کد خبر: 1042849
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۱
تابلو‌های کج و معوج، قر و قاطی، در هم و برهم، زننده و گیج‌کننده سرتاسر پایتخت را فراگرفته‌است. هر عابر یا سواره در شهر به هر سو که سر برگرداند با انبوهی از تابلو‌های نامتجانس و بدون روح مواجه می‌شود که هر‌کس به میل شخصی خودش از جایی آویزان کرده یا بر سر در مغازه‌ای زده و فضای شهر را آشفته کرده‌است. اوضاع تابلویی پایتخت غیرقابل تحمل شده‌است؛ وضعیت در سایر شهر‌ها بغرنج‌تر است. شورای شهر مصوبه‌ای داشته که گویا قرار است طبق آن به تابلو‌های صنوف سر و سامانی داده شود.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: برای نخستین‌بار، شهرداری تهران ساماندهی تابلو‌های تمامی اصناف در کل ۲۲ منطقه تهران را مدنظر قرار داده‌است. قرار است تبلیغات و تابلو‌های غیرمتعارف مغازه‌ها عوارض داشته‌باشد و این عوارض صرف زیبا‌سازی سردر اصناف در خیابان‌ها شود. اتفاقی بسیار خوشایند که در صورت اجرای صحیح، بسیاری از خیابان‌ها مانند میدان فردوسی و چهارراه سرچشمه، چشم‌نواز خواهند شد.

تیرماه سال ۱۳۹۳ نخستین‌باری بود که شورای شهر وقت به فکر ساماندهی تابلو‌های صنفی در تهران افتاد. در این هفت سال فقط بخش‌های خاصی از تهران همچون میدان بهارستان، میدان فردوسی و چهارراه سرچشمه، زیباسازی شدند.

تبلیغ بیجا ممنوع

طبق قانون تمام تابلو‌هایی که بر سر در مغازه‌ها قرار گرفته اگر از لحاظ اندازه بیش از استاندارد مجاز باشد که حدود یک متر و ۳۰ سانتی‌متر است یا عنوان درج شده روی تابلو مربوط به عملکرد مغازه نباشد، مشمول عوارض خواهند شد. تاکنون مدیریت واحدی برای ساماندهی سردر مغازه‌های پایتخت وجود نداشت و شورای شهر با همکاری بخش‌های مختلف شهرداری، زیباسازی مغازه‌ها را انجام می‌دادند. امسال، اما این وظیفه به طور مستقیم به سازمان زیبا‌سازی شهرداری واگذار شده که با این تصمیم، می‌توان به زیبا شدن پایتخت امیدوار شد.

اگر مغازه‌داران تابلو‌های غیرتبلیغاتی و استاندارد بر سر‌در مغازه قرار دهند، مثل تابلویی با عنوان فلافل‌فروشی خوش طعم! شامل عوارض نمی‌شود و معاف از عوارض است. ولی اگر صاحب صنف از تابلو به عنوان تبلیغات استفاده کند و نه عملکرد، شرایط متفاوت است. به طور مثال همان مغازه فلافل‌فروشی تبلیغ محصولی از مواد غذایی با برندی خاص را معرفی می‌کند و دیگر این تابلو، تابلوی معرف صنف محسوب نمی‌شود. این موضوع قبلاً مورد توجه بوده ولی اکنون به طور جدی مدنظر قرار گرفته‌است.

تقلید بجا از سایر کشور‌ها

تابلو‌های مختلف با عکس‌های رنگ تند و ابعاد متفاوت، موجب زشت شدن خیابان و آزار چشم شهروندان می‌شو‌د؛ معضلی که سال‌هاست در بسیاری از کشور‌های مختلف پرونده‌اش بسته شده‌است. به طور نمونه در سیدنی استرالیا، تابلوی مغازه‌ها باید بسیار کوچک با نوشته‌ای با سه رنگ اصلی باشد. معرفی اصلی مغازه هم باید به صورت نوشته روی شیشه فروشگاه بدون رنگ تند که به چشم رانندگان شوک وارد کند، قرار گیرد. نمونه‌های موفق از زیباسازی تابلو‌ها و سردر صنوف در سایر کشور‌ها هم موجود است که با الگوبرداری و بومی‌سازی نمونه‌های خارجی می‌توان چهره پایتخت و سایر شهر‌های ایران را دگرگون کرد. در سال‌های قبل زیبا‌سازی شهری از طریق سردر فروشگاه‌ها در یک بازه زمانی کوتاه در نقاطی همچون میدان فردوسی و میدان بهارستان انجام شد. این زیباسازی‌ها به ناگاه رها شد و به اموری همچون اجاره دادن دوچرخه در شهر پرداخته شد!

کوچه به کوچه آمار گرفته‌ایم

معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه امسال به طور جدی به ساماندهی سردر اصناف خواهیم پرداخت، گفت: «اگر روی تابلو نوشته شده این مکان سوپرمارکت یا رستوران با نامی مشخص است هزینه و عوارضی نخواهد داشت ولی اگر تبلیغات بیش از استاندارد مربوطه باشد یا تبلیغ شرکت دیگری غیر از عملکرد بر تابلوی سر مغازه انجام گرفته باشد؛ دیگر معاف از عوارض نیست و باید هزینه پرداخت شود.»

حمید صابر فرزام، با تأیید بر اینکه ما مجوز برای تابلو‌های تبلیغاتی اصناف که سبب مزاحمت برای سایر طبقات و شهروندان شود نخواهیم داد، به خبرگزاری فارس گفت: «اگر تبلیغ از طریق نصب دیوار یا شیشه باشد و این موضوع سبب مشکل برای شهروندان شود، مجوز نخواهیم داد. بحث مشکل ایمنی و آتش‌نشانی نیز باید در تبلیغات مورد توجه باشد و نمای ساختمان نیز آسیب نبیند. تابلوی نوری نیز نباید سبب خیرگی برای شهروندان و رانندگان ایجاد کند.»

وی تصریح کرد: «تا سال ۹۸ برای مدیریت تابلو‌ها چندان سامانه‌ای نبود، ولی از ابتدای سال گذشته تشکیل پرونده اصناف از طریق سامانه انجام می‌گیرد. از این طریق برداشت اطلاعات از وضعیت تابلو‌های شهر نیز دقیق است.

ضمن اینکه آمارگیری کامل خیابان به خیابان و کوچه به کوچه با همکاری برخی از دانشگاه‌ها در حال انجام است. ممیز‌های ما ازطریق اپلیکیشن‌های مربوطه اطلاعات را کسب می‌کند و در بانک اطلاعاتی مربوطه قرار می‌دهد و از این پس همه اصناف در این زمینه پرونده خواهند داشت.» گفتنی است مراحل اولیه ساماندهی تابلوی فروشگاه‌ها تاکنون در هشت منطقه تهران آغاز شده و در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ برای ۱۴ منطقه دیگر هم اقدامات لازم و ساماندهی دقیق صورت می‌گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار