کد خبر: 1042673
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳
معاون گردشگری خراسان رضوی خبر داد
معاون گردشگری خراسان رضوی گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی که در این مدت گریبانگیر همه چیز شده است سفر در اولویت مردم نیست دقیقا به همین دلیل است که باید به صنعت گردشگری بیشتر کمک کرد.

یوسف بیدخوری  معاون گردشگری خراسان رضوی با توجه به میزان مسافرت های نوروزی ۱۴۰۰ در توضیح میزان جبران خسارت های کرونا گفت: با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا و وضعیت نسبتا خوبی که مشهد و خراسان رضوی در کنترل بیماری کرونا داشت برنامه ریزی های لازم را جهت ورود و حضور زائران به مشهد داشتیم که با توجه به این مساله امسال حدود پانصد و سی هزار نفر در واحدهای گردشگری اقامت پیدا کردند.

وی ادامه داد:در کل اشغال واحدهای اقامتی ما در ایام نوروز که در سال گذشته بالای ۸۰ درصد بوده است امسال به پنجاه درصد رسیده است البته با توجه به اینکه ما امسال کلا ۵۵ درصد از واحدهای و تاسیسات گردشگریمان مشغول به فعالیت بوده اند و متاسفانه  ۴۵ درصد از آنها غیرفعال هستند.

 

افزایش سفر نوروزی به مشهد

 بیدخوری اضافه کرد:با توجه به این که وضعیت گردشگری استان از اسفند ۹۸ اصلا در وضعیت خوبی قرار ندارد حتی با وجود این میزان استقبالی هم که از اقامت های گردشگری در سال جدید انجام شد نمی توانیم بگوییم که بخش زیادی از خسارت های وارد شده به واحدهای اقامتی ما در سال گذشته جبران شده است.

وی افزود:سفر ها امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته ولی همه اینها الزاما سفر های گردشگری نبوده است و صرفا دیدار اقوام بوده است و باید این قضیه از مقوله گردشگری جدا شود سفرهای به این شکل الزاما باید در اقامت های گردشگری انجام شود و ایجاد درآمد کند. به هر شکل با این میزان استقبال از مراکز گردشگری هم نمی توان گفت که خسارت های سال قبل این واحدها جبران شده است چون نتوانسته درامد آنچنانی برایشان داشته باشد.

معاون گردشگری خراسان رضوی با توجه به نام گذاری سال ۱۴۰۰ در توضیح موانع حوزه گردشگری گفت: از آن جایی که گردشگری ارتباط تنگاتنگی با سایر مشاغل دارد و مشاغل غیرمستقیم زیادی مخصوصا در مقاصد زیارتی وگردشگری ایجاد می کند این قضیه می تواند خیلی کمک کنند علی رغم مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا در جهت همراهی دستگاه های اجرایی با واحدهای اقامتی در زمینه ی تسهیلات از قبیل مصارف برق و گاز و تسهیلات و... این ۱۲ درصد خیلی نتوانست به وضعیت این مراکز کمک کند.

صنعت گردشگری مستلزم کمک دولت

 وی ادامه داد:اگر قرار باشد کرونا همچنان تداوم داشته باشد ما حداقل تا ۷ ماه آینده هم درگیر همین موضوع در حوزه گردشگری خواهیم بود که اگر این مشکلات مرتفع نشود نه تنها تعداد زیادی از افراد را در این حوزه ازدست خواهیم داد که سرمایه ها هم از اینجا کوچ خواهند کرد بالاخره میزان سرمایه گذاری که بعضاً در هتل ها انجام شده شاید بالای ۵۰۰۰ میلیارد تومان باشد این ها همه مستلزم این است که دولت باید یک نگاه ویژه ای به صنعت گردشگری داشته باشد و اگر قرار باشد شغلی احیا شود و در اولویت دولت باشد قطعا صنعت گردشگری است این حوزه به حمایت دولت نیازمند است.

معرفی جاذبه های خراسان رضوی به مردم

 بیدخوری اضافه کرد:متاسفانه بعضی از مشاغل ما مثل راهنمایان گردشگری کلا کارشان را از دست داده اند و مطمئنا تا چند ماه اینده هم نمی توانند فعالیتی داشته باشند این ها به حمایت جدی نیاز دارند. مشاغل مرتبط با گردشگری باید بتوانند سرپا بمانند تا در آینده باز بتوانند اقتصاد را شکوفا کنند. با توجه به مشکلات اقتصادی که در این مدت گریبانگیر همه کس و همه چیز شده است سفر در اولویت مردم نیست دقیقا به همین دلیل است که باید به صنعت گردشگری بیشتر کمک کرد

وی در توضیح برنامه های سازمان گردشگری در سال ۱۴۰۰ گفت: در واقع خیلی از برنامه های ما در سال جاری ادامه همان برنامه های سال ۹۹ است بحث معرفی جاذبه ها و این که ما گردشگری را فقط در گردشگری زیارتی خلاصه نبینیم هر چند ظرفیت خیلی خوبی را گردشگری زیارت برای استان ایجاد کرده است ولی این قضیه باید این قضیه را به شهرستان ها و روستاهای دیگر هم برد در واقع  در هر جایی متناسب با ظرفیت های آن جا باید بتوانیم ایجاد درامد کرد.

بیدخوری افزود:خیلی از شهرستان ها در گذشته اقامتگاه بومگردی نداشتند امکان حضور گردشگران و حتی اقامت شبانه صورت نمیگرفت اما در حال حاضر ما به ۱۲۷ اقامتگاه بومگردی در شهرهای مختلف استان مجوز داده ایم تقریبا تمام شهرستان های ما اقامتگاه بومگردی دارند و به همین تعداد هم معافیت اصولی صادر کرده ایم که بقیه شهرستان ها وروستاهایی هم که جاذبه گردشگری دارند بتوانند در این زمینه فعال باشند.

وی ادامه داد:در سال ۹۹ علی رغم همه محدودیت هایی کرونایی که داشتیم با حضور در نمایشگاه گردشگری معرفی خیلی خوبی از استان داشتیم که این معرفی ها کماکان در فضای مجازی ادامه داد و من امیدواریم بتوانیم هر چه زودتر کسب و کارهای گردشگری فعالیت خودشان را از سر بگیرند و به درامد زایی برسند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار