کد خبر: 1042606
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۲
تنش‌ها در شرق اوکراین بین جدایی‌طلبان و نیرو‌های دولتی بار دیگر از سرگرفته شده و مقامات کی‌یف روسیه را به بمباران نیروهای‌شان متهم کرده‌اند و ارتش اوکراین نیز مواضع جدایی‌طلبان لوگانسک را مورد هدف قرار داده است؛ اقدامی که به تقابل بین روسیه و ناتو منجر شده است. رئیس‌جمهور امریکا در تماس تلفنی با همتای اوکراینی به او اطمینان داد که واشنگتن از تمامیت ارضی اوکراین در برابر اقدامات تهاجمی روسیه حمایت خواهد کرد، مسکو نیز نسبت به عواقب اعزام نیرو‌های ناتو به خاک اوکراین هشدار داد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: با گذشت هفت سال از شروع بحران اوکراین، بار دیگر تقابل بین غرب و روسیه در این کشور تشدید شده است و مقامات دو طرف به جنگ لفظی روی آورده‌اند. وزارت دفاع اوکراین روز شنبه در بیانیه‌ای مدعی شد که نیرو‌های روسیه ۲۰ پایگاه نظامی ارتش این کشور را هدف قرار داده‎اند. به گزارش شبکه الجزیره، در حالی کی‌یف مدعی این حملات شده که روسیه تاکنون به این موضوع واکنشی نداشته است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سازمان پلیس جمهوری خودخوانده لوگانسک در شرق اوکراین هم از گلوله‌باران مواضع نیرو‌های این منطقه توسط ارتش اوکراین با توپخانه سنگین خبر داد. به گفته سازمان پلیس لوگانسک، «در این حمله توپخانه‌ای تیپ‌های ۵۹ و ۹۲ ارتش اوکراین شرکت داشتند و نیرو‌های مدافع منطقه لوگانسک به این حمله پاسخ دادند.» طی روز‌های اخیر تنش‌ها میان روسیه و اوکراین بار دیگر بالا گرفته و این تنش‌ها با مداخلات غرب و امریکا تشدید می‌شود. در همین حال جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در نخستین مذاکره تلفنی با ولادیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود، به او اطمینان داد که واشنگتن از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در برابر اقدامات تهاجمی از جانب روسیه حمایت خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، طبق اطلاعات کاخ سفید، در این گفت‌وگوی تلفنی، رئیس‌جمهور بایدن بار دیگر حمایت ایالات متحده از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در شرایط ادامه اقدامات تهاجمی از جانب روسیه در رابطه با اوضاع منطقه دونباس و شبه‌جزیره کریمه را مورد تأکید قرار داد. دولت جدید امریکا که سیاست مقابله با روسیه را در پیش گرفته است، به دنبال تقویت متحدان اروپایی خود در همسایگی روسیه است.

هشدار مسکو به ناتو

تلاش امریکا برای دفاع از اوکراین در مقابل تهاجم ادعایی روسیه در حالی است که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین تأکید کرده که تقویت حضور نظامی روسیه در مناطق مرزی با اوکراین ماهیتی دفاعی دارد. به گزارش خبرگزاری تاس، پسکوف در سخنانی گفت که روسیه حق جابه‌جایی و استقرار نیرو را در مناطق مختلف سرزمین خود دارد و این موضوع نباید کسی را نگران کند و تهدیدی برای کسی به شمار نمی‌رود. سخنگوی کرملین علاوه بر این، به امریکا و ناتو هشدار داد و تأکید کرد: «استقرار نیرو‌های ناتو در مرز‌های روسیه می‌تواند پاسخ مسکو را در پی داشته باشد.» همچنین، میخائیل شرمنت، معاون رئیس امور منطقه کریمه در مجلس دومای روسیه به اوکراین و اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هشدار داد. شرمنت در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک، در واکنش به اظهارات یک مقام اوکراینی گفت: «نقاب‌ها کاملاً افتاده‌اند. بعد از چنین اظهاراتی هیچ‌کس در غرب نمی‌تواند ماهیت خشونت‌آمیز ناتو را انکار کند. اما پیش از هرگونه گام نظامی به سمت روسیه، به آن‌ها توصیه می‌کنم تاریخ نبرد بزرگ میهن‌پرستانه را بخوانند و دوباره فکر کنند. عواقب بسیار سنگینی در انتظار این خشونت‌طلبان خواهد بود». هشدار‌های شرمنت در واکنش به اظهارات اخیر اولسکی آرستوویچ نماینده اوکراین در گروه سه‌جانبه دونباس صورت گرفت که گفته بود: «رزمایش «ناتو مدافع اروپا ۲۰۲۱» برای تمرین نبرد احتمالی با روسیه ضروری است.» امریکا و اوکراین می‌گویند که روسیه در حال تشدید تنش‌ها در شرق اوکراین است، جایی که جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه از سال ۲۰۱۴ با نیرو‌های اوکراینی درگیر هستند. روسیه هرگونه حضور نظامی در آنجا را رد می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار