کد خبر: 1042121
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۶
چند روز پیش آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا از لزوم حضور ایران در مذاکراتی درباره صلح افغانستان خبر داده بود. حالا هم گیر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با اظهار حرف‌های تکراری، چون «دیپلماسی بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ ۱۰ ساله سوریه یک ضرورت است» از اهمیت ایجاد یک فرمت جدید برای گردهم آوردن کشور‌های مهم با نفوذ در درگیری‌های این کشور، از جمله ایالات متحده، روسیه، ایران، ترکیه، کشور‌های عربی و اتحادیه اروپا سخن گفته است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: اول دعوت امریکا از ایران به مذاکرات بین‌المللی درباره افغانستان و حالا صحبت از لزوم حضور ایران در مذاکراتی درباره سوریه که در طرف دیگرش امریکایی‌ها حضور دارند. دموکرات‌ها می‌خواهند هیچ امتیازی ندهند و به زعم خود ایران را با کشاندن به میز مذاکره در مسائل مختلف از جمله پرونده‌های منطقه که خودشان مقصر اصلی هستند، شریک و مقصر جلوه دهند و از آن مهم‌تر هدف از ژست مذاکره‌خواهی مقابل ایران این است که قبل از اینکه به مهم‌ترین عهدشکنی خود در قبال ایران یعنی به اعمال تحریم‌ها علیه ملت ایران پایان دهند و بی‌شرط و شروط به برجام بازگردند، اگر ایران وارد مذاکره نشد، مدعی مذاکره‏نخواهی و عقلانیت‌گریزی ایران شوند و اگر هم شد، به طیف داخلی غربگرا خوراک رسانه‌ای دهند که دیدید می‌شود با امریکا مذاکره کرد. توگویی ماجرا صرف مذاکره و تبادل لبخند است آن‌هم در شرایطی که امریکا و کشور‌های غربی به خصومت آشکار خود در اعمال تحریم‌ها ادامه می‌دهند و دولت فعلی دروغگوتر از ترامپ، وعده بازگشت به برجام را داده بود و حالا مشخص شده انتقاد از فشار حداکثری ترامپ، فریبی برای جریان غربگرای داخلی بود که منتظر دموکرات‌ها باشند. در این فضای مذاکره‏دوستی‏نمایی البته تقسیم کار شده است و بخشی از کار را عوامل و اذناب امریکا به عهده گرفته‌اند، چنانکه نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با تأکید بر اینکه «برای پایان دادن به جنگ سوریه نیازمند دیپلماسی بین‌المللی هستیم» خواستار از سرگیری فوری مذاکرات صلح سوریه با حضور ایران شده؛ و این در حالی است که عقب‌نشینی از تجاوزکاری مذاکره نمی‌خواهد بلکه متجاوز باید توبیخ و تنبیه شود.

چند روز پیش آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا از لزوم حضور ایران در مذاکراتی درباره صلح افغانستان خبر داده بود. حالا هم گیر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با اظهار حرف‌های تکراری، چون «دیپلماسی بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ ۱۰ ساله سوریه یک ضرورت است» از اهمیت ایجاد یک فرمت جدید برای گردهم آوردن کشور‌های مهم با نفوذ در درگیری‌های این کشور، از جمله ایالات متحده، روسیه، ایران، ترکیه، کشور‌های عربی و اتحادیه اروپا سخن گفته است. وی با بیان اینکه «روسیه، ایران، ترکیه و ایالات متحده در سوریه درگیر هستند» خاطرنشان کرد: این کشور‌ها باید در یک تلاش بین‌المللی جدید حضور داشته باشند و علاوه بر آن، کشور‌های عربی، اتحادیه اروپا و هر پنج عضو دائم شورای امنیت می‌بایست (در این تلاش‌ها) مشارکت داشته باشند.

بیانیه ۳ کشور اروپایی

این اظهارات در حالی است که وزارتخانه‌های خارجه امریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه و ایتالیا در دهمین سالگرد بحران سوریه و حمله گروه‌های تروریستی مورد حمایت غرب به مردم و دولت قانونی این کشور، طی بیانیه‌ای مشترک با تکرار جانبداری خود از گروه‌های تروریستی در سوریه، مدعی شدند که حامی راهکار سیاسی برای پایان دادن به بحران این کشور هستند. این بیانیه که توسط «آنتونی بلینکن»، «ژان ایو لودریان»، «دومینیک راب»، «هایکو ماس» و «لوئیجی دی‌مایو» وزرای خارجه امریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و ایتالیا صادر شده، دوباره به حمایت از تروریست‌هایی که بعد از یک دهه چهره واقعی آن‌ها بر کسی پوشیده نیست، پرداختند. به نوشته وبگاه وزارت خارجه امریکا، در این بیانیه ادعا شده است: «بعد از سال‌ها درگیری، فساد گسترده و سوء مدیریت اقتصادی، اقتصاد سوریه ویران شده است. بیش از نیمی از جمعیت این کشور یعنی حدود ۱۳ میلیون سوری به کمک‌های حقوق بشری نیازمند هستند. میلیون‌ها آواره سوری در کشور‌های همسایه یعنی ترکیه، اردن، لبنان، عراق و مصر ساکن شده‌اند.»

این پنج کشور در حالی داعیه دلسوزی برای مردم و آوارگان سوری را دارند که گویی فراموش کرده‌اند، این خود بودند که با حمایت‌های همه‌جانبه نظامی، سیاسی و اقتصادی از گروه‌های تروریستی مختلف در سوریه، چنین بحران وخیمی را برای این کشور به‌وجود آوردند. در ادامه بیانیه سه کشور، با ادعای اینکه جلوگیری از ظهور داعش همچنان اولویت آنهاست، آمده است: «لازم است که رژیم [سوریه]و حامیان آن با جدیت در فرایند سیاسی تعامل کنند... هر فرایند سیاسی باید با حضور تمام سوری‌ها باشد.» وزرای خارجه امریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه و ایتالیا با زیر سؤال بردن انتخابات ریاست‌جمهوری که قرار است در سال جاری میلادی (۲۰۲۱) در سوریه برگزار شود، از هم‌اکنون مدعی شدند که این انتخابات «قرار نیست آزاد یا عادلانه» باشد؛ این در حالی است که انتخابات هنوز برگزار نشده است.

چارچوب جدید سازمان ملل

سه کشور اروپایی می‌گویند: «ما به درخواست برای آتش‌بس سراسری و دسترسی بدون مانع به مناطق نیازمند کمک، آزادی زندانیان و برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه زیر نظر سازمان ملل ادامه می‌دهیم. برای این منظور، حمایت قوی خود از تلاش‌های «گیر پدرسون» نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه برای اجرای تمام بند‌های قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت را اعلام می‌کنیم.»

پدرسون شامگاه دو شنبه خواستار تشکیل یک چارچوب بین‌المللی جدید با مشارکت امریکا، روسیه، ایران، ترکیه، اتحادیه اروپا و دولت‌های عربی برای حل و فصل مسئله سوریه شد.

روسیه دنبال بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب

رئیس کمیسیون امور بین‌الملل دومای روسیه خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شد.

به گزارش ایرنا، لئونید سلوتسکی در جمع خبرنگاران به مناسبت دهمین سالگرد آغاز مناقشه مسلحانه در سوریه گفت: طرف روسی تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک گسترده‌ای را برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب می‌کند. وی افزود: ما همچنان برای حل و فصل سیاسی مسائل سوریه در همه عرصه‌ها کمک می‌کنیم از جمله تلاش می‌کنیم تا این کشور با اتحادیه عرب بازگردد و معتقدیم که سوریه بار دیگر با حقوق کامل در امور بین‌المللی مشارکت داشته باشد. مقام پارلمانی روس ابراز امیدواری کرد که تماس‌های نمایندگان دومای روسیه با اعضای پارلمان‌های کشور‌های عضو اتحادیه عرب، سازوکاری قوی باشد که به بازگرداندن سوریه به این اتحادیه و احیای موقعیت آن به عنوان عضو اتحادیه عرب کمک کند. اتحادیه کشور‌های عرب یک سازمان بین‌المللی منطقه‌ای شامل ۲۲ کشور عمدتاً عربیِ جنوب غرب آسیا (۱۲ کشور) و شمال آفریقا (۱۰ کشور) است که در ۲۲ مارس ۱۹۴۵ با شش عضو مؤسس مصر، عربستان، عراق، سوریه، لبنان و «فرا اردن» (اردن کنونی) بنیان نهاده شد و یمن نیز چند روز بعد در ۵ مه ۱۹۴۵ به آن پیوست.

از سوی دیگر، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب هم در دهمین سالروز وقوع بحران سوریه، سوریه کشور بنیانگذار در اتحادیه است و ماهیت عربی آن محل بحث نیست و حاکمیت و استقلال آن مانند کشور‌های عضو اتحادیه رکنی مهم در امنیت ملی عربی محسوب می‌شود و تعلیق عضویتش در اتحادیه دائمی نیست و باید به این فکر کرد که چگونه می‌توان به سوریه کمک کرد. با این حال، ابوالغیط هم دست به همان مغالطه غربی شد و با همتراز کردن دولت و تروریست‌ها آنطور که خودش مخالفان دولت سوریه خواند، از آن‌ها خواست فراتر از منطق غالب و مغلوب بیندیشند، چرا که نمی‌توان به بهای از دست دادن وطن، جنگ را خرید.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
0
0
آمریکا و غرب می خواند بدون هزینه گفته گوهای منطقه ایی را آغاز کند و این موارد همگی برای خارج کردن ایران از منطقه است ، ایران باید هوشیار باشد و نیروهای خود را آگاه کند که در این تله نیفتند ، در مورد سوریه کشورهای عربی و ترکیه و غرب حامی تروریست بودند ، و مذاکره با این کشورها چه معنی دارد ، گروهی از عوامل داخلی چراغ خاموش ، به طرف مقابل اطلاعات داده اند ، در داخل رییس دولت که مسئول همه این مشکلات است ، به در بگو ، دیوار بشنو ، می گوید هر که مانع لغو تحریم ها شود به ملت ایران خیانت کرده است ، در حالی که نیروهای انقلابی خواستار لغو تحریم ها و راستی آزمایی هستند و طرف غرب دبه در می آورد و این آقا این را خوب میداند منظورش این است که جلو آمریکا کوتاه بیائید ،فعالیتهای اخیر آمریکا در مورد موارد منطقه ایی کمی مشکوک است و احتمالا عواملی چراغ سبز نشان داده اند ، باید بعد از انتخابات پرونده این کارها و کوتاهی های این افراد بررسی شود،
ناشناس
|
Sweden
|
۰۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
0
0
تله صوری درست میباشد
Said
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
0
0
جز ریا و دروغ منتظر چیز دیگری از غربی ها نباشید این تجربه بیش از 22 سال زندگی در غرب است. غربی‌ها ذاتی استعمارگر و پلید دارند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار