کد خبر: 1041740
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۴
مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر هدایت ۲۰‌درصد از تسهیلات پرداختی به حوزه مسکن در صورت اجرا شدن می‌تواند ۴۴۰‌هزار میلیارد تومان منابع مالی در قالب تسهیلات ساخت را به حوزه مسکن هدایت کرده و منجر به ایجاد بیش از ۳ میلیون شغل شود.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین:  به گزارش فارس، سیر تسهیلات پرداختی در طول ۱۰‌سال گذشته از ۱۹۵‌هزار میلیارد تومان به ۱۴۰۰‌هزار میلیارد تومان در طول تنها ۱۰‌ماه از سال‌۱۳۹۹ رسیده است. با یک برآورد ساده می‌توان پیش‌بینی کرد، میزان تسهیلات پرداختی در ۱۲‌سال‌۱۳۹۹ به هزارو ۷۰۰ هزار میلیارد تومان نیز نزدیک شود. به عبارت دیگر، در هر ماه از سال‌۱۳۹۹ تقریباً معادل کل تسهیلات پرداختی در سال‌۱۳۹۰، وام پرداخت شده است. نکته قابل توجه در افزایش تسهیلات پرداختی نظام بانکی در طول ۱۰‌سال گذشته، رشد نجومی ۷۰‌درصدی تسهیلات پرداختی بانک‌ها در یکسال گذشته است. در حقیقت به احتساب میانگین افزایش تسهیلات پرداختی توسط بانک‌ها در بازه زمانی مذکور، بانک‌ها به طور متوسط بین ۳۰ تا ۴۰‌درصد در هر سال نسبت به افزایش پرداخت تسهیلات اقدام کرده‌اند.

احمد قدسی، کارشناس مسائل بانک، با اشاره به اینکه اگر تسهیلات پرداختی نظام بانکی به حوزه مولد اقتصاد تعلق گیرد شاهد اتفاق بسیار مثبتی در اقتصاد هستیم، گفت: «بزرگ شدن کیک اقتصاد با هدایت تسهیلات به بخش مولد اتفاقی است که زمینه رونق بازار‌های مولد و ایجاد اشتغال را به دنبال دارد.» قدسی در بیان اینکه اگر این تسهیلات به بخش غیر مولد تعلق گیرد و صرف تسهیلات کوتاه مدت فعالیت‌ها سوداگرانه شود، دو ضربه عمیق به اقتصاد وارد می‌شود، گفت: «افزایش تسهیلات پرداختی اگر سهم بازار غیر مولد شود، نه تنها زمینه تورم ناشی از رشد نقدینگی همراه ما است، بلکه از آثار تخریبی تأمین مالی بخش غیر مولد نظیر رکود تورمی نیز در امان نیستیم.»

مجلس شورای اسلامی نیز برای هدایت منابع نقدینگی ناشی از تسهیلات به بخش مسکن در قالب دو قانونی جهش تولید و تأمین مسکن و قانون بودجه‌۱۴۰۰، با پیروی از تصمیم شورای پول و اعتبار، خلأ قانونی این حوزه را پوشش داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار