کد خبر: 1041749
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۰
بررسی وضعیت بارندگی شهرستان ملایر در سال زراعی ۱۳۹۹ نیز نشان می‌دهد در بازه زمانی اول مهر تا ۲۲ اسفند، ارتفاع کل ریزش‌های جوی در این شهرستان به حدود ۲۱۰ میلی‌متر رسیده و این میزان بارندگی نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۲۹۰ میلی‌متر) حدود ۲۸ درصد کاهش داشته، اما نسبت به میانگین بلندمدت تا تاریخ مشابه (۲۱۱ میلی‌متر) تفاوتی نداشته است. اما همین بارش‌ها میزان ذخیره آبی در ملایر را به شدت بالا برده است.
سيداحمد هاشمی اشكا

سرویس ایران جوان آنلاین: سال‌هاست که اکثر استان‌های ایران به خاطر درگیری با خشکسالی و سوء مدیریت‌ها، با مشکلات کم‌آبی درگیرند. در این میان، همدان نیز جزو مناطقی است که برای تأمین آب مورد نیاز شهروندانش اقدام به حفر چاه‌های متفاوتی کرده بود. کاری که در دراز مدت می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به این استان وارد کند و در حال حاضر نیز فرونشست‌های متفاوت در شهرستان‌های مختلف استان و بخصوص ملایر، محصول همین موضوع است. اما امسال و به لطف بارش‌های مناسب پاییزی ملایر از ذخیره آبی خوبی برخوردار است. به طوری که از هم‌اکنون اعلام شده این شهرستان در تابستان ۱۴۰۰ با کمبود آب مواجه نمی‌شود.

براساس گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا ۲۲ اسفند سال آبی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ در کشور افزون بر ۱۱۳میلی‌متر است که این میزان نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۱۵۹ میلی‌متر) ۲۹ درصد و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۸۵ میلی‌متر) ۳۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد. بررسی وضعیت بارندگی شهرستان ملایر در سال زراعی ۱۳۹۹ نیز نشان می‌دهد در بازه زمانی اول مهر تا ۲۲ اسفند، ارتفاع کل ریزش‌های جوی در این شهرستان به حدود ۲۱۰ میلی‌متر رسیده و این میزان بارندگی نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۲۹۰ میلی‌متر) حدود ۲۸ درصد کاهش داشته، اما نسبت به میانگین بلندمدت تا تاریخ مشابه (۲۱۱ میلی‌متر) تفاوتی نداشته است. اما همین بارش‌ها میزان ذخیره آبی در ملایر را به شدت بالا برده است.


در همین رابطه مدیر امور منابع آب شهرستان ملایر از پر بودن بیش از ۹۲درصد حجم سد کلان ملایر از ظرفیت ۴۵ میلیون مترمکعبی آن خبر داده و می‌گوید: «در حال حاضر ۴۱ میلیون مترمکعب از حجم سد کلان ملایر پُر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نداشته و حدود ۴ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی آن مربوط به تست لوله‌های تصفیه‌خانه و کنترل سیلاب تخلیه شده با بارندگی‌های پیش‌رو است.» محمد مظفری ادامه می‌دهد: «تأثیر میزان بارش‌ها بر آب‌های زیرزمینی را باید در نمودار هیدروگرافی که در پایان هر سال آبی و مقایسه با سال‌های گذشته ترسیم می‌شود، بررسی کرد، اما در مورد شهرستان ملایر به علت در مدار قرار گرفتن آب سد کلان تا چند ماه آینده، این شهرستان در فصل تابستان مشکلی از نظر تأمین آب شرب نخواهد داشت.»


چشم‌ها به بارش‌های بهاری دوخته شده


فراموش نمی‌کنیم اوایل دهه ۹۰ را که استاندار وقت همدان با تأکید بر این‌که مدیران با حداقل‌ها کار کنند، گفته بود: «از الان به فکر ایجاد چاه در ملایر باشید در غیر این صورت این شهرستان با مشکل جدی کمبود آب روبه‌رو خواهد شد.»


وی با اشاره به خط انتقال آب از سد کلان به ملایر، ادامه داده بود: «این پروژه اعتبار بالایی نیاز دارد و نمی‌توان به امید اتمام آن نشست چراکه با وضعیت تخصیص اعتباری فعلی ظرف یکی دوسال آینده به بهره‌برداری نمی‌رسد. به همین خاطر برای اینکه تأمین آب شرب ملایر دچار مشکل نشود فعلاً چند حلقه چاه ایجاد شود.»، اما یکبار دیگر موهبت‌های الهی به داد سوء‌مدیریت‌ها رسیده و بارش‌های پاییز و زمستان شرایط متعادلی را برای همدان و ملایر به وجود آورده است. مدیر امور منابع آب شهرستان ملایر می‌گوید: «با توجه به بارندگی‌های پیش‌بینی می‌شود، در تابستان ۱۴۰۰ مشکلی برای تأمین آب شرب شهرستان نخواهیم داشت.» بر همین اساس و به گزارش سازمان هواشناسی همدان و با توجه به بارندگی‌های اخیر، شهرستان ملایر از آمار بلندمدت عقب نیست. هرچند میزان بارش در فروردین و اردیبهشت سال آینده نیز در ادامه‌دار بودن اوضاع آرام آبی بی‌تأثیر نیست. ناگفته نماند در حال حاضر ۲۷ حلقه چاه آب شرب شهرستان ملایر را تأمین می‌کند و طی چند ماه آینده با تکمیل خط انتقال بین دو مخزن مجاور سپاه و مخزن پیرویلان و تکمیل برق‌رسانی این پروژه، آب سد کلان ملایر وارد مدار می‌شود.


محمدرضا ترکاشوند سرپرست اداره آب و فاضلاب شهرستان ملایر نیز با اشاره به تأمین ۳۵ تا ۴۰ درصد آب شرب شهرستان از طریق خط آبرسانی از سد کلان به شهر ملایر معتقد است با تکمیل این خط آبرسانی، در صورت کاهش بارندگی و اُفت سطح آب‌های زیرزمینی، خوشبختانه ملایر با کمبود آب شرب مواجه نخواهد شد، اما در برخی نقاط روستایی با قنوات و چاه‌های کم عمق، ممکن است با کمبود آب شرب به صورت مقطعی در اواخر فصل تابستان مواجه شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار