کد خبر: 1041761
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۷
فرستاده ویژه امریکا در امور یمن از ارائه طرحی برای آتش‌بس در این کشور خبر داده است، اما انصارالله با تکیه بر اینکه این طرح چیز جدیدی ندارد و در واقع تکرار مواضع سعودی‌هاست، دست رد به سینه دیپلمات امریکایی زده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: پیشروی اخیر نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان مهم مأرب و افزایش پاسخ پهپادی و موشکی به اهداف ائتلاف سعودی، حامیان متجاوزان را غافلگیر کرده و به تکاپو انداخته است. به طوری که امریکا طی هفته‌های اخیر بار‌ها از تلاش برای یافتن راهی به منظور توقف درگیری در یمن دم زده است.

در تازه‌ترین مورد با نزدیک شدن به ششمین سالگرد تهاجم ائتلاف سعودی به یمن، تیموتی لیندرکینگ بعدازظهر جمعه با اعلام اینکه واشنگتن به شدت نگران وضعیت انسانی مأرب است و ریاض آمادگی دارد درگیری‌ها در یمن را بررسی کند، بدون اشاره به لزوم توقف جنایت سعودی‌ها و هم‌پیمانان آن‌ها در یمن اعلام کرد که کشورش طرح آتش‌بسی را به انصارالله ارائه کرده است. او با بیان اینکه بدون آتش‌بس، یمن درگیری و بی‌ثباتی گسترده‌ای را تجربه خواهد کرد، افزود: «امریکا منتظر نشانه‌ای از پاسخ انصارالله به طرح آتش بس جدید است». لیندرکینگ این را هم گفت که ریاض از تلاش‌های واشنگتن برای پایان دادن به جنگ در یمن کاملاً حمایت می‌کند و تماس‌هایی با فرستاده سازمان ملل در امور یمن، عمان و دیگر طرف‌ها در منطقه داشته است.

پایان جنگ و محاصره را اعلام کنید

با این حال، این پیشنهاد، نظر موافق طرف یمنی را جلب نکرده است. محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله ضمن رد آن، چنین پیشنهادی را توطئه‌ای ارزیابی کرد که یمن را در معرض دوره‌ای بدتر قرار خواهد داد. عبدالسلام تأکید کرد: «آنچه فرستاده امریکا پیشنهاد داده است چیز جدیدی نیست. در این پیشنهاد، نه اشاره‌ای به توقف محاصره شده و نه آتش بس بلکه تنها توافقاتی است که در نهایت منجر به از سرگیری محاصره از کانال‌های دیپلماتیک می‌شود.»

عبدالسلام ادامه داد: «اگر آن‌ها جدی بودند پایان جنگ و محاصره را اعلام می‌کردند. ما از این موضع استقبال خواهیم کرد. اینکه یک نماینده امریکایی بیاید طرحی را کمتر از آن چیزی که نماینده سازمان ملل ارائه داده است پیشنهاد دهد، غیر قابل قبول است. همه می‌دانند که حمله به یمن و محاصره آن از شش سال پیش برای یک روز هم متوقف نشده است، پس مفهوم جنگ و محاصره از نظر امریکایی‌ها چیست؟»

به دست آوردن ناممکن‌ها با مذاکره

سخنگوی انصارالله یمن گفته است: «امریکایی‌ها با ارائه شرایط عربستان به عنوان پیشنهادی برای متوقف کردن جنگ، بار دیگر نشان دادند که صریحاً در پشت تجاوز و محاصره ایستاده‌اند. هیچ تغییر واقعی در خصوص پایان دادن به جنگ و لغو محاصره وجود ندارد بلکه تنها واگذار کردن امور به دست طرف دیگر است.» وی تأکید کرد: «آن‌ها می‌خواهند ما از طریق گفتگو آنچه که از طریق جنگ و محاصره به دست نیاورده‌اند به آن‌ها بدهیم. وقتی هیچ بهانه‌ای برای ادامه محاصره پیدا نکردند، مدعی شدند که کمک‌ها به کسانی که شایسته آن هستند، نمی‌رسد. ما خواهان یکسان‌سازی درآمد‌ها در یمن و پرداخت حقوق هستیم. آن‌ها این موضوع را رد می‌کنند و می‌خواهند درآمد‌ها را در یک حساب خاص که آن‌ها کنترل می‌کنند قرار دهند.»

امریکا شروط سعودی را کنار بگذارد

عبدالملک العجری، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن دیگر مقام این جنبش بود که جمعه شب به موضع طرف امریکایی واکنش نشان داد و در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «امریکا شروط ائتلاف متجاوز برای آتش‌بس را دیکته می‌کند و پیشنهاد آتش‌بس در واقع به نفع ریاض است و انصارالله این پیشنهاد‌ها را نمی‌پذیرد.»‌العجری در ادامه نوشت: «حقیقت این است که آنچه او ارائه کرده، همان شروط عربستان سعودی برای آتش‌بس است. لیندرکینگ باید بداند که اگر چنین پیشنهاد‌هایی قابل قبول بود ما به صورت مستقیم آن را از عربستان سعودی قبول می‌کردیم و دیگر نیازی به فرستاده امریکایی نبود که روایت سعودی را اصل قرار دهد.

هیچ تصمیم قاطعی از امریکا ندیدیم

محمد علی الحوثی، رئیس شورای عالی انقلاب یمن نیز روز جمعه در گفتگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که این جنبش تمایل دارد که به میز مذاکره بیاید، اما نخست می‌خواهد شاهد اقدام بیشتری از جانب دولت امریکا باشد. الحوثی گفت: «نخست اینکه، رئیس‌جمهور بایدن شریکی در دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور اسبق امریکا بوده و در آن زمان، آن‌ها اعلام کردند که به ائتلاف علیه کشور ما می‌پیوندند. آن‌ها همچنین به ائتلاف برای ادامه کشتار در کشورمان چراغ سبز نشان داده و با آن موافقت کردند. اعتماد در پی اقدامات و نه کلمات ایجاد می‌شود. اعتماد باید با تصمیم‌گیری حاصل شود. تاکنون ما شاهد هیچ‌گونه تصمیمات قاطعی نبوده‌ایم.»

احتمال نقض توافق الحدیده

امریکا در حالی از حمایت سعودی‌ها از آتش‌بس سخن می‌گوید که ائتلاف سعودی اعلام کرده به منظور مقابله با نیروی‌های دولت نجات ملی یمن جبهه استان الحدیده را تقویت می‌کند تا از این طریق فشار به نیرو‌های مورد حمایت خود را کاهش دهد. در این جبهه حدود دو سال است که آتش‌بس برقرار است. شبکه سعودی العربیه به نقل از منابع آگاه جمعه‌شب گزارش داد که ائتلاف سعودی علاوه بر اعزام نیرو‌های بیشتر به ساحل غربی الحدیده، نیرو‌های دریایی را به آب‌های نزدیک به الحدیده اعزام کرده است. اگر ائتلاف سعودی به ساحل الحدیده حمله کند، علاوه بر اینکه رسماً توافق آتش‌بس را در این استان نقض خواهد کرد، جان بیش از یک میلیون نفر از یمنی‌ها را به خطر می‌اندازد. ائتلاف سعودی همچنین تلاش دارد در استان‌های تعز و حجه، جبهه‌های جدیدی را علیه نیرو‌های دولت نجات ملی بگشاید که این اقدام، بیش از پیش، خطر سقوط مرکز استان مأرب را برجسته می‌کند.

آزادی یمن از دست اشغالگران بیگانه

دبیر شورای عالی سیاسی یمن در گفتگو با تسنیم گفت: «ما به تمام ساکنان استان‌های جنوبی و شرقی پیام‌های اطمینان‌بخش داده‌ایم که عملیات نظامی که این مناطق را هدف قرار دهد، وجود نخواهد داشت و هدف، به یاری خداوند آزادی یمن از اشغالگر بیگانه است.»

یاسر الحوری گفت: «همه کسانی که کار سیاسی و روند گفتگو را درک می‌کنند اگر ذره‌ای هوش و ذکاوت داشته باشند، بهتر است به حل و فصل و برقراری صلح در یمن اقدام کنند و تمام نیرو‌های بیگانه باید از یمن بیرون بروند و ما یمنی‌ها کاملاً آماده‌ایم مشکلات‌مان را خودمان حل کنیم. مشکل اصلی ما اکنون با عربستان و با امارات و حامیان‌شان، امریکا، صهیونیسم جهانی و انگلیس و دیگر کشور‌هایی است که از این وضعیت سود می‌برند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار