کد خبر: 1042591
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۱
نمایندگان مجلس در زمان تصویب بودجه امسال به مقوله محرومیت‌زدایی توجه ویژه داشتند. به همین دلیل برای نخستین‌بار در بودجه امسال، ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به مناطق روستایی و محروم اختصاص یافته‌است.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: در سال گذشته پروژه‌های محرومیت‌زدایی به‌رغم نبود بودجه، رکورد زد و فقط ۲ هزار و ۵۰۰ طرح محرومیت‌زدایی به همت سازمان بسیج سازندگی و دستگاه‌های مختلف اجرایی در دهه فجر به بهره‌برداری رسید. طرح‌های آبرسانی، اشتغال، مسکن محرومان و بهداشت و درمان در صدر برنامه‌ها و طرح‌های محرومیت‌زدایی قرار دارد. سال گذشته بابت این پروژه‌های عمرانی زودبازده و عام‌المنفعه، به صورت میانگین برای هر طرح ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شده‌است.

طرح محرومیت‌زدایی باعث توسعه روستایی و مهاجرت نکردن روستاییان به شهر‌ها می‌شود. اکنون براساس آمارها، جمعیت روستایی، کمتر از ۳۰ درصد است. تولید ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در روستا‌ها نشان می‌دهد که باید به توسعه مناطق روستا‌ها توجه جدی داشت. بهسازی و مقاوم‌سازی خانه‌های مناطق محروم در برابر حوادث طبیعی نظیر زلزله هم در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته‌است. به گفته رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد روستایی مقاوم‌سازی شده‌است و اقدمات مؤثری برای تأمین مسکن محرومین، ایتام و خانواده‌های دارای دو معلول انجام شده‌است.

با وجود تمامی مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها در یکسال اخیر، محرومیت‌زدایی یک لحظه هم تعطیل نشده و نیرو‌های جهادی در این زمینه پیشگام بودند. این اقدامات موجب‌شده تا نمایندگان مجلس هم با حمایت‌های بودجه، به رفع محرومیت‌ها سرعت دهند.

در همین راستا روز گذشته نماینده شاهرود و میامی در مجلس با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۰ نگاه ویژه‌ای به مناطق محروم دارد، گفت: «مجلس در مصوبه‌ای ۲ هزار میلیارد تومان به مناطق روستایی اختصاص داد.»

علی اصغر خانی با بیان اینکه مجلس با تصویب بودجه توانست مشکلات را کاهش دهد، ابراز کرد: «نگاه به مناطق محروم و روستا‌ها از نکات بارز بودجه ۱۴۰۰ بود و بخش‌های روستایی و محروم در بودجه سال ۹۹ تقویت شده‌است. این میزان اعتباری که به مناطق روستایی رسیده، در بودجه سال ۹۸ و ۹۹ وجود نداشت و برای نخستین‌بار در بودجه ۱۴۰۰ دیده شده‌است.» وی با بیان اینکه تقویت زیرساخت‌ها و پروژه‌های اجتماعی و عمرانی از نکات بارز بودجه ۱۴۰۰ بود که توانستیم در این بودجه مبالغ خوبی را برای این بخش‌ها پیش‌بینی کنیم، گفت: «در این زمینه مجلس توانست به همه بخش‌هایی که فکر می‌کرد در آن‌ها شبهه‌ای در زمینه بودجه وجود دارد، ورود کرد و حتی بودجه برای دولت بازگشت خورد تا بار دوم شفاف‌تر در مجلس بررسی شود. بنابراین باید گفت در نگاه کلان چیزی که در بودجه دیده‌شده این است که در بخش‌های مختلف به ویژه فرهنگی، اجتماعی، اشتغال و پروژه‌های نیمه‌کاره حرکت‌های خوبی را داشته باشند.»

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: «در سال جاری، باید به صورت جدی‌تر به مقوله پروژه‌ها ورود داشته باشیم؛ چراکه کار‌های بخش اجرایی طبق روال عمومی شکل می‌گیرد و جلو می‌رود پس چندان مشکلی در این بخش نیست، اما آنچه می‌تواند تحول ایجاد کند و اشتغال و شکوفایی شهرستان را نوید دهد و ما نیز می‌بایست به آن ورود جدی تری داشته باشیم، موضوع پروژه‌های زیرساختی است.»

خانی با بیان اینکه پروژه‌های زیرساختی و عمرانی و تکمیل طرح‌های نیمه تمام اهتمام مسئولان از پایین به بالا یعنی از مسئولان روستا‌ها و بخش‌ها تا شهرستان و سپس استان و کشور را می‌طلبد، بیان داشت: «پروژه‌هایی که به نفع جامعه بیشتری از مردم است، می‌بایست در درون شهرستان بهتر مورد توجه قرار گیرد و همچنین می‌بایست هم از ظرفیت‌های بخش خصوصی و هم دولتی در این زمینه استفاده شود.» وی افزود: «هر میزان ما در درون شهرستان بتوانیم زیرساخت‌ها و پروژه‌ها را پیش ببریم و برای آن‌ها برنامه داشته باشیم، در دفاع از آنان در سطح استان و کشور موفق‌تر عمل خواهیم کرد.»

ناگفته نماند که بسیاری از پروژه‌ها در سطح شهرستان‌های محروم وجود دارد که می‌توانست با دور‌اندیشی در سال‌های قبل، در ردیف اعتبارات و بودجه‌ها قرار گیرد، اما متأسفانه این امر صورت نگرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار