کد خبر: 1041904
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۹
تحلیل رأی‌الیوم از ماجراجویی صهیونیست‌ها
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از پاسخگویی به اتهام دست داشتن این رژیم در حمله به کشتی ایرانی در آب‌های مدیترانه طفره رفته است. با این حال، افشای ماجراجویی‌های صهیونیست‌ها در حمله به دست‌کم ۱۲ کشتی ایرانی از اواخر سال ۲۰۱۹، بیش از پیش تل‌آویو را در مظان اتهام قرار می‌دهد. سردبیر روزنامه رأی‌الیوم با استناد به گزارشی که روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در این زمینه منتشر کرده است، این اقدامات را نوعی برنامه انتخاباتی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ارزیابی کرده که در نهایت دستاوردی نخواهد داشت.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: کشتی کانتینربر «ایران شهرکرد» چهار شنبه گذشته در آب‌های بین‌المللی دریای مدیترانه در پی اصابت شیئی انفجاری دچار آتش‌سوزی شد. یکی از اعضای تیم فنی بررسی‌کننده آثار حمله، روز شنبه با استناد به شواهد، گفت که به احتمال قوی، صهیونیست‌ها این کشتی را هدف حمله تروریستی قرار داده‌اند. دست داشتن تل‌آویو در این واقعه، سؤالی بود که بنی گانتس در گفت‌وگوی شامگاه شنبه با عاموس یادلین، رئیس سابق اطلاعات ارتش و رئیس کنونی اندیشکده مطالعات امنیت داخلی این رژیم، با آن مواجه شد و سعی کرد که از پاسخ دادن به آن شانه خالی کند. گانتس گفت: «من نمی‌گویم که ما چه کاری انجام داده یا چه کاری را انجام نداده‌ایم. ما ملزم هستیم که در تمام جبهه‌ها [اقدام]پیشگیرانه انجام دهیم.» پاسخگویی گانتس به نوعی تأییدی است بر موضع سخنگوی شرکت کشتیرانی ایران که پیش‌تر، این حمله را تروریستی ارزیابی کرده بود. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز گفته است: «گزارش‌های دریافتی حمله خرابکارانه به این کشتی را که در تناقض آشکار با حقوق بین‌الملل و حقوق دریا‌ها قرار دارد، تأیید می‌کند.»

خرابکاری در حرکت نفتکش‌های ایرانی

تل‌آویو از اواخر سال ۲۰۱۹، دست‌کم ۱۲ کشتی ایرانی را که عمدتاً حامل نفت برای سوریه بوده‌اند، با مین هدف قرار داده است. روزنامه امریکایی وال‌استریت‌ژورنال روز جمعه در این مورد نوشت که آن‌ها همچنین جلوی عبور کشتی‌های دیگری را که حامل سلاح یا نفت برای سوریه بودند، گرفتند. وال‌استریت‌ژورنال می‌نویسد آشکار شدن عملیات اسرائیل علیه نفتکش‌های ایرانی، ابعاد تازه‌ای از اقدامات تل‌آویو علیه تحکیم موقعیت نظامی و اقتصادی تهران در منطقه را هویدا می‌کند. این اولین بار است که گزارشی از حمله رژیم صهیونیستی به نفتکش‌های ایرانی در منطقه منتشر می‌شود. مارک دوبوویتس، مدیر اجرایی اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی گفته است که تل‌آویو و واشنگتن مدت‌هاست درآمد نفتی ایران را در چشم‌انداز خود قرار داده‌اند. او این را هم گفته که اسرائیل با خرابکاری در تردد نفتکش‌های ایرانی در دریای سرخ، کارزاری را برای ممانعت از دور زدن تحریم‌ها پیش می‌برد.

صهیونیست‌ها در محاصره موشک‌های نقطه‌زن

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی‌الیوم با اشاره به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال نوشت که این امر ثابت می‌کند نتانیاهو به دنبال درگیری نظامی جزئی یا کلی است تا در صورت ناکام ماندن در انتخابات پارلمانی که قرار است کمتر از ۱۰ روز دیگر برگزار شود، مدت فرمانروایی خود را افزایش دهد. وی نوشت: «اگر نتانیاهو قصد دارد که این جنگ را شدیدتر کند در آن صورت مرتکب بزرگ‌ترین اشتباه عمر خود شده است، زیرا یک نوع ماجراجویی به شمار می‌رود که ممکن است به نفع او یا حامیان امریکایی‌اش نباشد. اسرائیل در حال حاضر در محاصره کامل بیش از نیم میلیون موشک نقطه‌زن قرار دارد و بخش عمده خطوط کشتیرانی ناامن شده است.»

یاوه‌گویی انتخاباتی نتانیاهو

عطوان در ادامه تلویحاً به اتهام صهیونیست‌ها به ایران در زمینه دست داشتن در حمله به یک فروند کشتی متعلق به فردی نزدیک به یوسی کوهن، رئیس سرویس جاسوسی موساد در آب‌های عمان اشاره کرد و نوشت: «ممکن است که حمله دو هفته پیش به کشتی اسرائیلی در خلیج عمان آغاز واکنش به اقدامات تجاوزکارانه این رژیم باشد.»

سردبیر رأی‌الیوم در ادامه تأکید کرد: «اگر جنگ کشتی‌های باری شعله‌ور شود، اسرائیل نمی‌تواند طرف پیروز در آن باشد. همچنین بنیامین نتانیاهو اخیراً در اظهاراتی گفت که به هر قیمتی که شده است مانع استقرار ایران در سوریه و دستیابی تهران به تسلیحات هسته‌ای خواهد شد. این اظهارات در حقیقت یک نوع یاوه‌گویی انتخاباتی است، چرا که سه سال بمباران اهداف ایرانی در سوریه نتوانست ایران را وادار کند از سوریه خارج شود بلکه به تقویت موقعیت و افزایش مشروعیت منجر شد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار