کد خبر: 1041729
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰
فرسایس خاک یکی از چالش‌های مهم و اساسی کشور بوده و در ایران سالانه ۱۶ تن در هکتار است در صورتی که در دنیا ۳ تا ۶ تن در هکتار است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: مدیر کل سابق منابع طبیعی و آبخیزداری چهار محال و بختیاری و کارشناس ارشد آبخیزداری در رابطه با وضعیت خاک در ایران به خبرگزاری برنا گفت: خاک منبع حیات بستر تولید محصولات کشاورزی، زیستگاه گیاهی و جانوری، پالایشگاه آلودگی‌های محیطی و در نهایت منبع نگهداری آب است. طی سال‌های اخیر در کشور ما آنچنان که به بحث آب پرداخته‌شده به خاک توجه نشده‌است.

علی محمدی مقدم تأکید کرد: به طور متوسط هر سانتیمتر از خاک ۶۰۰ تا ۷۰۰ سال زمان می‌برد تا از سنگ مادر تشکیل شود.

به گفته این کارشناس محیط‌زیستی مساحت کشور ما حدود ۱۴۵ میلیون هکتار است که در یک اقلیم خشک و نیمه خشک واقع شده‌است. بنابراین از لحاظ کمی و کیفی ما با محدودیت‌های شدید منابع پایه خاک مواجه هستیم.

محمدی مقدم تصریح کرد: در کشور ۵۰ میلیون هکتار از اراضی قابل توسعه کشاورزی داریم که از این میان ۵/ ۱۸ میلیون هکتار اراضی قابل توسعه کشاورزی در چرخه تولید است که ۵/ ۸ میلیون هکتار آن آبی و ۱۰ میلیون هکتار دیم است. بنابراین از حدود ۳۲ میلیون هکتار از اراضی قابل کشت به دلیل محدودیت منابع آبی نمی‌توان استفاده کرد.

مدیر کل سابق منابع طبیعی و آبخیزداری چهار محال و بختیاری و کارشناس ارشد آبخیزداری گفت: نکته جالب اینکه از ۵/ ۱۸ هکتار اراضی قابل توسعه کشاورزی تنها ۳/ ۱ میلیون هکتار آن فاقد محدودیت است.

محمدی مقدم در نهایت تصریح کرد: فرسایش خاک یکی از چالش‌های مهم و اساسی کشور است. فرسایش خاک در ایران سالانه ۱۶ تن در هکتار است، اما در دنیا ۳ تا ۶ تن در هکتار است. برای مثال در استان چهار محال بختیاری ۲۰ تن در هکتار است و در برخی از حوزه‌ها تا ۲۵ تن در هکتار رسیده‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار