کد خبر: 1043182
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۴
در ایران این روستا‌ها هستند که می‌توانند به عنوان یک کانون مهم تولیدی نقش اساسی در تحقق شعار هر سال داشته باشند و برای پیشرفت و آبادانی کشور باید روغن کاری چرخ‌های اقتصادی از همین مناطق کوچک، اما مهم شروع شود. بخصوص اینکه در حال حاضر ۴۰ هزار گروه جهادی نیز آماده حرکت و خدمات‌رسانی در عرصه‌های مختلف هستند و همین ظرفیت یعنی هر طرح و برنامه‌ای در کمترین زمان ممکن با یک مدیریت قوی، نتایج مطلوبی به همراه خواهد داشت.
سيداحمد هاشمی اشكا

سرویس ایران جوان آنلاین: ایران به خاطر اقلیم و آب و هوای چهار فصلش از ویژگی‌های بسیار خاصی برخوردار است و به همین خاطر روستاهایش از استعداد و توانمندی‌های طبیعی بسیاری برای پیشرفت و توسعه برخوردارند.

با اینکه هر منطقه از ایران دارای ظرفیت‌های بی‌شماری است، اما به دلیل برخی کاستی‌ها و نارسایی‌ها، این توانمندی‌ها رها شده‌اند به همین خاطر بسیاری از روستانشینان در فقر، تنگدستی و محرومیت به سر می‌برند تا جایی که برای برون رفت از این وضعیت دشوار طی سالیان اخیر گروهی از آن‌ها دست به مهاجرت و عزیمت به مناطق شهری زده‌اند. سال گذشته با حمایت از تولید و اشتغال در مناطق روستایی و از طریق تسریع در صدور مجوز‌ها و اعطای تسهیلات کم بهره به واحد‌های تولیدی مستقر در روستاها، در برخی مناطق شاهد رونق تولیدات این مناطق و کاهش در نرخ بیکاری در استان‌های مختلف بودیم. اما در کشوری با این همه قدرت و ظرفیت و موهبت‌های طبیعی هرگز نمی‌توان کار‌های انجام شده را کافی دانست و به آن‌ها اکتفا کرد.

گروه‌های جهادی پایان ندارند

اگر امسال قرار باشد از تولید پشتیبانی شود و موانع موجود نیز رفع شوند، باید در روستا‌ها به راه‌اندازی و توسعه مراکز و کارگاه‌هایی که در قالب صنایع تبدیلی و تکمیلی فعالیت می‌کنند مبادرت شود.

این صنایع در همه مناطق ایران کارآیی دارند و به رشد در تولیدات متنوع نیز کمک می‌کنند. صنایعی که از منافع و مزایای آنها، کلیت اقتصاد کشور و تمامی آحاد جامعه، به صورت مستقیم و غیرمستقیم منتفع خواهند شد. نکته مهم در این مسیر وجود گروه‌های جهادی متخصص است که این توانایی را دارند تا در هر روستا و منطقه‌ای به عنوان مشاور و نیروی عملی وارد میدان شوند.

دکتر غلامرضا مقدم، استاد دانشگاه در رابطه با حضور و تأثیر گروه‌های جهادی در تحقق شعار امسال به «جوان» می‌گوید: «ارتباط گروه‌های جهادی با هم و با دستگاه‌ها از رسالت اصلی این گروه‌ها است. اگر در قانون اشاره شده که بسیج سازندگی مجری یک طرح عمرانی باشد، ظرفیت این سازمان و گروه‌های جهادی نسبت به کار جهادی پایان ندارد و محدود هم نیست. هر دستگاه و وزارت خانه‌ای محدودیت و عرض و طول برنامه‌ای دارد، اما گروه‌های جهادی، چون براساس انسان محوری برنامه‌ریزی شده است، پایان ندارد.»

وی ادامه می‌دهد: «قله فعالیت‌های بسیج سازندگی همگانی شدن فرهنگ جهادی و خدمت‌رسانی است. پیامی که در سال‌های گذشته مقام عظمای ولایت به این گروه‌ها دادند نیز بر همین اساس است که باید به ۱۰ برابر شدن کیفیت بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی بی‌انجامد. ایده‌آل آن است که هر ایرانی بخشی مشخص از زمان و مال خود را برای خدمت به هم وطنان و به ویژه محرومین اختصاص دهد. فرهنگ جهادی گذشت، ایثار و کمک به دیگری است. امر آموزش، پزشکی، فرهنگی و ... نیز از این امر مستثنی نیست.»

به گفته این جامعه شناس، بسیج سازندگی اگر به سمت کار‌های اجرایی، پروژه‌های عمرانی و ... برود در اهداف عالی آن انحراف ایجاد خواهد شد. تفاوت ملت ایران و سایر کشور‌ها در جهان در مبارزه با کرونا، همین روحیه ایثار و گذشت است، که دقیقاً بر عکس سایر کشورهاست و این عزت آفرین و تقویت کننده پیوند‌های اجتماعی در جامعه است. به هرحال شناسایی، اولویت دادن و حمایت از واحد‌های تولیدی که نقش مهمی در تأمین مایحتاج عمومی جامعه دارند، تداوم پرداخت تسهیلات یارانه‌دار به واحد‌های تولیدی مستقر در روستاها، اصلاح قانون کار و ایجاد تفاوت در نحوه پرداخت حقوق و مزایای شاغلان در واحد‌های تولیدی روستایی، اختصاص درآمد‌ها و اعتبار دهیاری‌ها به فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی در روستا‌ها و توجه به بازاریابی و فروش محصولات تولیدی روستا‌ها از دیگر گام‌های اساسی در جهت دستیابی به رونق تولید در حوزه روستایی است که باید مورد توجه قرار گیرند تا شعار امسال محقق شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار