کد خبر: 1043001
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۱
یکی از مباحث مهم تفاهمنامه دراز مدتی که بین ایران و چین وجود دارد، بخش علم و فناوری است. جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های بسیار گسترده‌ای برای تکمیل این بند از تفاهمنامه دارد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با بیان اینکه تمامی موارد مهم مربوط به همکاری‌های علمی و فناوری از جمله انتقال تجربیات، بورس تحصیلی، انتقال دانش فنی، دوره‌های همکاری در سطح اساتید دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در تفاهمنامه ایران با چین دیده شده به خبرگزاری ایلنا گفت: «بخش مهمی از این تفاهمنامه به فعالیت علم و فناوری و دانشگاه‌ها اختصاص پیدا کرده‌است. در ماده ۶۴ برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کل کشور، مصوبه‌ای وجود دارد که دانشگاه‌های ایران می‌توانند پژوهشگاه، دانشگاه یا مرکز تحقیقاتی مشترک با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی معتبر خارج از کشور داشته باشد.»

حسین سالار آملی تصریح کرد: «بر مبنای قانون مذکور و مصوبه مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه، ما باید در جهت همکاری‌های بین دانشگاهی برای تأسیس دانشگاه‌های مشترک اقدام کنیم.»

وی افزود: «با توجه به اهمیت کشور روسیه رایزن همکاری‌های علمی ما با کشور روسیه دانشگاه شهید بهشتی است. علاوه بر این با دانشگاه‌های کشور‌های حاشیه دریای خزر نیز ارتباطات خودمان را داریم که مسئولیت آن را به دانشگاه گیلان سپردیم. همچنین چندی پیش نشستی با رؤسای دانشگاه‌های بزرگ ایران و کشور روسیه داشتیم، این نشست هر سال برگزار می‌شود تا طی آن از تجربیات و دانش هم استفاده کرده و تبادل‌نظر کنیم؛ این اقدام نیز به دانشگاه تهران سپرده شده‌است.»

سالار آملی درباره روند پروژه‌های مشترک با دانشگاه‌های خارجی هم گفت: «ما در سال‌های اخیر تحولات جدی در توسعه همکاری‌های علمی و بین‌المللی داشتیم و این تحولات جدی در چندین شاخه خودش را نشان داد؛ یکی از آن پروژه‌های مشترکی بود که ما با دانشگاه‌ها و کشور‌های خارجی داشتیم. در حال حاضر ۴۶۶ پروژه تحقیقاتی خارجی بین دانشگاه‌های داخل و خارج انجام می‌شود. هر بار پروژه‌های قبلی به اتمام می‌رسد پروژه‌های جدید دیگر طراحی و آغاز می‌شوند. هر یک سال یا یک سال در میان این برنامه‌ها تمام‌شده و اقدامات جدید دیگری شروع می‌شود. دوره‌های مشترک تحصیلی ما از جمله فوق لیسانس، دکتری و صد‌ها دوره دیگر با دانشگاه‌های خارج از کشور هم به شدت افزایش پیدا کرده‌است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار