کد خبر: 1042487
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
مروری کوتاه بر عملیات فتح‌المبین در نوروز سال ۶۱
غلامحسین بهبودی

سرویس ایثار و مقاومت جوان آنلاین: عملیات فتح‌المبین در ابتدای سال ۱۳۶۱، زمانی انجام گرفت که نوار پیروزی‌های ایران در پی عملیات ثامن‌الائمه (ع) کلید خورده بود. بعد از دو عملیات ثامن‌الائمه و طریق‌القدس، نوبت به اخراج دشمن از مناطق وسیعی در شمال خوزستان رسیده بود. فتح‌المبین می‌بایست در دشت عباس که غرب شوش و دزفول بود، انجام گیرد. مروری کوتاه به روند این عملیات نوروزی می‌اندازیم.

تحویل سال

سال که تحویل شد، یگان‌های سپاه و ارتش خود را به منطقه عملیاتی فتح‌المبین رسانده بودند.


تحویل سال ۶۱ در سنگر‌هایی که محل اسکان رزمنده‌ها بود، در حال و هوای خاصی برگزار شد. تعدادی از همین رزمنده‌ها تا ساعات بعد به شهادت رسیدند یا مجروح شدند. آن‌ها آمده بودند با نثار خون خود، بهترین عیدی را به ملت ایران تقدیم کنند.


لحظاتی بعد، وقتی که اولین روز از فروردین ماه ۱۳۶۱ به انتها رسید، دستور آمد عملیات باید شروع شود. ساعت ۳۰ دقیقه دوم فروردین ۶۱ با رمز «یازهرا (س)» فتح‌المبین آغاز شد.


پیشروی سریع


در همان اولین مراحل عملیات، نیرو‌های حاج‌حسین خرازی و بچه‌های گردان شهید حسین قجه‌ای، خط دشمن در رقابیه و تپه‌های علی‌گره‌زد را شکستند و دشمن را غافلگیر کردند. اما این تازه اول کار بود.


احمد متوسلیان و تیپ تازه تشکیل شده محمدرسول‌الله (ص) به لشکر ۱۹ زرهی و یک مکانیزه عراق یورش بردند و تلفات بسیاری به آن‌ها وارد کردند. بعد نوبت سایت‌های موشکی بود که از اشغال نیرو‌های دشمن آزاد شدند.


طرح حفر تونل


در عملیات فتح‌المبین شهید غلامحسین رکن‌آبادی طرح حفر تونل برای دور زدن دشمن را داده بود. حفر کانال و تونل در زمین‌های رملی منطقه و دور زدن دشمن از طریق آن، یک طرح ابتکاری و جسورانه بود که به سرپرستی شهید رکن‌آبادی و مغنی‌های یزدی انجام گرفت.


با حفر این تونل ۴۰۰ متری، محاصره لشکر‌های ۱۰ زرهی و مکانیزه عراق میسر شد و هر دوی این یگان‌ها در مواجهه با نیرو‌های ایرانی آسیب‌ها و خسارت‌های بسیاری دیدند.


در همین عملیات بسیاری از یگان‌های توپخانه‌ای دشمن که غافلگیر شده بودند، بدون آنکه شلیک چندانی کرده باشند، به صورت کلی به تصرف نیرو‌های ایرانی درآمدند. چنانچه بسیاری از کارشناسان، تشکیل واحد توپخانه‌ای سپاه به یمن غنایمی صورت گرفت که در جریان عملیات فتح‌المبین به تصرف درآمده بودند.


چند هزار اسیر


حدود ۱۵ هزار اسیر، دیگر آورده عملیات فتح المبین بود که در کنار عملیات الی بیت المقدس با ۱۹ هزار اسیر، رکورد‌های دست نیافتنی در تاریخ جنگ به شمار می‌روند. اسارت اولین ژنرال عراقی در جریان عملیات فتح‌المبین رقم خورد.


نهایتاً در یک عملیات سریع و برق‌آسا که کلاً ۱۰ روز به طول انجامید؛ ۲۴۰۰ کیلومتر از خاک ایران در شمال خوزستان آزاد و دستیابی به چاه‌های نفت ابوغریب حاصل شد.


در همین ۱۰ روز ۱۸ فروند هواپیما، سه فروند هلیکوپتر، ۳۶۱ دستگاه تانک و نفربر، صد‌ها دستگاه خودروی نظامی و شمار چشمگیری از سلاح‌های انفرادی و نیمه سنگین دشمن از بین رفت و بیش از ۴ هزار تن از نیرو‌های عراقی کشته شدند.


پیام امام


پس از پایان عملیات موفق و قاطع فتح‌المبین، حضرت امام یکی از خاص‌ترین پیام‌های تبریک خود را خطاب به رزمندگان کشورمان صادر کردند. در بخشی از این پیام آمده بود:


اخبار غرورآفرین جبهه‌های نبرد علیه قوای شیطانی را یکی پس از دیگری دریافت نمودم. قلمم قاصر است که احساسات خویش را ابراز کنم. به قوای مسلح اسلامی که خدای‌شان نصرت آخرین را نصیب فرماید تبریک عرض می‌کنم.


مبارک باد بر شما عزیزان افتخارآفرین، پیروزی بزرگی را که با یاری ملائکه‌الله و نصرت ملکوتی نصیب اسلام و کشور عزیز ایران کشور بقیه‌الله الاعظم (ارواحنا‌له‌الفداء) نمودید.


رحمت واسعه خداوند بر آن مادران و پدرانی که شما شجاعان نبرد در میدان کارزار و مجاهدان با نفس در شب‌های نورانی را در دامن پاک‌شان تربیت نمودند.


مژده باد به شما جوانان برومند در تحصیل رضای پروردگار که از بالا‌ترین سنگر‌های روحانی و جسمانی ظاهری و باطنی پیروزید.


مبارک باد بر بقیه‌الله (ارواحنا‌له‌الفداء) وجود چنین رزمندگان ارزشمند و مجاهدان فی‌سبیل‌الله که آبروی اسلام را حفظ و ملت ایران را روسپید و مجاهدان راه خدا را سرافراز نمودید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار