کد خبر: 1042722
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۳
تنیس روی میز ایران به کسب سهمیه نوشاد امیدوار است
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: تنیس روی میز ایران در بازی‌های المپیک توکیو فعلاً تنها یک سهمیه قطعی دارد. با اینکه که نیما عالمیان، ملی‌پوش این رشته در آخرین ساعات سال ۹۹ با کسب سهمیه مسافر المپیک شد، بانوان ملی‌پوش در مسابقات انتخابی المپیک ناکام بودند تا تنیس روی میز ایران به تک‌سهمیه نیما عالمیان دلخوش باشد. این در حالی است که نوشاد عالمیان نیز هنوز فرصت کسب سهمیه از طریق رنکینگ فدراسیون جهانی را دارد.

طوفان نیما

مسابقات انتخابی در حوزه آسیای میانه فرصت خوبی بود برای تنیسور‌های ایرانی که برای کسب سهمیه خیز بردارند. با وجود این از بین چهار نماینده اعزامی به امارات فقط یک نفر به این مهم دست یافت. نیما عالمیان با عبور از سد همه حریفان خود، حتی برادرش برای دومین بار به سهمیه المپیک رسید. نیما که در نیمه‌نهایی این رقابت‌ها برادرش نوشاد را شکست داده بود، در فینال هم کنجایف ازبک را برد تا برای بار دوم با قهرمانی در آسیای میانه راهی المپیک شود.

قهرمانی عالمیان قبل از سال تحویل باعث شد ورزش ایران سال ۹۹ را با گرفتن یک سهمیه دیگر به پایان برساند. نیما عالمیان در توکیو برای دومین‌بار در المپیک به میدان خواهد رفت. او در المپیک ریو نیز یکی از سه نماینده تنیس روی میز کشورمان بود و با اینکه تجربه حضور در این بازی‌ها را نداشت، اما در بازی اول حریف امریکایی‌اش را ۴ بر یک شکست داد، ولی در دور دوم به رقیبی از رومانی باخت و از ادامه رقابت‌ها حذف شد.

ادامه تلاش‌های نوشاد

دیگر ملی‌پوش تنیس روی میز ایران همچنان امیدوار به کسب سهمیه است. نوشاد عالمیان که تجربه دو دوره حضور در المپیک را دارد با شکست برابر برادر کوچک‌ترش نتوانست در رقابت‌های انتخابی آسیا موفق ظاهر شود. نوشاد در المپیک ریو با رنکینگ ۹۸ در دور نخست بازی‌ها به حریف اسلوونیایی باخت و حذف شد. با این حال او در المپیک لندن حریفانی از استرالیا و هنگ‌کنگ را شکست داد، ولی در دور سوم نتیجه را به تیمو آلمانی واگذار کرد. نوشاد هنوز برای رسیدن به المپیک توکیو شانس دارد. تکلیف ۵۸ سهمیه بخش مردان مشخص شده و با برگزاری دو رقابت انتخابی در قاره‌های اروپا و امریکا تکلیف سایر سهمیه‌ها نیز مشخص خواهد شد. پس از آن است که فدراسیون جهانی رنکینگ را اعلام خواهد کرد و یک سهمیه باقی مانده آسیا به بهترین تنیس‌باز قاره که هنوز سهمیه نگرفته اختصاص خواهد یافت.

جای خالی بانوان

تنیس روی میز بانوان ایران در این دوره از بازی‌های المپیک نماینده‌ای نخواهد داشت. در رقابت‌های انتخابی آسیا ندا شهسواری و شیما صفایی حضور داشتند، اما صفایی بعد از دو باخت متوالی و شهسواری نیز پس از دو باخت و یک پیروزی دست‌شان به سهمیه توکیو نرسید. این در حالی است که شهسواری در دو دوره متوالی المپیک (لندن و ریو) حضور داشته، اما با این ناکامی نتوانست در گرفتن سهمیه هت‌تریک کند.

شانس کسب سهمیه دوم

سرمربی تیم ملی تنیس روی میز به کسب دومین سهمیه المپیک امیدوار است. جمیل لطف‌الله‌نسبی در گفتگو با فارس با اشاره به وضعیت نوشاد عالمیان گفت: «این موضوع به دو عامل بستگی دارد؛ مسابقات کسب سهمیه المپیک در اروپا و امریکا و اینکه چه تعداد بازیکن برای المپیک انتخاب شوند. اگر بازیکنانی که سهمیه کسب می‌کنند در رنکینگ بالاتر از نوشاد باشند، می‌توان امیدوار بود که این بازیکن هم به المپیک راه پیدا کند.» سرمربی تیم ملی در خصوص برنامه‌های تیم اظهار داشت: «تا المپیک مسابقه آنچنانی برگزار نمی‌شود، فقط قرار است یک مسابقه در چین برگزار شود که آن هم شرایط سختی دارد و بازیکنان باید دو هفته قرنطینه شوند. به نظر من ارزش ندارد در این رقابت شرکت کنیم، چراکه خیلی سخت است که بازیکن دو هفته در قرنطینه باشد. دو، سه روز در قطر قرنطینه بودیم و نمی‌شد تحمل کرد، چه برسد به دو هفته، حتی بازیکنان اروپایی هم معتقد بودند این کار خیلی سخت است و اگر خود چینی‌ها هم دو هفته قرنطینه شوند، ما شرکت می‌کنیم. به فدراسیون این پیشنهاد را داده‌ایم که بازیکنان خارجی هم‌سطح یا بالاتر از نوشاد و نیما به ایران بیایند تا با آن‌ها تمرین کنند یا نیما به کمپ‌های تمرینی در اروپا برود. باید ببینیم شرایط چگونه خواهد بود.» مهرداد علی‌قارداشی، رئیس فدراسیون تنیس روی میز هم در گفتگو با میزان شانس المپیکی شدن نوشاد را ۹۰ درصد عنوان کرد: «نوشاد عالمیان با توجه به وضعیتی که در رنکینگ جهانی دارد، به احتمال ۹۰ درصد المپیکی خواهد شد. البته باید یک ماه و نیم دیگر صبر کنیم تا این موضوع قطعی شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار