کد خبر: 1042868
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۰
نظر و گذری بر «خاطراتی از زندگی آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی»
محمدرضا کائینی

سرویس تاریخ جوان آنلاین: اثری که هم‌اینک در معرفی آن سخن می‌رود، شامل خاطرات، تجربیات و اندرز‌های یکی از مراجع نامور و موفق جهان شیعه در عصر حاضر، یعنی حضرت آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی است. در حیات علمی و فرهنگی این دانشی مرد معاصر، آنچه بیش از همه به چشم می‌آید، موفقیت در ارتباط با بدنه جامعه اسلامی در ایران و جهان به ویژه جوانان و تهیه و تدارک آثار و امکاناتی، متناسب با رشد و تعالی آنان است. امری که اثر حاضر، بیش از هر نکته‌ای بدان توجه شده است. مسعود مکارم شیرازی فرزند آیت‌الله مکارم شیرازی- که تدوین این اثر را بر عهده داشته- در دیباچه این کتاب و در تبیین موضوع و محتوای آن، چنین آورده است: این کتاب شرح حال فشرده زندگی شخصیتی است که از روز نخست، فکر و بیان خود را وقف اسلام و مبارزه با انحرافات فکری و اخلاقی نمود و ۶۰ سال از عمر با برکت خویش را در راه ابلاغ حقایق دین و نشر معارف و مکارم والای اهل‌بیت (ع) بذل نموده است.


زندگی سراسر مقرون با موفقیت دانشمندی فرزانه که در پرتوی نبوغ ممتاز و استعداد کم‌نظیر و همت و پشتکار خود، از مذمت بدخواهان و فشار دشمنان، هراسی به دل راه نداد و با قبول محرومیت، تبعید، خطرپذیری و رفتن تا مرز شهادت، با قلم و بیان، سنگر بیدارگری و اصلاح‌طلبی و افشاگری در مقابل ظلم و بیداد را پاس داشت. ستاره‌ای پر فروغ که قلم هدایتگرش، افضل از دماء شهدا گردید و با نگارش بیش از ۱۴۰ اثر ارزنده در زمینه‌های: فقه، اصول، تفسیر قرآن، فلسفه، کلام، اخلاق، نهج‌البلاغه، سیره‌ائمه (ع) و شرح ادعیه به پاسداری از شریعت الهی پرداخت. مجاهد نستوهی که با درک مقتضیات زمان، در مجلس خبرگان قانون اساسی برای تصویب مذهب شیعه اثنی‌عشری به عنوان مذهب رسمی کشور و طرد فرقه ضاله بهائیت، تلاش جدی و بی دریغ نمود و به عنوان ریاست شورای عالی حوزه علمیه قم، به اصلاح امور مربوط به حوزه پرداخت. خدمتگزار شیفته احیای مکتب اسلام که از انجام خدمات فرهنگی و تأسیس مدارس علمیه و دیگر پایگاه‌های فرهنگی پرورش طلاب، «مرکز تخصصی تفسیر»، «بنیاد فقهی اهل‌بیت (ع)»، «مرکز شیعه‌شناسی»، «دارالقرآن»، «دارالمبلغین»، «مساجد، مدارس و خانه‌های عالم در مناطق محروم کشور»، «کتابخانه و زائر سرای زوار امام رضا (ع)»، «سایت‌های دینی اینترنتی» و خدمت به طلاب حوزه و یاری‌رسانی به مراکز درمانی خیریه، مجتمع‌های علوم قرآن، مستضعفان و زندانیان احساس خستگی نکرد و گرانبها‌ترین خدمات را برای جامعه اسلامی، انجام داد. فقیه اندیشمند و پرورش یافته مکتب اهل‌بیت (ع) که در سن ۲۴ سالگی موفق به دریافت اجازه اجتهاد مطلق از مراجع بزرگ نجف گردید و حوزه درسش با حضور بیش از ۲ هزار نفر از فضلا و طلاب، از شلوغ‌ترین و گرم‌ترین محافل علمی حوزه شد و پدری دلسوز که از هر کمکی در راه سعادت، خوشبختی و موفقیت من دریغ نکرد.


این کتاب، مجموعه‌ای از خاطرات تلخ و شیرین زندگی و رمز و راز‌های موفقیت مرجع عالیقدر، حضرت آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی (مدظله‌العالی) است. خاطراتی که می‌تواند برای همگان و به خصوص جوانان، به‌عنوان سرمشق و الگو در راه سعادت و نیل به آرمان‌های مقدس انسانی، مورد استفاده قرار گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار