کد خبر: 1042062
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
کتاب "شناسنامه ۱۶۰۰ روزنامه نگار و کارگزار مطبوعاتی" از سوی انتشارات کمیسیون ملی یونسکو-ایران با پژوهش و نگارش سید فرید قاسمی منتشر شد.
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: به گزارش روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو-ایران، انتشارات کمیسیون ملی یونسکو-ایران پس از سال‌ها تعطیلی با انتشار کتاب "شناسنامه ۱۶۰۰ روزنامه نگار و کارگزار مطبوعاتی" مجدد آغاز به کار کرد.
سید فرید قاسمی در بخشی مقدمه این کار آورده است: شناسنامه ۱۶۰۰ روزنامه نگار و کارگزار مطبوعاتی چکیدە برش یک پژوهش است که قرار بود در سال ۱۳۸۰ منتشر شود. بار دیگر سال ۱۳۸۴ مصمم به نشر کتاب شدم، اما میانه سال یاد شده، شیوه‌های مجوز کتاب دگرگون شد.
سال ۱۳۹۲ که تا حدودی رویه‌ها به پیش از ۸۴ بازگشت که زمانه دگری شده بود. از یک سو محمل‌های نو، عرصه را بر عرضه کاغذی بسیاری از زمینه‌های موضوعی سد کرده بودند و از طرف دیگر، با سیر شتابان و روزافزون هزینه ها، کمتر ناشری زیر بار انتشار کتاب‌های چند ُمجلدی پربرگ می‌رفت.
قاسمی درباره محتوای کتاب یاد شده در این مقدمه یادآوری کرده است: در گام نخست زندگینامه‌ها را در دو رده درگذشته‌ها و زنده ها، به تفکیک رساندم و به خلاصه نویسی سرگذشت درگذشتگان نشستم. دریغا پیوسته بر شمار رفتگان افزوده می‌شد و برگه‌هایی را از گروه دو به دسته یک می‌بُردم.
آنچه در این مجموعه خواهید دید چکیده زندگینامه ۱۶۰۰ روزنامه نگار و کارگزار مطبوعاتی: مؤسس، حامی، ناشر، مدیر (مسؤول، اجرایی، داخلی، و...) سردبیر، ویراستار، دبیر تحریریه و سرویس/ گروه، پژوهشگر/ نشریه پژوه، حروفچین، مصحح/ نمونه خوان، طراح، صفحه آرا، نقاش، کاریکاتوریست، حروف آفرین، عکاس، ناظر چاپ، لیتوگراف، چاپکار، صحاف، پخشگر/ موزع، روزنامه فروش، و... تا مدیر‌های سازمان‌های ناظر و مرتبط، حتی سانسورچی‌ها و به طور کلی افرادی است که به هر شکل، فراتر از جهان روزنامه نگاری با پهنه مطبوعات ایران مرتبط بوده اند.
این مجموعه به توصیه دوست بزرگوارم دکتر یونس شکرخواه چاپ می‌شود. از آقایان دکتر حجت الله ایوبی و دکتر امیر روشن که زمینه نشر کتاب را فراهم آوردند، سپاسگزارم. همچنین قدردان هستم از هنرمند گرامی جناب ساعد مشکی برای شکل کتاب، حروفچین سختکوش سرکار خانم فاطمه هدایتی (باباپور) و بستگان و دوستان درگذشتگان که پاسخگوی پُرسش هایم بودند. توفیق از اوست.
علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب که در ۷۰۴ صفحه به چاپ رسیده است، می‌توانند با بخش انتشارات کمیسیون ملی یونسکو-ایران تماس بگیرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار