کد خبر: 1042561
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۶
این وظیفه اخلاقی مسافران بهاری است که به هنگام سفر اصول گردشگری مسئولانه را رعایت کنند. حفاظت از محیط زیست در مسافرت مسئولیت اجتماعی همه ماست.

بنا به گزارش سایت "دستی بر ایران"، از آنجایی که مسافران بهاری کشورمان قصد سفرهای بیشتری در این فصل را دارند، ضرورت رعایت گردشگری مسئولانه در حفاظت از محیط زیست در دوران کرونا باید بیش از پیش در نظر گرفته شود. ضمن توضیح بیشتر ضرورت مزبور، این سایت به تشریح اثرات منفی همه گیری کوید 19 بر طبیعت و محیط زیست می پردازد.

مسافران بهاری و آگاهی از وضعیت طبیعت

در این که طبیعت ایران در فصل بهار بسیار جذاب تر می شود و ما را به سوی خود می خواند، شکی نیست. اگر می خواهیم در سال های آینده خودمان و نسل های بعد از ما بتوانیم از این جاذبه های طبیعی بهره بگیریم، لازم است که اثرات منفی گردشگری غیر مسئولانه بر محیط زیست را بشناسیم. با آگاهی از این اثرات، بهتر می آموزیم که چگونه باید از آنها احتراز کرد.

مسافران بهاری باید بدانند که همه گیری کوید-19 باعث استراحت و بازسازی طبیعت نشده است، بلکه آن را شکننده تر ساخته است. در مواردی حتی می توان گفت که ویروس کرونا موجب آسیب های جدی به طبیعت نیز شده است. پس در سفرهایمان باید بیشتر ملاحظه طبیعت را بکنیم.

بنا بر گزارش سایت کانسرویش (www.conservation.org)، در مناطق استوایی زمین، موارد تصاحب زمین، جنگل زدایی، معدن کاری های غیر قانونی، و شکار سودجویانه حیات وحش در این دوران افزایش داشته است. البته می دانید که این گونه سوء رفتارها در یک نقطه از جهان تاثیرش را بر نقاط دیگر کره زمین نیز خواهد گذاشت.

در طی دوران همه گیری کوید-19، کسانی که مشاغل خود را در شهرها از دست داده اند، به روستاهای خود بازگشته اند. این بازگشت ضمن افزایش خطر انتقال ویروس، فشار بر محیط زیست را نیز زیادتر نموده است. در عین حال، این گزارش ها حاکی از افزایش جنگل زدایی در آسیا، افریقا و آمریکای لاتین بوده است.

معدن کاران و چوب بران غیرقانونی نیز در طی این دوره به محدوده های بومیان در دل مناطق طبیعی تجاوز کرده اند. این امر به انتقال بیشتر ویروس به جوامع دور از محل های تمرکز ویروس کمک کرده است. هیچ بعید نیست که مسافران بهاری کشورمان، به ویژه طبیعت گردان، بر اساس همین الگو جوامع محلی دورافتاده را مبتلا سازند.

در افریقا که اقتصاد محلی بسیاری از بومیان وابسته به گردشگری بوده است، اکنون تحت فشار درآمد کم به خوردن گوشت حیوانات وحشی رو آورده اند. در مناطق شمالی ایران که اقتصاد محلی برخی افراد وابسته به گردشگران وطنی می باشد، در فصل بهار متاسفانه به پرندگان مهاجر دست اندازی می کنند.

این جابجایی مسافران بهاری و مخاطره انتقال ویروس کرونا به نقاط بکر و دور افتاده می تواند باعث ابتلای بیشتر اهالی مقاصد گردشگری شود. بنابراین، مراعات نکات پیشگیرانه در این زمینه بسیار حائز اهمیت می باشد.

مسافران بهاری و حفاظت از محیط زیست

شما با رها کردن ماسک، دستکش، بطری مایع ضدعفونی، ... در طبیعت، می توانید فجایعی برای چندین نسل به وجود آورید. پس بهتر است از پیامدهای چنین رفتارهایی بیشتر آگاه شوید. حدود 150 بیماری مشترک بین انسان و حیوان وجود دارند. موجوداتی که در محیط طبیعی خود مشغول به زندگی هستند و هیچ ضرری برای شما ندارند، ممکن است با زباله های آلوده شما مبتلا شوند.

همانگونه که پلاستیک و سایر زباله ها از معده ماهی ها و پرندگان پیدا شده اند، ماسک ها و دستکش های یکبار مصرف نیز در محیط زندگی و داخل بدن جانوران یافت شده اند. این امر انتقال ویروس و مرگ آنان را در پی خواهد داشت و مهار این بیماری را به مراتب دشوارتر خواهد نمود.

در سراسر دنیا مدت زمانی را به قرنطینه اختصاص می دهند. پس از آن، طبق مشاهداتی که در سراسر جهان و از جمله ایران صورت گرفته است، مسافران راهی مقاصد مورد نظرشان می شوند و به رها سازی بیشتر ماسک، دستکش و ... در طبیعت می پردازند. در نتیجه، مقدار اینگونه زباله ها پس از قرنطینه در طبیعت بیشتر می شود و لطمات وارده انسان ها به محیط زیست افزایش می یابد.

رها کردن ماسک صورت و دستکش در سطل های زباله می تواند باعث ابتلای افرادی شود که مشغول امر گردآوری زباله یا بازیافت هستند. می دانیم که در برخی شرایط، ویروس کرونا تا هفت روز به بقای خود بر روی مواد پلاستکی و اشیای ساخته شده ادامه می دهد. این به معنای انتقال بیشتر ویروس در مسیر مسافران بهاری است.

انتقال ویروس به طبیعت (گیاهان و جانوران)، و نیز وارد کردن پلاستیک آلوده در طبیعت به معنای برهم زدن اکوسیستم ها می باشد. برخی از جانوران تفاوت پلاستیک را با غذای خود متوجه نمی شوند و با امر بلع، دچار خفگی می شوند. در حالت بهتر هم که از پا در نمی آیند، موادی را وارد بدن خود می کنند که مغذی نیستند.

مسافران بهاری و لزوم رعایت گردشگری مسئولانه

مراعات گردشگری مسئولانه در طبیعت

از سویی دیگر، مشاهده ماسک و دستکش رها شده، موجب ترغیب دیگران به تبعیت از این رفتار غیر مسئولانه و غیر اخلاقی می شود. این نیز بر وخامت وضعیت می افزاید. سازمان بهداشت جهانی در ماه مارس سال 2021، برآورد کرده است که ماهیانه 90 میلیون ماسک در جهان مورد نیاز است. سفر غیر مسئولانه می تواند موجب آلوده سازی بیشتر طبیعت توسط گردشگران گردد.

اگر در کشور ما نیز، مسافران بهاری، چه به صورت شخصی سفر کنند و چه در قالب تورهای داخلی، در هنگام سفر ماسک و دستکش های بسیار خود را در طبیعت رها کنند، می توانند موجب انتقال شدید بیماری در طی سفر و در مقصد سفر خود را فراهم آورند.

به همین دلیل است که "دستی بر ایران" رعایت منشور گردشگری مسئولانه را در این زمان بیشتر از هر زمان دیگری ضروری می داند. تک تک افراد جامعه و مسافران بهاری این مسئولیت اجتماعی را دارند که به حفاظت از محیط زیست بپردازند و از انتقال ویروس به سایر نقاط کشور بپرهیزند. این ضرورت در حال حاضر بسیار جدی تر است و اثرات آن می تواند مستقیما زندگی خود ما را بیشتر از هر زمان مورد تهدید قرار بدهد.

این وظیفه اخلاقی مسافران بهاری است که به هنگام سفر اصول گردشگری مسئولانه را رعایت کنند.  حفاظت از محیط زیست در مسافرت مسئولیت اجتماعی همه ماست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار