کد خبر: 1042476
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۲
طالبان با حمله به کاروان نیرو‌های امنیتی در افغانستان و اعلام حمله راکتی به پایگاهی در استان خوست، علاوه بر اینکه برای نخستین بار پس از امضای توافق دوحه اعلام کرد که امریکایی‌ها را هدف قرار داده است، عملاً حملات بهاری را آغاز کرد و به نیرو‌های خارجی هشدار داد، اگر طبق توافق از افغانستان خارج نشوند، باز هم هدف قرار خواهند گرفت.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا دو شنبه گذشته خروج نیرو‌های کشورش و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از افغانستان را منوط به شرایط این کشور کرد. این اظهارات با توجه به توافق صلح میان واشنگتن با طالبان که بنابر آن قرار بود تا ماه می‌نیرو‌های خارجی از افغانستان خارج شوند، جرقه‌ای بود برای شعله‌ور شدن مجدد حملات بهاری طالبان. در تازه‌ترین حمله طالبان به کاروان نیرو‌های امنیتی، شریف‌الله خوستی یک فرمانده نیرو‌های ویژه و سه نیروی امنیتی کشته و ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند. منابع خبری افغانستان نیز اعلام کردند، طالبان مدعی شد که نیرو‌های افغان با کمک امریکایی‌ها، چندین بار در شهرستان صبری استان خوست به غیرنظامیان حمله کرده است. گروه طالبان حملات امریکایی‌ها را نقض توافقنامه دوحه دانست و از حمله راکتی به یک پایگاه در فرودگاه پیشین خوست خبر داد که تلفاتی به همراه داشت. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در توئیتی، حمله روز سه شنبه را تأیید کرد. برخی رسانه‌های غربی نیز نوشتند، یک پایگاه مشترک نیرو‌های افغان و گروه طالبان در استان خوست هدف حمله طالبان قرار گرفته است. این نخستین بار است که طالبان پس از امضای توافقنامه دوحه مدعی حمله به امریکایی‌ها شده و آن را تأیید کرده است. با این حال، رسانه‌های داخلی افغانستان به نقل از یک مقام امریکایی در این کشور اعلام کردند که هیچ راکتی به پایگاه امریکایی‌ها پرتاب نشده است.

طالبان حملات بهاری را آغاز نکند

درک کولت، مشاور وزیر امور خارجه امریکا اعلام کرد که پیشرفت سریع در توافق سیاسی به سازش‌های دشواری در افغانستان نیاز دارد و برای این پیشرفت، دولت افغانستان و طالبان باید همکاری کنند. کولت گفت که برای جلوگیری از تلفات بیشتر، طالبان حملات بهاری را آغاز نکنند تا شرایط مناسبی برای توافق سیاسی در این کشور ایجاد شود. ژنرال اسکات میلر، فرمانده ارشد نظامیان امریکایی و ناتو در افغانستان نیز در گفتگو با رویترز گفته بود: «درگیری‌های کنونی نشان‌دهنده این است که نه تنها عملیات بهاری طالبان با وجود توافق قطر ممکن است آغاز شود، بلکه درگیری‌ها در فصل جنگی جدید ممکن است شدیدتر از قبل باشد. اگر خشونت‌ها کاهش نیابد روند صلح و انجام مصالحه‌های لازم برای هر دو طرف بسیار دشوار خواهد شد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار