کد خبر: 1042892
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
«آقایانی که در چند روز گذشته در فضای کلاب هاوس حضور پیدا کرده و آن را برجسته کرده‌اند، به گفت و شنود آزاد در تلویزیون یا روزنامه‌ها تن نمی‌دهند. این چت روم صوتی به جز محدودیت‌های سخت افزاری، محدودیت‌های رگولاتوری هم دارد و نمی‌توان گفت که این شبکه اجتماعی قابلیت ایجاد یا رواج فرهنگ و فضای گفت‌وگویی را دارد.»
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: فرشاد مهدی‌پور، منتقد فرهنگی، روزنامه‌نگار و رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن اشاره به بازه زمانی که کلاب هاوس در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در ایران مطرح شد، درباره علت فراگیر شدن این اپلیکیشن به مهر می‌گوید: در تعطیلات نوروز امسال که یک بازه خنثای رسانه‌ای در ایران تلقی می‌شود، حرف‌هایی درباره این شبکه اجتماعی جدید زده شد، یعنی در عرض این ۱۰روز نام این شبکه به گوش شما رسید. مثل بسیاری از موضوعاتی که در این بازه زمانی تعطیلات رشد کرده و بعد افت می‌کنند، ممکن است صحبت‌ها درباره این شبکه هم افت کند، البته من اکنون ارزیابی خاصی برای افت یا رشد این شبکه ندارم. حرف من این است که به خاطر ۱۰ روز عملکرد نمی‌توان گفت که رسانه‌ها دارند درباره این شبکه حرف می‌زنند.

مهدی‌پور به تأثیر مسئولان کشوری در مطرح شدن نام کلاب هاوس اشاره کرده و می‌افزاید: آقایانی که در چند روز گذشته در فضای کلاب هاوس حضور پیدا کردند و این حضور توسط یک جریان خاص سیاسی برجسته شد، به همین میزان از گفت و شنود آزاد در تلویزیون یا روزنامه‌ها تن در نمی‌دهند. اگر همین سؤالات و انتقادات از آن‌ها در پلتفرم دیگری مطرح شود، از آن فرار خواهند کرد. این مسئولان با فرار از گفتگو در رسانه‌های دیگر به پلتفرمی با تعداد محدودی کاربر آمدند که اتفاقاً هنگام حضور آن‌ها از همین تعداد محدود نیز عده‌ای از کاربران حذف شده بودند.

این منتقد فرهنگی و روزنامه‌نگار ادامه می‌دهد: کلاب هاوس به جز محدودیت‌های سخت افزاری، محدودیت‌های رگولاتوری هم دارد. افراد نمی‌توانند خودشان وارد این اپ شوند، باید حتماً شخص دیگری آن‌ها را دعوت کند. یک چرخه کاملاً بسته برای ورود و خروج افراد وجود دارد. در همه گروه‌ها و اتاق‌ها هم یک ادمین وجود دارد که مدیریت می‌کند، مثلاً برخی صدا‌ها را قطع می‌کند و به برخی اجازه حرف زدن را می‌دهد و به برخی دیگر نمی‌دهد. کلاب هاوس یک چت روم صوتی است، اما با یک مدیریت از بالا به پایین شدیدتر از چت روم‌های متنی، بنابراین نمی‌توان گفت که این فضا و این شبکه اجتماعی قابلیت ایجاد یا رواج فرهنگ و فضای گفت‌وگویی را دارد. از این ذوق‌زدگی و اشتیاق فوق‌العاده باید پرهیز کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار