کد خبر: 1042611
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۸
عسگرپور: جشنواره جهانی فجر دیگر در دهه فجر برگزار نمی‌شود و چند سال پیش بحث تغییر نام از فجر به جشنواره تهران مطرح شد و حاشیه‌هایی ایجاد کرد و امروز هم طرح مجدد آن می‌تواند همان فضاسازی را به همراه داشته باشد
علی موحد
سرویس فرهنگ و هنر جوان انلاین: دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از به بار ننشستن تغییر عنوان این رویداد از فجر به جشنواره تهران گلایه کرد.

با گذشت چندسال از طرح موضوع تغییر عنوان جشنواره جهانی فجر بار دیگر این موضوع از سوی دبیر فعلی این رویداد، اما به شکلی گلایه‌وار مطرح شد. محمدمهدی عسگرپور گفت: زمانی که آقای میرکریمی عهده‌دار مسئولیت جشنواره جهانی فجر شدند، بحث تغییر نام «فجر» مطرح شد چراکه زمان برگزاری این رویداد هم در دهه فجر نیست. سعی‌هایی شده بود، اما آن‌ها که با ظاهر دلسوزانه می‌خواهند مدام مراقب سینما باشند، فضایی را به وجود آوردند؛ گروهی که هم نسبت به برگزاری جشنواره، هم نسبت به تعطیلی آن در بولتن‌های خود خبرسازی می‌کنند. عسگرپور ادامه داد: آن زمان این گروه شرایطی را به وجود آوردند که گویی این رویداد قرار است یاد جشنواره تهران قبل از انقلاب را زنده کند. امروز هم طرح مجدد این موضوع می‌تواند همان فضاسازی را به همراه داشته باشد، در حالی که بسیاری از رویداد‌های معتبر جهانی با نام شهر‌های برگزاری شناخته می‌شوند، اما ما همچنان در مقطع حساس کنونی هستیم!

چالش برگزاری مجازی یا فیزیکی

وی در ادامه عنوان کرد: تنها نکته مربوط به وضعیت برگزاری جشنواره است که با توجه به شرایط کرونا مثل همه رویداد‌های سینمایی وضعیت روشنی نیست.

این کارگردان و مدیر سینمایی درباره وضعیتی که جشنواره در سال گذشته داشت، گفت: وقتی برگزاری جشنواره جهانی فجر در سال گذشته منتفی شد، همان زمان، بنده و سایر دوستان مصاحبه‌هایی داشتیم و مختصات احتمالی برگزاری را اعلام کردیم و گفتیم مثلاً اگر جشنواره به نیمه دوم سال موکول شود چه تمهیداتی در نظر خواهیم گرفت. آن زمان هنوز جشنواره‌های جهانی برگزار نشده بودند و تجربه‌ای وجود نداشت که بخواهیم به آن استناد کنیم. وقتی کرونا آمد جشنواره برلین برگزار شده بود. جشنواره کن هم که نتوانست برگزار شود و تنها بخش بازار آن به شکل مجازی برگزار شد. این اتفاق هم همان ایده‌ای بود که ما پیش‌تر از برگزاری جشنواره کن آن را اعلام کرده بودیم. نه اینکه این ایده کشف ما بود بلکه راه دیگری وجود نداشت. هر رویداد دیگری با حضور تعداد زیادی مهمان، صورت دیگری نمی‌توانست در آن مقطع داشته باشد، فقط مهم این بود که از چه پلتفرم‌هایی می‌توان استفاده کرد و این مسئله هم تنها برای ما نبود و همه رویداد‌های جهانی با آن مواجه بودند.

او ادامه داد: تقریباً تمام رویداد‌های سینمایی که از شروع کرونا تا امروز برگزار شده یا نشده‌اند یا نیمه برگزار شده‌اند را رصد کرده‌ایم. تعدادی برگزاری دوگانه داشتند، آخرین نمونه جشنواره برلین بود که به صورت مجازی روی سایت خودشان برگزار شد. استفاده از پلتفرم‌های خارجی و بحث کپی‌رایت دو چالش اصلی ما برای برگزاری مجازی جشنواره هستند.

عسگرپور درباره برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر در وضعیت کرونایی توضیح داد: پلن اول ما این است که بخش بازار را به صورت مجازی و با استفاده از یک پلتفرم معتبر جهانی برگزار کنیم و بخش اکران فیلم‌ها به صورت فیزیکی و با تعدادی مهمان که هنوز آمارش قطعی نیست، برگزار شود. اینکه چه تعداد مهمان می‌توانیم داشته باشیم هنوز مشخص نیست و با پیگیری و هماهنگی با ستاد کرونا این آمار مشخص می‌شود. آن هم بسته به شرایطی که زمان زیادی هم برای تعیین آن نداریم، مثلاً اگر به صورت قطعی مشخص شود، پایان اردیبهشت فضا برای آمدن مهمان بین‌المللی مساعد است، شاید ما دیگر امکان دعوت از مهمانان را به دلیل زمان کم، نداشته باشیم. جشنواره جهانی فجر در سال‌های برگزاری سکوی خوبی برای معرفی فیلم‌های ایرانی به پخش‌کننده‌ها و رویداد‌های خارجی بوده است. ما با بحران اطلاعات و آمار در کشور مواجهیم و امروز اطلاعات و آمار دقیقی از تعداد فیلم‌ها و مبلغ معامله فیلم‌ها با پخش‌کننده‌های خارجی نداریم. این ضعف فرهنگی ماست که دنبال مخفی کردن آمار در هر سطحی هستیم، به همین دلیل غالباً با آمار واقعی مواجه نیستیم. در حوزه سینما اندکی داستان پیچیده‌تر هم است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار