کد خبر: 1043032
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۰
مسئول جهادسازندگی بسیج دانشجویی در گفتگو با «جوان»:
کار جهادی به اعزام و اردوکشی نیست. در ایام نوروز با توجه به شیوع کرونا و با تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز، برخی فکر می‌کردند تعداد کمتری وارد کار جهادی شوند، اما دیدیم افراد و دانشجویان زیادی پای کار آمدند و اتفاقات خوبی در حوزه بهداشت، درمان و تولید اقلام بهداشتی رخ داد. پس باید بدانیم کار جهادی به اردوی جهادی ختم نمی‌شود.

سرویس ایران جوان آنلاین: با شیوع بیماری کرونا، چنین تصور می‌شد که گروه‌های جهادی نتوانند اردو‌های خود را تشکیل دهند و به خدمات‌رسانی به محرومان و نیازمندان بپردازند، اما اینطور نشد و اردو‌های جهادی قدری متفاوت‌تر از سال‌های قبل برگزار شده و می‌شود. به همین بهانه به سراغ صادق مفرد، مسئول جهادسازندگی بسیج دانشجویی رفتیم تا با برنامه‌های آنان بیشتر آگاه شویم.

 
با شروع کرونا برنامه‌های گروه‌های جهادی شما چه تغییراتی داشتند؟

از اوایل سال گذشته و به خاطر شیوع کرونا بحث کمک‌های مؤمنانه در دستور کار بود که به صورت ویژه در حاشیه شهر‌ها صورت گرفت و البته سعی داریم در سال‌جاری هم این کار را ادامه بدهیم. البته این اقدامات تنها از جنس کار مساوات و همدلی که صرفاً به توزیع کمک‌های مردمی بپردازد، نیست و بیشتر به ایجاد شبکه محلی با کمک معتمدین محلی منجر خواهد شد. شبکه‌ای که به شناسایی و کمک به فقرای محله به کمک مردم محله اقدام می‌کند. این فضا همچنان با پویش‌های مختلف به‌خصوص در حاشیه‌های شهر ادامه دارد.

یعنی تمام هم و غم گروه فقط روی این کار بوده و است؟

اصلاً اینطور نیست. غیر از این حوزه، موضوعات مرتبط با جهش تولید در سال گذشته پیگیری شد و امسال هم ادامه دارد. هم حمایت از کسب و کار‌هایی که به دلیل کرونا دچار مشکل شده بودند و هم فارغ از موضوع کرونا در سال جهش تولید نیاز بود گروه‌های جهادی نسبت به این موضوعات ورود کنند. ما اعتقاد داریم نیرو‌های مردمی در هر مقوله‌ای وارد کار شدند، نه به‌عنوان ویترین کار، بلکه به‌عنوان یک رکن مهم، نقش اساسی داشتند.

در این رابطه چه برنامه یا کار‌هایی دارید؟

دو سطح همکاری در جهش تولید به ذهن ما می‌رسد. یکی همکاری عموم گروه‌های جهادی است. به این صورت که گروه‌های جهادی فعالیت‌هایی را در زمینه اقتصادی می‌توانند داشته باشند؛ از جمله ایجاد زیر‌ساخت مشاغل، آبرسانی و پروژه‌های عمرانی یا کار‌هایی در حوزه اشتغال مانند کمک به برداشت محصول و یا فروش محصولات که در این قالب می‌گنجد. گروه‌ها در حال حاضر، مشغول شناسایی مسائلی از این دست هستند. اینکه ممکن است چه محصولاتی در فصل‌های آینده در حوزه بازار دچار مشکل شوند، بنابراین الان اقداماتی را در این زمینه برای فناوری و ارتقای ارزش افزوده این محصولات انجام می‌دهند.

یعنی در زمینه تسهیل‌گیری و ایجاد اشتغال از سوی گروه‌های جهادی برنامه دارید؟

بله، گروه‌های جهادی اقتصادی توانمندی که البته تعدادشان زیاد نیست، وجود دارند تا به تسهیلگری و ایجاد اشتغال به صورت بومی و منطقه‌ای بپردازند. پلتفرم‌هایی نیز طراحی شده مانند روستا کالا و جالیز و... که در این قالب به خرید محصولات روستایی کمک می‌شود. این دست از کار‌ها در فصل تابستان رونق بیشتری می‌گیرد. سال گذشته تعدادی از گروه‌های جهادی در فروش محصول گوجه که در جنوب کرمان با مشکل مواجه شده بود، ورود کردند. در خوزستان نیز با ایجاد بازارچه فروش یک روزه یا در ایلام فروشگاهی برای فروش و عرضه محصولات روستایی از این طریق آماده شد.

در سال ۱۴۰۰ چه موضوعات جدیدی را در دستور کار خواهید داشت؟

امسال گروه‌های جهادی ورود جدی‌تری به مسئله محوری خواهند داشت. به این شکل که هر گروه جهادی متصدی پیگیری یک مسئله در منطقه فعالیت خودش خواهد بود تا به مروز زمان مسائل حل شود. برخی مسائل با اقدامات عملی و جهادی، برخی با مطالبه‌گری و برخی با کار‌های پژوهشی که از توان گروه‌های جهادی برمی‌آید، اقدام می‌کنند. با توجه به ظرفیت دانشگاه‌ها امیدواریم این کار‌ها را به صورت جدی‌تر دنبال کنیم.

مسئله بعدی، تشکیل هسته‌های جهادی است که کمی نسبت به سایر گروه‌های جهادی متفاوت‌ترند و حول یک موضوع تخصصی و مسئله تشکیل شدند. مثلاً گروه‌های جهادی که مسئله آب را از کار‌های پژوهشی و مطالبه‌گری تا اقدام و عمل دنبال می‌کنند. یا تولید دستگاه چیدن خرما یا دستگاه میوه خشک‌کن که گروه‌های جهادی طرح‌های دانش‌بنیان و جدی در این زمینه دارند.

آیا به ظرفیت‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای هم نظری دارید؟

امسال اقدامات و برنامه‌های جدی در حوزه دانشگاه فنی و حرفه‌ای داریم تا از ظرفیت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه برای کارخانه‌ها و کارگاه‌هایی که نیاز به نیروی متخصص دارند، بهره ببریم.

آیا کرونا توانسته فعالیت‌های شما را متوقف یا محدود سازد؟

کار جهادی به اعزام و اردوکشی نیست. در ایام نوروز با توجه به شیوع کرونا و با تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز، برخی فکر می‌کردند تعداد کمتری وارد کار جهادی شوند، اما دیدیم افراد و دانشجویان زیادی پای کار آمدند و اتفاقات خوبی در حوزه بهداشت، درمان و تولید اقلام بهداشتی رخ داد. پس باید بدانیم کار جهادی به اردوی جهادی ختم نمی‌شود. معمولاً سال‌های قبل در این ایام، نزدیک به هزار و ۱۰۰ گروه جهادی با حدود ۳۰ هزار دانشجو در اردو‌ها شرکت می‌کردند، اما با توجه به شرایط کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ممنوعیت اجتماع، اردو‌های جهادی در مناطق سفید و یا زرد برگزار می‌شوند و بقیه جهادگران در عرصه‌های دیگر به فعالیت می‌پردازند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار