کد خبر: 1041612
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۹
یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کاسته‌شدن اتکای بودجه کشور به نفت بود. این تصمیم راهبردی در شرایطی اتخاذ شد که ۳۰ درصد بودجه کشور به نفت متکی بود و رئیس‌جمهور نادان به حقوق بشر و نژادپرست امریکایی‌ها پا روی خطوط لوله برای قطع شدن صادرات نفت گذاشت
هادی غلامحسینی

سرویس اقتصاد جوان آنلاین: ماه‌هاست خبری از انتشار گزارش‌های دخل و خرج دولت در مرکز آمار و بانک مرکزی نیست، اما اخیراً معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشت: «تا اوایل اسفند ماه سال‌جاری ۵۷۰ هزارمیلیارد تومان بودجه برای کشور هزینه شده که کمتر از ۹ هزارمیلیارد تومان آن از محل نفت تأمین شده است.» در همین راستا معاون سازمان مالیاتی از تحقق صددرصدی درآمد‌های مالیاتی سال‌جاری خبر داد.


منتشرنشدن گزارش‌های دخل و خرج دولت تأمین مالی هزینه‌ها را به یک معما تبدیل کرده، اما بخش نگران‌کننده این معما آن است که بعد از اتمام دولت دوازدهم به یکباره با بدهی‌های قابل ملاحظه برجای مانده از دولت روبه‌رو شویم.


وقتی گزارش‌های رسمی در حوزه دخل و خرج دولت منتشر نمی‌شود، تحلیلگران و گزارشگران اقتصادی در میان سخنرانی مسئولان دولتی به دنبال آمار و ارقامی می‌گردند تا ببینند وضعیت مالیه دولت به چه شکل است.


منابع بودجه عمومی دولت در سال ۹۹ حدود ۶۵۰ هزار میلیارد تومان است، این در حالی است که جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور اخیراً در سخنرانی تأمین مالی در دوران تحریم را نیز موضوعی مهم توصیف کرد و گفت:

«یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کاسته‌شدن اتکای بودجه کشور به نفت بود. این تصمیم راهبردی در شرایطی اتخاذ شد که ۳۰ درصد بودجه کشور به نفت متکی بود و رئیس‌جمهور نادان به حقوق بشر و نژادپرست امریکایی‌ها پا روی خطوط لوله برای قطع شدن صادرات نفت گذاشت.»


به گفته معاون اول رئیس‌جمهور، امروز کسی نیست که بگوید بودجه کشور در این ایام دچار تلاطم شدید شده، امسال و تا اوایل اسفند ۵۷۰ هزارمیلیاردتومان بودجه کشور بوده که هزینه شده است و کمتر از ۹ هزار میلیارد تومان آن از درآمد نفت به دست آمده است؛ کشور در این شرایط اداره شده است.


جهانگیری تصریح کرد: «نگویند نتایج اقتصاد مقاومتی چه بوده و چه کارکردی داشته است؛ اقتصاد مقاومتی موجب افزایش تولید، کاهش وابستگی به نفت، مقاومت در برابر تکانه‌های خارجی و دستاورد‌های بسیاری شده است.»


معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه با قاطعیت می‌گویم، هیچ کشوری از دوستان شفیق و نزدیک ایران و دیگران به طور رسمی از ما نفت خریداری نکرده‌اند، گفت: «در جلسه‌ای در حضور رهبر معظم انقلاب یکی از آقایان مدعی شده بود، فردی را می‌شناسد که می‌تواند روزانه ۲میلیون بشکه نفت بفروشد. رئیس‌جمهور در آن جلسه گفتند این فرد را به ما معرفی کنید ما حاضریم او را به سمت وزیر نفت بگذاریم، اما همه فقط مدعی بودند و نتوانستند حتی یک بشکه نفت بفروشند.»


از سوی دیگر معاون سازمان مالیاتی در مورد وضعیت تحقق درآمد‌های مالیاتی اظهار داشت: «براساس آمار‌ها درآمد‌های ۱۲ماهه مالیاتی صددرصد رقم مصوب را محقق شده و بیش از آن خواهد بود.»


محمود علیزاده معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی در مورد آیین‌نامه اجرایی اخذ مالیات از خانه‌های لوکس و خودرو‌های لوکس در طبق قانون بودجه سال ۹۹ تصریح کرد: «آیین‌نامه این موضوع خرداد سال ۹۹ در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شد، اما هنوز از دولت بیرون نیامده است.»


وی در پاسخ به این سؤال که اگر مصوب شود آیا امکان شناسایی و اخذ مالیات از این موضوعات را دارید، گفت:

«بر مبنای ماده ۴۲ قانون مالیات ارزش افزوده هر سال سازمان امور مالیاتی ارزش هر خودرو را به جزئیات و سال ساخت اعلام می‌کند. یک ضریب همگین می‌دهیم و به ارزش روز ماشین می‌رسیم.»


علیزاده در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود، ۳۰۰ هزار خودروی وارداتی بالای یک میلیارد تومان داریم که می‌توان از آن‌ها ۸ تا ۱۰هزارمیلیارد تومان درآمد کسب کرد، گفت: «نمی‌دانیم باید قیمت هر خودرو تعیین و ارزش‌گذاری شود و براساس آن براورد ارائه داد.»


معاون سازمان مالیاتی در مورد قانون مالیات برخانه‌های خالی نیز بیان داشت: «تدوین آیین‌نامه اصلاحی ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم بر عهده وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت اقتصاد است. البته هنوز از ما همکاری نخواسته‌اند. در مجلس نیز نمایندگان از آن‌ها پرسیدند که گفته شد در حال انجام کار‌هایی هستیم که هر موقع نیاز شود از سازمان مالیاتی دعوت می‌کنیم. با این حال سازمان مالیاتی تمهیدات خود را در این راستا پیش برده است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار