کد خبر: 1042481
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۵
کتاب «بوستان سماویه» با محوریت واکاوی حقوقی موضوع فدک و بررسی ادله اثبات دعوی در این پرونده قضایی، به قلم مرتضی امیرقهرمانی از سوی انتشارات چتر دانش، ناشر تخصصی کتب حقوقی و قضایی منتشر شد.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: پس از گذشت ۱۴۰۰سال از مصادره اراضی فدک در کتاب بوستان سماویه به دور از هر تعصب و با پرهیز از منقولات و روایات، به وارسی مسئله حقانیت دخت نبی در قبال نخلستان‌های فدک پرداخته و با استناد به موضوعاتی، چون «تعرفه شهود»، «تحلیل قباله یا سند» و ارجاع به «امارات»، ضمن تحلیل خصوصی یا عمومی بودن این ملک، به اثبات دلایل حکمی و اظهارات موضوعی پرداخته شده است.

در این تحقیق جامع که با همت موسسه آموزش عالی چتر دانش به زیور طبع آراسته شده است، مؤلف با احصای مالکان فدک از دیرباز تا به امروز، حقوق مالکیت و نحوه انتقال اراضی را به تفصیل و در بخش‌هایی مجزا بررسی کرده و تملک حقوقی بوستان موسوم به فدک را از ایام تحجیر و تصدی «فدک بن هام» تا تصاحب مالکان فعلی این راضی که مردمانی از طایفه آل‌جابر هستند، مورد تنقیب قرار می‌دهد.

نویسنده در قالب ادله اثبات دعوی در سه بخش «مالکیت به واسطه احیا»، «مالکیت به سبب اهدا» و «مالکیت در قالب ارث» تصرف و تملک فدک را مورد اقتراح قرار داده و از وضعیت مباحات تا تخصیص فعلی نخلستان به بخشی از خاک «حائط» که امروزه طبق تقسیمات جغرافیایی کشور عربستان در استان حائل واقع شده است، به طور مستقل ماهیت موات‌بالعرض را مورد بازبینی حقوقی قرار می‌دهد.

تحقیق در باب «تملک اموال بدون مالک» از جانب آل‌یهود و وارسی مسئله «عدم تخصیص اموال عمومی» و تفکیک اصل با دارایی و حقوق خصوصی از جمله فصول مورد بحث در بخش نخست کتاب است که با هدف اثبات حقانیت متصرفان فدک در صدر اسلام به آن‌ها پرداخته شده و در این خصوص با اشارات متعدد موضوع مصالحه یهودیان ساکن در شمال مدینه با شخص پیامبر اسلام مطرح می‌شود.

بخش دوم کتاب با اشاراتی نزدیک به ۳۰۰ کتاب معتبر اهل‌سنت، دارایی‌های شخص رسول خدا را با محوریت احصای ضیاع و مایملک ایشان در بندهایی، چون «داد و ستدها»، «هدایا»، «خمس»، «ارثیه» و در نهایت «اموال فیء» مورد مطالعه قرار می‌دهد تا با ذکر مصادیق، اصالت و صحت انتقال نخلستان فدک از جانب محمد صلی‌الله‌علیه را به فاطمه سلام‌الله‌علی‌ها مورد ارزیابی حقوقی قرار دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار