کد خبر: 1042167
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
هفته منابع طبیعی و ایام درختکاری در حالی در تبریز به پایان رسید که بسیاری از شهروندان ثبت نام کننده در طرح توزیع رایگان نهال شهرداری تبریز به مناسبت این هفته، هنوز منتظر دریافت نهال های ثبت نام شده هستند.

ابتدای اسفند امسال بود که شهرداری تبریز اعلام کرد طرحی را به مناسبت هفته منابع طبیعی و درختکاری اجرا خواهد کرد و بر اساس آن قرار شد نهال رایگان توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری به شهروندان تحویل داده ‌شود.

شهرداری برای این منظور درگاهی اینترنتی را اعلام کرد تا متقاضیان برای دریافت این نهال ها مشخصات و نشانی و حتی نوع درخت مورد نظر خود را ثبت کنند و قرار بود شهرداری در هفته منابع طبیعی و درختکاری بر اساس اطلاعات وارده در این درگاه، اقدام به ارسال و کاشت نهال ها در مکان‌های اعلامی کند.

بنا بر اعلام مسئولان سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز دستکم ۶ هزار نفر برای دریافت این نهال‌ها در سامانه اعلامی ثبت‌نام کرده بودند، نهال‌هایی که از میان درختان مثمر و غیرمثمر توسط شهروندان انتخاب و ثبت اینترنتی شده بودند اما آنچه که در هفته منابع طبیعی و درختکاری رخ داد، با وعده‌ها و بنرهای تبلیغاتی شهرداری در فضای مجازی و حقیقی متفاوت بود.

بر حسب پیگیری‌های خبرنگار فارس و اعلام بسیاری از ثبت‌نام کنندگان در این طرح هنوز پس از گذشت چند روز از اتمام هفته درخت و درختکاری، نهال‌های ثبت‌نامی توسط شهرداری تحویل داده نشده‌اند و در برخی موارد نیز نهال‌های تحویلی با نهال‌های ثبت‌نام شده در سامانه اعلامی متفاوت بوده است.

هر چند شاید برای توجیه این خلف وعده چنین عنوان شود که به مرور نهال‌های ثبت‌نام شده به شهروندان تحویل داده خواهد شد اما باید گفت که از قرار معلوم این نهال‌ها توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی برای توزیع بین شهروندان در هفته منابع طبیعی در اختیار شهرداری قرار گرفته است.

با افزودن این اقدام شعاری و وعده عملی نشده شهرداری به خیل بنرها و تبلیغات محیطی و البته سخنان مسئولان و مدیران این مجموعه در خصوص توسعه فضای سبز تبریز و احیای لقب باغ شهری آن، به راحتی می‌توان به دلایل وضعیت نامطلوب شهر اولین‌ها در حوزه فضای سبز و نابودی باغ‌های بی‌شمار آن پی برد، باغ‌هایی که امروز جز نامی، چیزی از آنها باقی نمانده است.

موضوع تاسف بارتر اینکه معدود درختان باقی مانده در میان تراکم فروشی‌ها و بلندمرتبه‌سازی‌های ناتمام تبریز، در هر فرصتی و به هر بهانه‌ای قلع و قمع می‌شوند تا ناهمخوانی شعارهایی چون «۴۰ ماه، ۴۰ پارک» و یا «به باغ شهر باز می‌گردیم» با عملکرد سازمان‌های متولی و بوق و کرنا کنندگان چنین شعارهایی بیش از پیش عیان شود.

در آخرین نمونه از چنین قلع و قمع‌هایی و اتفاقاً در همان روزهایی که شهرداری تبریز با تبلیغات گسترده اعلام می‌کرد به مناسبت روز درختکاری، نهال رایگان بین شهروندان توزیع خواهد کرد، درختانی با عمر بیش از ده سال در ورودی شهرک باغمیشه تبریز  از ریشه کنده شده‌اند.

البته پیش از این اتفاق تصاویری از سوی شهروندان ساکن باغمیشه در رسانه‌ها منتشر شده بود که نشان می‌داد ساقه‌های درختان در ورودی این شهرک به صورت نامتعارفی بریده شده‌اند.

بر اساس بررسی‌های میدانی از ساکنان این منطقه مشخص شد در هفته‌های گذشته، ساقه‌های درختان با عمر بالای 10 سال به بهانه حرص زمستانه اما به صورتی غیرمعمول بریده شده‌اند به گونه‌ای که بجای حرص شاخه‌های اضافی، تقریباً ساقه درختان بریده شده بودند.

چند هفته پس از این اقدام عجیب، فیلم و عکس‌های جدیدی توسط شهروندان این منطقه منتشر شد که نشان می‌داد همان درختان حرص شده  از ریشه درآورده شده‌اند و البته چون بریدن ساقه‌هایشان قبلاً انجام شده بود، این عمل به سهولت و بدون جلب توجهی خاص انجام گرفته است.

پیش از این نیز در مواردی مشابه فیلم ها و تصاویری از قلع و قمع درختان زنده و شاداب تبریز نیز توسط نیروهای شهرداری در مناطق مختلف منتشر شده بود که با وجود مطالبات عمومی و پیگیری‌های رسانه‌ای، موضوع با صدور یک بیانیه از سوی مدیران شهرداری و توجیه این اقدامات با بهانه‌های واهی ختم به خیر شده است.

این اقدامات در صورتی اتفاق می‌افتند که باغ شهر دیروز تبریز، امروز به کلان‌شهری تبدیل شده که با فقر فضای سبز دست به گریبان است و تاکید همواره مسئولان این شهر به ویژه از نوع شهرداران، بر لزوم حفظ فضاهای سبز موجود و افزایش سرانه آن در مناطق مختلف تبریز است اما حتی طرح درختکاری همین نهادها در هفته منابع طبیعی نیز به درستی اجرا نمی‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر