کد خبر: 1042443
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۳
در حالات و مقامات سید‌اسدالله رسا و تکاپوی مطبوعاتی‌اش
محمدرضا کائینی

سرویس تاریخ جوان آنلاین: اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، شرح حال زنده‌یاد سید‌اسدالله رسا از روزنامه‌نگاران حق‌طلب و روشنگر معاصر است. «چند قطره خون برای آزادی» که به قلم دکتر مظفر نامدار به نگارش درآمده و مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران آن را منتشر ساخته است، می‌کوشد تا از میان برگ‌های پرقدمت تاریخ، شرح حال این شخصیت گمنام را بیرون کشد و فراروی تاریخ‌پژوهان قرار دهد. مؤلف در دیباچه این اثر، در باب شخصیت مورد کاوش خویش، چنین آورده است:


«سید‌اسدالله رسا، روزنامه‌نگار آزاده‌ای بود که در سال ۱۲۸۰ شمسی در تهران به دنیا آمد و در سال ۱۳۵۰، بعد از یک عمر فعالیت شجاعانه مطبوعاتی بر ضد‌استبداد داخلی و انحرافات حکومتی، توسط حاکمیت وقت برای درمان به اسرائیل منتقل شده و در هاله‌ای از ابهام فوت می‌کند یا کشته می‌شود! رسا در تاریخ معاصر ایران، کاملاً گمنام است و از جمله قربانیان تاریخ‌نگاری سازمان‌یافته و شبه‌روشنفکری می‌باشد. در واقع این کتاب اولین اثری است که در باب شخصیت، زندگی و اندیشه رسا و همچنین حوزه تأثیرگذاری فراوان او بر مطبوعات و جریانات آزادیخواه ایران در فاصله سال‌های بعد از کودتای سیاه رضاخانی در مرداد ۱۲۹۹ تا ۱۳۵۰ شمسی به نگارش درآمده است. اسد‌الله رسا یک روزنامه‌نگار دغدغه‌مند و یک ژورنالیست واقعی بود. وی دارای انگیزه‌هایی بسیار انسانی بود و برای آرمان‌های آزادیخواهانه، ضد‌استعماری، ضد‌استبدادی و دینمدارانه‌اش، مراعات هیچ کسی را نمی‌کرد و بهایش را با سال‌ها توقیف روزنامه‌اش (روزنامه قانون)، ممنوع‌القلم بودن، رنج زندان، شکنجه، تبعید، بیماری‌های ناشی از زندان و در نهایت مرگ مظلومانه در غربت به جان خرید، اما با این همه، هیچ‌گاه زیر بار کرنش در برابر کجروی‌های زمانه نرفت!»


ناشر نیز در مقدمه خویش بر این تحقیق خواندنی و پردامنه، چند و، چون تنظیم و تبویب مطالب درج شده در آن را به شرح ذیل شرح داده است: «کتاب در چهار بخش اصلی تنظیم یافته است. بخش نخست، خاطرات نیمه‌کاره رسا از کودتای سیاه ۱۲۹۹ تا سقوط دیکتاتوری رضاشاه است که به صورت موضوعی و رویدادی مرتب شده است. بخش دوم مجموعه مقالات رسا در روزنامه قانون است که به حوادث و مباحثی، چون مشروطیت، استبداد پهلوی، امضای قرارداد‌های ننگین، اشغال ایران توسط متفقین، سقوط دیکتاتوری رضاخانی، مبارزات ملی شدن صنعت نفت، دولت ملی دکتر مصدق، آیت‌الله کاشانی و... اشاره دارد. در این بخش، مقالات فراوانی در باب ظلم‌ستیزی و احقاق حقوق ملت ایران ارائه می‌شود و سید‌اسدالله رسا در شناساندن شخصیت‌های اصیل و مبارز شیعی، نظیر آیت‌الله آقانجفی، سیدحسن مدرس و... سلسله‌مقالات تأثیر‌گذاری را ارائه می‌دهد.

بخش سوم با عنوان دیروز چه گفتمت، از مقالات سابق و قدیمی‌تر روزنامه قانون و در موضوعات مختلف می‌باشد و می‌تواند به خوبی خط‌مشی عقیدتی، سیاسی و اجتماعی رسا را به نمایش بگذارد. بخش چهارم و پایانی، نوشته‌ها، یادداشت‌های پراکنده، نامه‌ها، مکاتبات، سروده‌های دیگران برای رسا، مطایبه‌ها و موضوعات متفاوت و پراکنده‌ای از اوضاع سیاسی- اجتماعی آن دوره را در بر می‌گیرد که به قلم شیوای رسا به نگارش درآمده است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار