کد خبر: 1041762
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
دولت جو بایدن در حال سبک و سنگین کردن توافقنامه صلحی است که میان دولت قبلی و طالبان بسته شده است و اخباری که از واشنگتن به گوش می‌رسد و واکنش‌های دولت فعلی نشان از آن دارد که دموکرات‌ها نظر مثبتی برای خارج کردن نیرو‌های امریکایی از افغانستان ندارند. گروه طالبان از همان ابتدای کار مذاکرات و حملات را توأمان پیش می‌برد که مبادا مذاکرات القا کننده ضعف این گروه باشد و طبعاً در این شرایط تردیدافکنی امریکایی و توقف مذاکرات و احتمال بدعهدی دولت جدید حالا به طالبان انگیزه مضاعفی برای تداوم حملات می‌دهد. در این فضا یک انفجار خونین با حدود ۷۰ کشته و زخمی در شهر هرات و مسئول دانستن طالبان از سوی رئیس‌جمهور افغانستان دورنمای صلح را در این کشور جنگ‌زده تیره‌تر کرده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: جمعه شب انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیک حوزه چهاردهم امنیتی شهر هرات به کشته و زخمی شدن حدود ۷۰ نفر که بیشتر افراد غیرنظامی بودند، منجر شد.

سه کودک، دو زن و یک نیروی پلیس در میان کشته‌شدگان این انفجار هستند. هدف از این انفجار ظاهراً ساختمان حوزه چهاردهم امنیتی پلیس بود، در این انفجار ده‌ها خانه مسکونی نیز ویران شد. عملیات خارج کردن جان‌باختگان و مجروحان از زیر آوار به دست مردم و نظامیان افغان تا بامداد شنبه ادامه یافت. وزارت کشور افغانستان، طالبان را مسئول این انفجارخونین دانست.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان و شورای عالی مصالحه نیز شنبه در بیانیه‌ای انفجار خونین هرات را به شدت محکوم و اعلام کردند: طالبان با ادامه جنگ نامشروع و خشونت علیه مردم، بار دیگر نشان داد که نه تنها به حل بحران کنونی به گونه صلح آمیز و اساسی اراده ندارد، بلکه با پیچیده کردن وضعیت، فرصت فراهم شده برای صلح را ضایع می‌کند.

خود اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان هم در سخنانی گروه طالبان را مسئول حمله شب جمعه خواند و گفت: «طالبان مجدداً نشان داد که اراده‌ای برای دستیابی به راهکار صلح‌آمیز برای حل بحران فعلی ندارد.» با این حال طالبان بیانیه‌ای برای به عهده گرفتن مسئولیت حملات صادر نکرد.

وی افزود: «طالبان فرصت فعلی تحقق صلح را با پیچیده‌تر کردن اوضاع از بین می‌برد.»‌تن‌ها هرات شاهد یک شب خونین نبود طالبان به پاسگاه نیرو‌های امنیتی در ولایت «بلخ» هم شبیخون زد که ۱۷ کشته و دو زخمی برجا گذاشت. این بار «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمله این گروه به قرارگاه نیرو‌های افغان در شهرستان «شولگر» ولایت «بلخ» ۱۰ نفر کشته، دو نفر زخمی و یک نفر نیز به اسارت گرفته شد.

وی افزود که در این حمله دو نفر از اعضای طالبان نیز کشته شدند و دو خودروی زرهی و مقدار زیادی سلاح و مهمات به غنیمت گرفته شد.

سخنگوی طالبان ادامه داد که در حمله طالبان به پاسگاه نیرو‌های امنیتی در مسیر بزرگراه بلخ-جوزجان هفت نیروی امنیتی کشته و پنج نفر نیز به اسارت گرفته شدند.

در حالی که به مهلت توافق شده برای خروج از افغانستان تنها ۵۰ روز باقی مانده است، روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: دولت بایدن به‌طور محتاطانه می‌گوید که هنوز هیچ تصمیمی در مورد تمدید حضور نیرو‌ها در افغانستان اتخاذ نشده، اما نشانه‌های زیادی مبنی بر این وجود دارد که دولت امریکا خروج کامل از افغانستان را به تأخیر اندازد. این نشریه امریکایی افزود که این اقدام احتمالاً با رضایت طالبان برای خرید زمان بیشتر برای پیشبرد طرح پیشنهادی واشنگتن جهت تقسیم قدرت و ایجاد دولت موقت اشتراکی بین طالبان و دولت افغانستان باشد. چندی پیش هم اسکات میلر، فرمانده ارشد نظامیان امریکایی و ناتو در افغانستان با بیان اینکه حملات طالبان در زمستان سال جاری بسیار شدیدتر از زمان مشابه در سال‌های گذشته است، به «رویترز» گفته بود: اگر خشونت‌ها کاهش نیابد روند صلح و انجام مصالحه‌های لازم برای هر دو طرف بسیار دشوار خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار