کد خبر: 1042886
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۸
توافق ۲ حزب مخالف برای مشارکت چرخشی در قدرت
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حالی دیروز برای رسیدگی به پرونده قطور تخلفاتش روانه دادگاه شد که دادستان کل این رژیم، از استفاده غیرقانونی وی از قدرت سخن گفت. احزاب مخالف نیز برای برکناری نتانیاهو بیش از پیش مصمم شده‌اند و رایزنی‌ها میان مخالفان به تشکیل دولت نزدیک شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: مدت زمان زیادی از اعلام نتایج چهارمین انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی طی دو هفته گذشته نمی‌گذرد که شواهد از نزدیک شدن قطعه‌های پازل برکناری نتانیاهو از قدرت حکایت دارد. دادستان کل رژیم صهیونیستی دیروز در جریان جلسه محاکمه نتانیاهو به اتهام فساد مالی، خیانت و رشوه اعلام کرد که او از قدرت خود به شکل غیرقانونی استفاده کرده است. علاوه بر این، احزاب مخالف بنیامین نتانیاهو نیز از توافق برای تشکیل دولت سخن می‌گویند، بنابر گزارش عاروتص شوع، اعضای ارشد حزب لیکود به ریاست نتانیاهو هم به اینکه حزب آن‌ها در آستانه از دست دادن کابینه است، اذعان دارند و از برخی اختلافات درون احزاب متحد نتانیاهو خبر دادند.

نتانیاهو نباشد

خط خوردن نام نتانیاهو از حضور در دولت، به فصل مشترک درخواست‌های احزاب و چهره‌های سیاسی تبدیل شده است. در گزارش یک شنبه شب شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی، به توافق یائیر لاپید، رئیس حزب یش‌عتید و رهبر احزاب اپوزیسیون در کنست با نفتالی بِنِت، رئیس حزب یامینا درباره نخست‌وزیری چرخشی اشاره شد. توافقی که اگر به تشکیل کابینه جدید در رژیم صهیونیستی منجر شود، در آن نخست، بنت نخست‌وزیر خواهد بود و با سپری شدن نیمی از دوره کابینه، لاپید نخست‌وزیر بعدی خواهد بود. البته حزب یش‌عتید به شرطی با نخست‌وزیر بودن رئیس حزب یامینا در نیمه اول دوره کابینه موافقت کرد که او هرگز به کابینه‌ای به رهبری نتانیاهو نپیوندد و همچنین از طرح کاهش پست‌های وزارتی در کابینه جدید به ۱۸ وزیر حمایت کند. از طرفی دیگر، گدعون ساعر، رئیس حزب امید تازه هم بار‌ها اعلام کرده در دولت نتانیاهو مشارکت نمی‌کند. ساعر نتانیاهو را مسئول برگزاری چهار انتخابات پارلمانی در اراضی اشغالی طی دو سال می‌داند. بتسلئیل سموتریتش، رئیس فراکسیون صهیونیسم افراطی نیز موضع نهایی خود را اتخاذ و اعلام کرده که از دولت مورد حمایت منصور عباس، رئیس لیست متحد عربی حمایت نمی‌کند. بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و رهبر حزب آبی و سفید این رژیم که پیش از این از ائتلاف با نتانیاهو ضربه خورده است، با هشدار درباره تشکیل کابینه جدید به نخست‌وزیری نتانیاهو گفت: «کابینه جدید راست افراطی به ریاست بنیامین نتانیاهو کابینه نامتعادلی خواهد بود که می‌تواند فاجعه‌بار باشد. ما با کسانی خواهیم بود که در ارزش‌های‌شان صادق باشند و از کسانی که به دنبال پیگیری منافع شخصی هستند فاصله خواهیم گرفت.»
با این حال، رووین ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی قرار است بعد از رایزنی‌های روز دو شنبه با سران ۱۳ حزب سیاسی، مأمور تشکیل کابینه را روز چهار شنبه اعلام کند.

بنت نمی‌خواهد آینده اش تباه شود

بن مرکوری، تحلیلگر صهیونیست در روزنامه معاریو نوشت: «بنت حاضر به ورود به ائتلافی به رهبری نتانیاهو نیست، زیرا با نگاهی به گذشته ملاحظه می‌کند هیچ یک از رهبران احزاب سیاسی اسرائیلی که طی سه دهه گذشته با نتانیاهو وارد ائتلاف شده بودند دیگر در صحنه سیاسی حضور ندارند. به همین خاطر نمی‌خواهد نام بعدی لیست شخصیت‌هایی باشد که نتانیاهو آینده سیاسی آن‌ها را تباه کرده است. او نمی‌خواهد در گورستان دسته‌جمعی شخصیت‌هایی که بعد از ائتلاف با نتانیاهو دچار فروپاشی و مرگ سیاسی سختی شدند، دفن شود.»

دیوید هورویتس، نویسنده صهیونیست نیز در مطلبی که در پایگاه «زمان اسرائیل» آن را منتشر کرد، نوشت که نتانیاهو به‌رغم تلاش‌هایی از جمله اقدام در زمینه تهیه واکسن کرونا و امضای توافق‌های عادی‌سازی، نتوانست در انتخابات موفق ظاهر شود: «مجموعه‌ای از دلایل وجود دارد که رأی‌دهندگان اسرائیلی آن را توجیهی برای کنار زدن نتانیاهو می‌دانند؛ هرچند که نتانیاهو از نظر حامیانش موفق‌ترین سیاستمدار در تاریخ اسرائیل است، اما از نظر رقبایش، او دیگر بین منافع شخصی خود با منافع دولت تفاوتی قائل نمی‌شود و بنابراین آماده است دست به هر کاری بزند تا در قدرت بماند.»‌هورویتس نوشت: «نتانیاهو با این رفتار، باعث نگرانی‌های روزافزونی درباره دموکراسی در اسرائیل در سایه حکمرانی خود شد، به ویژه که این نگرانی وجود داشت که وی مجدداً با پایگاه کافی از حمایت‌ها، انتخاب شود، زیرا تلاش خواهد کرد قدرت‌های عامل را بر اساس نیاز‌های خود تفکیک کند، به همین دلیل سه سال گذشته را در هجمه روزافزون علیه آژانس‌های اجرای قانون به دلیل تحقیقات علیه وی پیرامون پرونده‌های فساد سپری کرد. او همچنین دادستان کل اسرائیل را به رهبری تلاش برای کودتای سیاسی علیه خود متهم کرد.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
0
0
نتانیاهو هرگز متوجه شکل گیری زلزله های سیاسی و اجتماعی در منطقه و اسرائیل نشد و یا انها را کم اهمیت دانست . سرنوشت غم انگیز در انتظارش است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار