کد خبر: 1042608
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۳
سید رحیم نعمتی
هرچند که تصور می‌شد توافق تبادل اسرا و آتش‌بس بین دولت کی‌یف با جدایی‌طلبان شرق اوکراین طی یکی دو سال اخیر زمینه‌ای برای آرامش و اجرای توافق مینسک فراهم کرده، اما به نظر می‌رسد که دولت امریکا سعی می‌کند با به هم زدن این زمینه، تنش را دوباره به شرق اوکراین بازگرداند. تماس تلفنی رئیس‌جمهور امریکا جو بایدن با همتای اوکراینی‌اش ولادیمیر زلنسکی و گفت‌وگوی تلفنی لوید آستین و آندره تاران، وزرای دفاع دو کشور، در قبل از این تماس حکایت از تحرک تازه دولت امریکا در خصوص اوکراین دارد. این تحرک تازه دولت امریکا همراه شده با اتهاماتی به روسیه و ادعای اقدامات نظامی آن در مرز با اوکراین و از این جهت، به نظر می‌رسد که واشنگتن به دنبال شروع فرایندی از تنش در شرق اوکراین است.

نقطه شروع این فرایند افزایش تنش بین اوکراین و روسیه بر سر مناطق مرزی در دو سه روز گذشته است که اوکراین روسیه را به جابه‌جایی نیروهایش در این مناطق و تقویت آن‌ها متهم کرد و زلنسکی در این خصوص گفت که روسیه به دنبال ایجاد یک فضای تهدید‌آمیز است و مدعی شد: «زور بازو نشان دادن در قالب تمرینات نظامی و تحریکات احتمالی در مرز کار معمول روس‌ها است.»‌وزیر خارجه اوکراین دمیترو کولبا نیز روسیه را به وخیم کردن سیستماتیک وضعیت امنیتی در دونباس واقع در شرق اوکراین و شبه‌جزیره کریمه متهم کرد. این ادعا‌ها علیه روسیه در حالی بود که ناتو به صورت مستمر حضور نظامی خود را در کشور‌های هم‌مرز با روسیه تشدید کرده و به نظر می‌رسد که اقدام رئیس‌جمهور اوکراین برای وارد کردن اتهاماتی علیه روسیه برای کشاندن پای ناتو به مرز شرقی اوکراین با روسیه باشد و می‌توان گفت که تا حدی هم به این هدف نزدیک شده است. در واقع، مقام‌های کی‌یف از ابتدای بحران اوکراین در هفت سال گذشته و به خصوص شروع جنگ داخلی این کشور همواره سعی داشته‌اند به نحوی ناتو را وارد مناقشه خود با روسیه بکنند و باید گفت که ناتو نیز حاضر شده این بار تحرکی از خود نشان بدهد.

ناتو به روسیه هشدار داده و حتی احتمال اعزام نیرو به اوکراین را مطرح کرده و ینس استولتنبرگ با لحن تهدید‌آمیزی گفته که ناتو فقط در اتاق شورای همکاری روسیه- ناتو نمی‌نشیند تا در مورد اوکراین بشنود. شکی نیست که این تهدید استولتنبرگ بی‌ارتباط با سیاست واشنگتن در قبال اوکراین نیست و حتی می‌توان گفت که او با هماهنگی واشنگتن روسیه را به اعزام نیرو تهدید کرده است. تماس و گفت‌وگوی‌های رئیس‌جمهور و وزیر دفاع امریکا با همتایان اوکراینی درست در جهت تقویت موضع ضد روسی دولت کی‌یف است و اطمینان دادن به آنکه در صورت درگیری با روسیه، واشنگتن در کنار کی‌یف خواهد بود و از آن حمایت خواهد کرد. اعزام کشتی نظامی لجستیکی امریکا به اوکراین در هفته گذشته و تخلیه تجهیزات نظامی ۳۵۰ تنی آن در شهر بندری اودیسه دلیل روشنی است بر اینکه امریکا چراغ سبز خود را به کی‌یف نشان داده تا با خیالی راحت ادعا‌های خود را علیه مسکو مطرح کند. این نکته‌ای قابل توجه است که بایدن برای شعله‌ور کردن آتش تنش در اوکراین چندان مشکلی در داخل ندارد و حتی اکثریت کنگره موافق این سیاست هستند و با توجه به این نکته، می‌توان گفت که بایدن با تشدید تنش در اوکراین به دنبال به دست آوردن کارتی برای چانه‌زنی‌های داخلی است به خصوص اینکه نمایندگان جمهوریخواه کنگره به طور سنتی رویکرد روسیه‌ستیزانه‌ای دارند. به این ترتیب، می‌توان گفت که اتهامات اخیر کی‌یف علیه مسکو تازه شروع ماجرا است و باید انتظار افزایش تنش بین دو کشور اوکراین و روسیه را داشت و در این بین، دولت بایدن با حمایت ضدروسی خود از اوکراین سعی می‌کند نقش اول را در این تنش ایفا کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار