کد خبر: 1041879
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۶
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: اگر شهری قرمز شود چندین هفته طول می‌کشد تا برگردد، اما ممکن است شهری که در وضع زرد باشد بسیار سریع به شهر نارنجی یا قرمز تبدیل شود
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: طی روز‌های اخیر و در شرایطی که بسیاری از مردم منتظر اعلام اسامی نهایی شهر‌های ممنوعه برای سفر‌های نوروزی هستند، آمار تازه‌ای به آمار‌های شیوع کرونا در کشور اضافه شد؛ آمار شیوع کرونای انگلیسی! طبق آخرین آمار ۵٣٨ بیمار مبتلا به ویروس انگلیسی شناسایی شدند که ٣۵ نفر آن‌ها فوت کردند. این ویروس در ۲۸ استان کشور در حال گردش است و تنها چهار استان از گزند کرونای انگلیسی در امان مانده‌اند؛ ویروسی که ۵/ ۲ برابر کرونای ووهان کشنده است. به جز وضعیت وخیم خوزستان و انفجار ابتلا در هرمزگان، تهران هم با افزایش ۱۲ درصدی بستری‌های کرونایی و افزایش ۶ درصدی بیماران بدحال مواجه بوده و توازن بین بستری‌ها و ترخیص‌شدگان منفی شده‌است. در چنین شرایطی طبق آخرین اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی ممنوع است. این در حالی است که وزیر بهداشت سفر‌ها را عامل اصلی انتقال ویروس می‌داند. وی نگران است مردم با سفر‌های نوروزی ویروس را از نقاط آلوده‌تر به نقاط کمتر آلوده ببرند و گرفتاری تازه ایجاد کنند. وی همچنین از رونمایی واکسن ایرانی سپند در وزارت دفاع خبر داد.

ویروس کرونا همچون آتشی زیر خاکستر به تاخت و تاز خود ادامه می‌دهد و برای شعله‌ور شدن منتظر یک اشتباه یا غفلت است. طبق آخرین آمارها، در ۲۴ ساعت منتهی به روز یک‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۵۹۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۴۸ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۷۴۶ هزار و ۹۵۳ نفر رسید. در همین زمان، ۸۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۶۱ هزار و ۲۳۰ نفر رسید. تا کنون یک میلیون و ۴۹۲ هزار و ۴۸۸ نفر از بیماران بهبود‌یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳ هزار و ۸۳۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

ابتلای ۵٣٨ بیمار ویروس انگلیسی و فوت ٣۵ نفر

سعید نمکی، وزیر بهداشت که هر چه در چنته داشته برای اقناع مردم و مسئولان برای ممنوعیت سفر‌های نوروزی استفاده کرده همچنان نگران تبعات این سفرهاست. وی با بیان اینکه سفر‌ها عامل اصلی انتقال ویروس است، افزود: «نگرانیم مردم با سفر‌های نوروزی ویروس را از نقاط آلوده‌تر به نقاط کمتر آلوده ببرند و گرفتاری تازه ایجاد کنند.»

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم در تشریح آخرین وضعیت کشور از نظر شیوع کرونا گفت: «خوزستان موج آخر بیماری شیب تندی دارد و این موضوع را در کشور‌هایی که درگیر ویروس جهش یافته‌اند، مشاهده می‌کنیم.» به گفته وی ویروس جهش‌یافته برزیلی به مراتب سخت‌تر و کشنده‌تر از ویروس انگلیسی است. البته هنوز در ایران این ویروس مشاهده‌نشده هر چند که کشندگی ویروس انگلیسی ۵/ ۲ برابر بیشتر از ویروس «ووهان» است. وی ادامه داد: «حدود ٣٠درصد از فوتی‌های خوزستان بر اثر کرونا کمتر از سه روز درگیر با بیماری شدید شدند که البته یکی از دلایل آن هم مراجعه دیرهنگام به بیمارستان بود.» رئیسی با اشاره به اینکه ۲۸ استان درگیر ویروس جهش یافته هستند، گفت: «طبق آخرین آمار ۵٣٨ بیمار مبتلا به ویروس انگلیسی شناسایی شدند که ٣۵ نفر آن‌ها فوت کردند.»

تغییر رنگ سریع شهر‌ها به نارنجی و قرمز

به گفته وی بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا امروز آخرین رنگبندی شهر‌ها را از نظر محدودیت‌های کرونایی اعلام و به اطلاع مردم می‌شود.

رئیسی در پاسخ به این پرسش که آیا رنگبندی شهر‌ها تا پایان تعطیلات نوروز تغییر خواهد کرد یا خیر، گفت: «محدودیت‌های جدید تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ ادامه دارد و جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا، مرتب برگزار می‌شود و مرتب تذکر خواهیم داد و اگر وضع شهری بدتر شود، احتمال تغییر وجود دارد.»

معاون وزیر بهداشت تأکید کرد: «اگر شهری قرمز شود شاید چندین هفته طول بکشد تا برگردد، اما ممکن است شهری که در وضع زرد باشد بسیار سریع به شهر نارنجی یا قرمز تبدیل شود، بنابراین مطابق با آن، محدودیت سفر اعمال می‌شود. البته برای اعمال محدودیت‌های جدید، دو تا سه روز مهلت داده‌می‌شود.» سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تردد‌های نوروزی بر اساس رنگبندی شهر‌ها گفت: «تردد از شهر زرد به زرد یا آبی و برعکس، آزاد است، اما پلاک‌های بومی شهر‌های قرمز و نارنجی حق ورود به دیگر شهر‌ها را ندارند.» به گفته وی برای مسافرت با هواپیما، قطار و اتوبوس در شهر‌های قرمز، مسافر باید تست منفی، حداکثر سه تا چهار روز قبل از سفر را داشته باشد و در غیر این صورت حق فروش بلیت و سفر وجود ندارد. رئیسی با بیان اینکه برای اتوبوس، هواپیما و قطار علاوه بر تست، محدودیت ظرفیت قائل شدیم، اضافه کرد: «هواپیما باید حداکثر تا ۶۰ درصد ظرفیت و قطار و اتوبوس تا ۵۰ درصد ظرفیت خود مسافر سوار کنند.»

رشد ۱۲ درصدی بیماران بستری و رشد ۶ درصدی بیماران بدحال تهرانی

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر ویروس جهش‌یافته در ۲۸ استان کشور به گردش درآمده‌است، نسبت به افزایش خطرات ناشی از این ویروس با آغاز سفر‌های نوروزی هشدار داد. علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران درباره وضعیت کرونای استان تهران اظهار کرد: «در حال حاضر مجموع بیماران بستری در بخش‌های تخصیص یافته به کرونا ۲ هزار و ۴۱۴نفر است که نسبت به هفته گذشته حدود ۱۲درصد رشد را نشان می‌دهد. از این تعداد، ۸۷۲ بیمار در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند که این آمار نسبت به هفته قبل حدود ۶ درصد افزایش داشته‌است.»

وی با تأکید بر اینکه آمار بستری‌های بیمارستانی و مراقبت‌های ویژه نسبت به هفته قبل رشد داشته، افزود: «به نظر می‌رسد در این هفته باید منتظر آن باشیم که بین میزان ترخیص و میزان بستری یک توازن منفی ایجاد شود؛ چراکه در ۲۴ساعت گذشته تعداد بیماران بستری جدید نسبت به بیماران ترخیص شده افزایش یافته‌است.» زالی با وضعیت زرد کرونایی تلقی تهران گفت: «در نوروز عمدتاً تهران مبدأ سفر است. بررسی‌های اخیر نشان داد تعطیلات آخر هفته در طول یک ماه گذشته معمولاً بین ۲۷تا ۳۳ درصد مبدأ سفر‌های بین شهری استان تهران بوده‌است؛ بنابراین ممکن است در تعطیلات نوروزی این عدد نیز افزایش یابد که این موضوعی نگران‌کننده است؛ چراکه تا کنون ۲۸استان کشور قطعاً به ویروس جهش یافته‌آلوده شده‌اند.»

وی با بیان اینکه زودرس‌ترین آلوده‌شدن را در استان تهران شاهد بوده‌ایم، گفت: «اگر استان تهران و استان خوزستان را به عنوان بالاترین درصد میزان ورودی و خروجی ویروس جهش‌یافته کنار بگذاریم، آذربایجان غربی و مرکزی جزو استان‌هایی هستند که درصد بالایی از ویروس جهش‌یافته را داشته‌اند که بخشی از آن به خاطر وضعیت آزمایشگاهی و انجام تست‌های توالی است.»

وی با تأکید بر چرخش ویروس جهش‌یافته در کل کشور گفت: «امیدواریم سفر‌های نوروزی به گونه‌ای نشود که در این چرخش مجدد و سویه‌های مقاوم به درمان مشکل ایجاد کند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار