کد خبر: 1041653
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
باران بارید. بسیاری از معابر شهر قفل شد. از برخی کانال‌های شهرمامورین شهرداری لحاف و تشک خارج می‌کردند. مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران می‌گوید: برخی معتادین در روز‌های سرد برای خواب وارد این کانال‌ها شده وبا خود لحاف و تشک می‌برند و وقتی بارندگی رخ می‌دهد خودشان کانال را ترک، اما وسایلشان می‌ماند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: از بامداد روز گذشته باران در تهران بارید. این بارندگی به صورت پیوسته ادامه داشت و تا صبح امروز ادامه دارد. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی باران صبح قطع و دمای هوای تهران پایین می‌آید.

برخی کارشناسان از احتمال یخ زدگی در مناطق شمالی تهران خبر دادند. بارندگی روز گذشته در تمام مناطق تهران رخ داد ودر برخی نقاط آب گرفتگی‌ها صورت گرفته که مدیران می‌گویند آب گرفتگی نبوده بلکه آب ماندگی است.

علی اصغر عطایی مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت:از بامداد روز گذشته بارندگی در تهران آغاز و تا صبح هم ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: نیرو‌های ما در حالت آماده باش ۱۰۰ درصدی نبودند، اما آمادگی لازم را برای خدمت رسانی داشتند و از قبل تمام مسیل‌ها و کانال‌ها لایروبی شده بود تا در این بارش که به صورت مستمر بود مشکلی ایجاد نشود.

مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران اظهار داشت: نیروهی ستادی فقط در حالت آماده باش بودند، کانال‌ها و مسیل‌ها نیر کنترل شده تا آب گرفتگی رخ ندهد.

وی اضافه کرد: در گذشته بارش‌ها در بخش‌های از تهران رخ می‌داد، اما این بارش در کل تهران بود.

عطایی یادآور شد: در مسیل‌ها و کانال‌های مهم حدود یک پنجم و بعضا یک ششم کانال‌ها پر شده است، اما بارش‌ها خوب بوده است.

احتمالا در شمال شهر یخ زدگی معابر داشته باشیم/وسایل معتادین در داخل کانال‌ها

وی به آب گرفتگی‌ها جزیی در سطح شهر اشاره کرد وگفت: در جا‌های که آب گرفتگی رخ دهد سریعا کانال تمیز می‌شود و عوامل مدام در حال گشت زنی هستند.

مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران به سرد شدن هوا اشاره کرد و گفت: احتمالا در شمال شهر یخ زدگی معابر داشته باشیم البته تمهیدات لازم صورت گرفته است.

عطایی در ادامه گفت: آب گرفتگی جدی نداشتیم و وضعیت مسیل‌ها خوب بوده است و مرتب هم لایروبی می‌شود. اما در برخی جا‌ها آب گرفتگی جزیی وجود داشت.

وی در خصوص آب گرفتگی در برخی نقاط شهر مثل میدان آزادی و تونل امام علی گفت: مشکلات هندسی این نقاط هم برطرف و آب گرفتگی نداشتیم.

وی در خصوص آب گرفتگی در برخی از کانال‌های شهر گفت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که برخی از معتادین متجاهر و بی خانمان‌ها در روز‌های سرد سال در یچه‌ها را برداشته و وارد این کانال‌ها شده و با بردن لحاف و تشک در آنجا زندگی می‌کنند.

عطایی افزود: زمانی که بارندگی رخ می‌دهد این افراد کانال‌ها را ترک می‌کنند، اما وسایل آن‌ها آنجا می‌مانند و بعضا وارد لوله‌ها شده و مشکل ایجاد می‌کنند.

وی همچنین به ریختن زباله توسط مردم وکسبه هم در جوی‌های آب اشاره کرد و گفت: خواهش ما این است که شهروندان زباله در داخل نهر‌ها نریزید البته که ما به صورت مستمر نهر‌ها را لایروبی می‌کنیم.

تمامی مسیل‌ها و کانال‌ها با همکاری مناطق ۲۲ گانه، سازمان‌ها و شرکت‌های حوزه خدمات شهری به شکل مستمر از ابتدای فرودین ۹۹ لایروبی شده است.

مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران در این باره گفت: جلسات مستمری با کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، چندین جلسه در دفتر شهردار تهران و مدیرکل دفتر شهردار و معاونین عمرانی، امور مناطق، ترافیک، مالی، برنامه ریزی و اجتماعی تشکیل و تمامی موارد و موضوعات مرتبط با بارندگی‌ها در این جلسات رصد و هماهنگی‌های لازم در این خصوص انجام شد.

وی ادامه داد: تمامی کانال‌ها و مسیل‌ها توسط اکیپ‌های خدمات شهری به شکل مستمری رصد و پایش می‌شوند، حوزه خدمات شهری و سازمان بازرسی تمامی این موضوعات را ارزیابی و کنترل می‌کنند که تمامی مجموعه اقدامات به شکل مطلوب و ویژه‌ای اجرایی شود.

پیمانکاران خدمات شهری موظف هستند که نهر‌های سطح شهر را لایروبی و پاکسازی کنند

به گفته یزدانی، نزدیک به ۵۳۰ کیلومتر از کانال‌ها و مسیل‌ها در چندین مرحله پاکسازی و لایروبی شدند، این کانال‌ها به صورت دائمی رصد و توسط پیمانکاران مربوطه در تمامی مناطق ۲۲ گانه به شکل مستمر نظارت، کنترل و پاکسازی می‌شوند. در همین راستا ۱۰ هزار کیلومتر انهار مویرگی شهر تهران نیز به صورت کامل نظارت می‌شود و این انهار هر ۲۴ ساعت یک بار پاکسازی می‌شوند و پیمانکاران خدمات شهری موظف هستند که نهر‌های سطح شهر را لایروبی و پاکسازی کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران به شناسایی نقاطی که امکان آب‌گرفتگی دارند اشاره کرد و گفت: این نقاط شناسایی و به ثبت رسیده در سامانه ۱۳۷ که پل ارتباطی ما با شهروندان است، اطلاعات سازمان آتش نشانی، مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران و… طی یک برنامه ریزی مطلوب و منسجم با همکاری معاونت امور مناطق، مناطق ۲۲ گانه، سازمان‌ها و شرکت‌های خدمات شهری دریافت و در کمترین زمان ممکن برطرف می‌شود. موارد و موضوعاتی هم توسط پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص بارندگی‌ها به شهرداری اطلاع داده شد که این مشکلات نیز برطرف شد.

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در این‌باره گفت: به صورت طبیعی زمانی که باران داریم آبگرفتگی در معابر رخ می‌دهد، اما در شهرداری به خصوص در حوزه فنی عمران، نقاط مسئله‌دار که موجب آبگرفتگی وسیع می‌شود و یا خطرآفرین است برطرف شده.

البته برخی مدیران هم علت آب گرفتگی در برخی معابر عدم توسعه هم جانبه شهر می‌دادند. شهربانو امانی عضو دیگر شورای شهر هم می‌گوید: بزرگراه‌هایی که ایجاد شده براساس خشکسالی ساخته شده و ترسالی برای آنان درنظر گرفته نشده است. توسعه شهری، توسعه همه‌جانبه نیست. نگاه مدیران به کشیدن هر چه بیشتر اتوبان و عدم توجه به بارش‌های طولانی بوده است.

وی تأکید کرد که مدیریت شهری در برنامه سوم اهتمام جدی داشته باشد تا مشکلات برطرف شود.

در برخی بزرگراه‌های شهر تهران و معابر اصلی شهر شاهد ترافیک سنگین و قفل شدگی برخی معابر بودیم و مدیران تاکید دارند علت قفل شدگی این است که سرعت ماشین با بارش باران کم‌تر می‌شود.

در برخی نقاط شهر تهران آب ماندگی وجود داشت و بعضا ماشین‌ها تا نیمه در آب فرو می‌رفتند یکی از این نقاط میدان آزادی بود.

صفا صبوری دیلمی معاون فنی عمران شهرداری تهران دراین باره گفت: اصلاحات هندسی انجام شده و مشکل میدان آزادی برطرف شده است.

معاون شهردار تهران اضافه کرد: اقدامات لایروبی و پاکسازی کانال‌ها و نهر‌ها به صورت مداوم درحال انجام است و موضوع آبگرفتگی معابر وابسته به چند عامل است.

به گفته صبوری، شهر براساس مقدار معین بارش (براساس استاداندارد‌های بین المللی) ساخته می‌شود. برای مثال خیابان حافظ باید یک مقدار معین آب را عبور دهد؛ حال اگر باران بیشتر از این مقدار ببارد، آب وارد خیابان خواهد شد.

معاون شهردار تهران ادامه داد: براساس آیین نامه موجود شهر باید برای سیلاب ۲۵ ساله ایمن شود. اگر سیلاب با دوره بازگشت ۲۰۰ ساله رخ دهد، شهر زیرآب می‌رود. در سیل سال ۱۳۶۶ در دربند، دوره بازگشت سیل ۱۴۰ ساله است درصورتیکه رودخانه دربند ظرفیت سیل ۱۴۰ ساله را ندارد و آب وارد خیابان می‌شود. کانال دربند برای سیل با دوره بازگشت ۲۵ ساله طراحی شده است.

وی اضافه کرد: طبیعی است که با بارش بیش از اندازه آب وارد خیابان می‌شود و این اتفاق در کل کشور‌ها طبیعی قلمداد می‌شود. اگر هم قرار باشد که نهر‌ها بزرگتر طراحی شوند، کل خیابان‌های شهر به نهر تبدیل خواهند شد.

بر اساس این گزارش، باران همچنان ادامه داردو ماموران خدمات شهری در حال گشت زنی هستند احتمال دارد تهران در برخی مناطق شمالی دچار یخ زدگی شود، اما مدیران وعده داده اند که آمادگی لازم را دارند.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار