کد خبر: 1042024
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۴
یکسال است که کرونا همه در‌ها را بسته و در این میان مناطق محروم و کم‌برخوردار از یک طرف به خاطر نداشتن امکانات و از طرف دیگر به خاطر کمبود دسترسی به خدمات بهداشت و درمان فشار زیادی را تحمل می‌کنند. اما این بار هم گروه‌های جهادی متشکل از پزشکان و متخصصان و پرستاران و دیگر اعضا به سراغ نیازمندان و محرومان رفته و با ارائه خدمات مرهمی بر‌آلامشان شده اند.
سجاد مرسلی

سرویس ایران جوان آنلاین: قم از جمله استان‌هایی است که گروه‌های جهادی سلامت محورش فعالیت‌های گسترده‌ای دارند. در همین راستا هفته گذشته گروه جهادی شهید رهنمون بسیج جامعه پزشکی قم با حضور در منطقه کم‌برخوردار پنج امامزاده جمکران قم به ویزیت رایگان بیماران پرداختند. در این اردوی جهادی هفت پزشک متخصص شامل دندانپزشک، داخلی، ماما، اورولوژی، اطفال و دو پزشک عمومی حضور داشتند. در مدت حضور گروه جهادی، ۴۵۰ نفر ویزیت شدند که از بین آنان، ۴۲ مورد نیاز به ارجاع به بیمارستان داشته‌اند.


گفتنی است که دارو‌های تجویز شده معادل ۲۲۰ میلیون ریال به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار گرفت. طرح ملی شهید دکتر علی رهنمون به همت بسیج جامعه پزشکی استان قم در مناطق کم‌برخوردار استان به بیماران نیازمند خدمات پزشکی ارائه می‌دهد. این طرح با همکاری همه نهاد‌های مسئول در حوزه سلامت از جمله کانون‌های بسیج جامعه پزشکی، سپاه، دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت و درمان، به صورت یک روز در ماه به مردم نیازمند استان خدمات ارائه می‌دهند. در این طرح ۲۷ تیم پزشکی ساماندهی شده‌اند که شامل ماما، پزشک اطفال، عمومی، چشم و سایر تخصص‌هاست که با توجه به نیاز و شرایط منطقه مورد نظر، اعزام می‌شوند. شهید دکتر رهنمون، مسئول بیمارستان‌های صحرایی در دوران دفاع مقدس بود که اسفند ۶۲ در حال خدمت در بیمارستان صحرایی خاتم‌الانبیا در منطقه طلاییه به فیض شهادت رسید.


خدمات پزشکی در نقطه صفر مرزی


تا همین یک ماه گذشته مردم روستای لانو در خراسان‌جنوبی در ۲کیلومتری مرز افغانستان که توان هزینه رفت و برگشت به شهر و دکتر را ندارند، چشم انتظار طبی بودند تا مرهمی بر دردهایشان گذارد. این چشم انتظاری نتیجه داد و مردمان این دهستان به مدت دو روز میزبان یک اردوی جهادی پزشکی بودند. جهادگرانی که چندصد کیلومتر را برای خدمت به هم نوعشان پیمودند.


یکی از متخصصین در رابطه با این اردو می‌گوید: «صدقات گروه پزشکی این است که در مناطق محروم وظیفه خود را انجام دهد و بتواند با یک ویزیت گوشه‌ای از آلام مردم مرزنشین را کم کنیم.» پزشکی دیگری که از مشهد آمده، با دیدن صحنه‌های نیاز مردم حاضر می‌گوید: «حاضرم هر وقت از من بخواهند هزاران کیلومتر را بپیمایم و به مردم کمک کنم.» مردم این منطقه که نزدیک به یک سال بود به خاطر کرونا نمی‌توانستند به شهر بروند، در عرض دو روز حدود۱۲۰۰ نفرشان در ۱۲ روستا خدمات بهداشتی و درمانی دریافت کردند.


این تیم جهادی شامل ۹ پزشک متخصص به همراه تعداد زیادی پزشک عمومی بود که هر سال به چندین استان سفر می‌کنند. اینجا خبری از پول و مادیات نبود، ایثار و اخلاص حرف اول و آخر را می‌زد و پزشکان بدون هزینه درمان می‌کردند. پزشکان جهادگری که بدون هیچ دستمزدی در سخت‌ترین شرایط راهی دورافتاده‌ترین نقطه‌ها می‌شوند تا لبخند را برلبان دردمندان برسانند.


مراسمی برای تقدیر از جهادگران


چند روز پیش مراسم تقدیر از جهادگران حوزه سلامت با حضور مسئولان دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.


در این مراسم حجت‌الاسلام احمدی معاون نهاد رهبری و مسئول طرح مراقبت معنوی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به حضور مفید و مؤثر جهادگران حوزه سلامت در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های دانشگاه فعالیت‌های گروه‌های جهادی را در راستای کاهش آلام روحی بیماران و کادر درمان دانست.


وی موج سوم کرونا را فصل جدیدی از حضور جهادگران حوزه سلامت و ارائه خدمات تخصصی مراقبت معنوی برشمرد و افزود: «حضور حدود ۱۳۰ نفر از طلاب آموزش دیده و مجرب در حوزه ارائه خدمات مراقبت معنوی از ویژگی منحصربه فرد این دوره بود.» معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی ایران با تقدیر از گروه‌های جهادی بصیر، پیامبر رحمت و نرجس خاتون حضور و مدیریت طلاب و روحانیون در ارائه خدمات جهادی حوزه سلامت را مصداق روشن رویش‌های انقلاب اسلامی عنوان کرد.»


در ادامه این مراسم دکتر باقری‌فرد معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز با تقدیر از فعالیت‌های گروه‌های جهادی؛ تلاش جهادگران سلامت را مکمل زحمات پرسنل درمان دانست و با اشاره به حاکم بودن فرهنگ ایرانی اسلامی در جامعه ایرانی، جایگاه خدمات معنوی را در فرآیند درمان مؤثر و بی‌بدیل خواند. وی با اشاره به اینکه ویروس کرونا ضرورت توجه به مباحث معنوی و دینی را بیش از پیش به اثبات رساند، خاطرنشان کرد: «تلاش کادر درمان التیام بخش در دمای جسمانی است و تمرکز در مباحث دینی و معنوی التیام بخش در دمای روحی عارض شده از بیماری است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار