کد خبر: 1042130
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۱
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان:
اولین نشست بررسی همکاری های فولادی و معدنی استان اصفهان و شمال ایتالیا با حضور نماینده انجمن متالورژی ایتالیا و کمیته فنی فولادسازی این کشور،مدیرعامل شرکت ایراسکو، سرکنسول ایران در این کشور، رئیس، نایب رئیس و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان، و نمایندگانی از شرکت های فعال در حوزه فولاد استان اصفهان و ایتالیا برگزارشد.

به گزارش خبرنگار جوان انلاین از اصفهان،به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این جلسه مسعودگلشیرازی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه  استان اصفهان در صنعت و تولید ناخالص داخلی دارای رتبه سوم بوده و قطب تولید فولاد کشور نیز می باشد، بر توسعه تعاملات ایران و ایتالیا با استفاده از پتانسیل های فولادی اصفهان تاکید کرد.

وی با تاکید بر اینکه صنعت فولاد ایران صاحب تکنولوژی است، برقراری تعاملات شرکت های فولادی ایران با همتایان ایتالیایی برای اجرای پروژه های مشترک در ایران و خاورمیانه را دارای اهمیت دانست.

از تمامی زمینه های همکاری با شمال ایتالیا استفاده شود

در ادامه داریوش صولت، سرکنسول ایران در میلان ایتالیا با اشاره به روابط دیرینه اقتصادی و تجاری ایران با ایتالیا گفت: بعد از انقلاب اسلامی، همواره ایتالیا یکی از کشورهایی بوده که در اتحادیه اروپا با ایران روابط پایدار و مثبتی داشته به گونه ای که در برخی مواقع، شریک اول تجاری ایران در سطح جهان و اتحادیه اروپا بوده است.

وی اوج این روابط را مربوط به سال 2011 دانست که حجم تعاملات اقتصادی دو کشور بالغ بر 5.5 میلیارد یورو بوده است.

صولت برخورداری بیش از 95 درصد ظرفیت اقتصاد ایتالیا به شرکت های کوچک و متوسط را پتانسیل بسیار مطلوبی برای ایران دانست و خواستار استفاده اتاق بازرگانی اصفهان از تمامی زمینه های همکاری با شمال ایتالیا شد.

وی با بیان اینکه تقریبا دو سوم ظرفیت تولید ناخالص داخلی ایتالیا متعلق به 9 استان شمالی آن است، افزود:صنعت فولاد در این کشور، نقش بارزی در مجموعه فعالیت های تجاری- صنعتی ایتالیا داشته بطوری که حدود 30 درصد  GDP   این کشور به این صنعت اختصاص یافته است. این در حالی است که در زمینه صادرات 550 میلیاردی ایتالیا، رقمی حدود 15 درصد را این بخش به خود اختصاص داده است.

سرکنسول ایران در میلان همچنین گفت: با توجه به سرمایه گذاری های خوبی که در حوزه فولاد در ایتالیا انجام شده و این کشور به سمت هوشمندسازی تولیدات در حرکت است، می توان بخشی از نیازهای ایران در صنعت فولاد را از این کشور تامین نمود. 

صولت در ادامه خواستار راه اندازی سامانه ای مجازی از سوی اتاق بازرگانی اصفهان برای عضویت شرکت های فعال در زمینه فولاد به منظور چرخش دائمی اطلاعات و  افزایش تعاملات تجاری شرکت های ایتالیایی و اصفهانی شد.

وی همچنین بر ضرورت انتقال بخشی از توانمندی های ایران در زمینه فولاد به ایتالیا و استفاده حداکثری از نمایشگاه های بین المللی ایتالیا به منظور معرفی و عرضه پتانسیل های شرکت های ایرانی به بازدیدکنندگان این نمایشگاه ها تاکید کرد.

تحریم نباید همکاری ایران و ایتالیا را متوقف سازد

بهرام سبحانی، نایب رئیس اتاق اصفهان نیز در این جلسه ضمن تشریح سبقه همکاری اصفهان و ایتالیا در زمینه فولاد به ویژه در دوران جنگ تحمیلی، گفت: طبق پیش بینی های صورت گرفته تا سال 2025 قرار است ظرفیت تولید فولاد ایران به 55 میلیون تن افزایش یابدو این امربا بهره مندی از همکاری شرکت های توانمند اروپایی بالاخص شرکت های ایتالیایی دور از ذهن نیست.

وی از آمادگی اصفهان برای همکاری با ایتالیا به منظور توسعه بخش معدن و صنایع معدنی از معدن تا محصول نهایی خبر داد. رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور با اشاره بر ایجاد محدودیت های بانکی و نقل و انتقال پول به واسطه تحریم های ظالمانه علیه کشورمان، ابراز امیدواری کرد با تدابیر مسئولین دولت ایتالیا و بی توجه به تحریم های اعمالی علیه ایران، همکاری های طرفین کماکان ادامه یابد.

سبحانی در ادامه با تشریح پتانسیل های ایران برای همکاری های دوطرفه با ایتالیا تصریح کرد: باتوجه به برخورداری ایران از تکنولوژی احیاء مستقیم، معادن سنگ آهن غنی و گاز طبیعی فراوان می توان به صورت مشترک در معادن سنگ آهن تا مرحله تولید آهن اسفنجی به عنوان جایگزینی برای واحدهای فولادسازی همکاری نمود. وی این امر را در رفع مشکل تامین مواد اولیه واحدهای فراوری قراضه نیز موثر دانست. عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان همچنین همکاری مشترک ایران و ایتالیا در طرح تولید 10 میلیون تن فولاد در چابهار را نیز از دیگر زمینه های همکاری بین دو طرف بیان کرد. سبحانی با اشاره به ارتقاء جایگاه ایران در تولید فولاد ظرف 4 سال گذشته گفت: علیرغم فشارها و محدودیت های بین المللی، ایران ظرف چندسال گذشته بیشترین نرخ رشد توسعه در این زمینه را داشته و از رتبه 17 در بین تولیدکنندگان فولاد جهان به رتبه 10 ارتقا یافته است و به یاری خدا از سال آینده به رتبه 9 و با محقق شدن ظرفیت 55 میلیون تن، جایگاه کشورمان در بین کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد به رتبه 7 ارتقا خواهد یافت

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار