیروت رخ داد نخست وزیر و دولت لبنان استعفا دادند ولی به دلیل اختلافات سیاسی هنوز دولت جدید تشکیل نشده است.

دولت فرانسه مبتکر و هدایت‌کننده فشارهای بین المللی برای تغییرات ساختاری در لبنان بوده است، ولی تاکنون هیچیک از این اصلاحات که شرط اهدای کمک مالی خارجی است اجرا نشده و جناح‌های سیاسی رقیب حتی در مورد انتخاب اعضای دولت جدید به توافق نرسیده‌اند.

با توجه به اینکه اکثر سیاستمداران ارشد لبنانی در کشورهای اروپایی املاک و نقدینگی دارند و فرزندان خود را برای تحصیل به اروپا می‌فرستند اعمال تحریم‌هایی نظیر ممنوعیت سفر به اروپا و یا مسدود کردن دارایی آنها می‌تواند تاثیر گذار باشد.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در جلسه پارلمان این کشور گفت: «برای اعمال فشار بر سیاستمدارانی که منافع عمومی را فدای منافع شخصی خود کرده‌اند طرح‌های مشخصی در حال بررسی است. اگر برخی از این سیاستمداران به وظایف و مسئولیت‌های خود عمل نکنند ما در اجرای مسئولیت خود هیچ تردیدی نخواهیم کرد.»

دو دیپلمات به خبرگزاری رویترز گفتند که وزارت خارجه فرانسه مشغول بررسی گزینه‌های گوناگون برای اجرای تحریم‌هایی از جمله ممنوعیت سفر به اروپا و مسدود کردن دارایی‌های افراد مورد نظر است.

به گفته دیپلمات‌ها، وزیر خارجه فرانسه در اجلاس وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا در روز دوم فروردین، از جوزف بورل مسئول سیاست خارجی این اتحادیه خواست این گزینه‌ها را بررسی کند.

یکی از دیپلمات‌ها افزود: «فرانسه تلاش می‌کند لبنان را به یک مسئله مشترک برای کل اتحادیه اروپا تبدیل کند چون به تنهایی قادر به حل این معضل نیست و یا حداقل تجربه نشان داده که اقدامات یکجانبه آن کشور تاکنون به نتیجه نرسیده است.»

وی در ادامه گفت: «تحریم تاکنون به طور مستقیم مطرح نشده ولی اگر برای تغییر رفتار سیاستمداران لبنانی راه مناسبی باشد مد نظر قرار خواهد گرفت چون لبنان به یک حکومت کارآمد نیاز دارد.»

برخی از لبنانی‌ها نیز از این پیشنهاد دفاع می‌کنند. اخیراً غسان سلامه، وزیر سابق فرهنگ لبنان همراه با حدود صد نفر از روشنفکران و فعالان مدنی با انتشار مقاله‌ای در روزنامه لوموند از دولت فرانسه خواستند دارایی‌های سیاستمداران لبنانی را مسدود کند.

اما دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند دولت فرانسه هنوز تصمیم نهایی را نگرفته و اهداف چنین تحریم‌هایی را دقیقاً مشخص نکرده است. در عین حال فرانسه به خوبی می‌داند که بنا نهادن یک حکومت مطلوب در لبنان طول خواهد کشید.

دولت آمریکا تاکنون سه سیاستمدار ارشد لبنانی راتحریم کرده است.

دیپلمات‌های اروپایی گفتند که اتحادیه اروپا امکان تحریم حزب الله را نیز بررسی کرده است.

یک مقام ارشد لبنانی نیز گفت: «دولت فرانسه اعمال تحریم را به سیاستمداران لبنانی اطلاع داده ولی به نظر می‌رسد که این تهدید حداقل تاکنون چندان جدی نیست.»

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار