کد خبر: 1041593
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس:
بسیاری از دستگاه‌های اجرایی و دولتی دارایی‌های زیادی را در حوزه زمین و مستغلات برای خود دست و پا کرده‌اند، با توجه به اینکه قیمت زمین و ساختمان در کشور به حدی افزایش یافته‌است که رؤیای خانه‌دار شدن به رؤیای اجاره‌نشینی تقلیل پیدا کرده است، جا دارد مجلس شورای اسلامی طرح جهش تولید مسکن را عملیاتی کند. در همین راستا یک نماینده مجلس گفت: زمین به جان دستگاه‌های دولتی بسته است، اما با ابزار لازم این زمین‌ها را در جهت تولید مسکن به کار خواهیم گرفت.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: براساس اطلاعات جدید مرکز آمار، متوسط قیمت هر مترمربع زمین یا همان بنای کلنگی در بهار امسال در شهر تهران به ۲۵ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان رسید که در مقایسه با میانگین قیمت در زمستان پارسال، ۶ /۲۲ درصد رشد کرده‌است. سطح بهاری قیمت زمین در تهران ۴/ ۵۰ درصد نسبت به بهار سال گذشته گران‌تر شده‌است.

اما این گرانی در بازار زمین مسکونی فقط به تغییرات نقطه‌ای قیمت‌ها محدود نمی‌شود، بلکه ارزش فروش ملک کلنگی در شهر تهران از قیمت مسکن نیز با فاصله چشمگیر، بالاتر قرار گرفته‌است. اطلاعات مرکز آمار در این‌باره حکایت از آن دارد که در بهار امسال هر مترمربع آپارتمان در معاملات مسکن شهر تهران با قیمت میانگین ۱۸ میلیون و ۸۲۳ هزار تومان فروش رفته است. بنابراین قیمت زمین ۳۵/۱ برابر قیمت مسکن شده‌است. در حالی که بسیاری مستأجران نسبت به رشد قیمت اجاره در سال ۱۴۰۰ نگرانی جدی دارند، مجلس طرحی را برای جهش تولید مسکن در دست دارد که باید دید تا چه حد امکان عملیاتی‌شدن دارد. در همین رابطه شمس‌الدین حسینی، رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس گفت: ایران کشور ثروتمندی است، اما از این صحبت به درستی استفاده نمی‌کند. برای استفاده از ثروت باید سیاست مولد‌سازی را پیش بگیریم. رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی به قیمت مسکن اشاره کرد و افزود: قیمت مسکن به عوامل متعددی در حوزه ساخت و همچنین سایر بازار‌های سرمایه‌گذاری بستگی دارد. زمانی که افراد قصد دارند، سبد دارایی‌شان را توسعه دهند، به سمت بازاری حرکت می‌کنند که بیشترین بازدهی مالی را دارد. به بیان بهتر سرمایه‌گذاران در حوزه مسکن حتماً در بازار‌های دیگر هم حضور دارند که البته نام آن‌ها را نباید اخلالگر یا مافیا گذاشت، بلکه سیاستگذاری باید به صورتی باشد که سرمایه‌ها در بخش تولید هدایت شود. اینکه وام باید به ساخت مسکن تعلق بگیرد، نیازمند سیاستگذاری است. زمانی که پروژه مسکن مهر کلید خورد، انتقاد‌ها بالا گرفت که این پروژه نقدینگی زیادی داشت، اکنون نرخ رشد نقدینگی در کشور افزایش می‌یابد، اما فقط مسکن ساخته نمی‌شود. طرح مسکن مهر مزخرف خوانده شد و طرح مسکن اجتماعی را مطرح کردند، اما یک واحد مسکن اجتماعی ساخته نشده‌است. وزیر اسبق اقتصاد تصریح کرد: زمانی که مجلس یازدهم کار خود را آغاز کرد، دو گام اساسی در زمینه مسکن برداشت که یکی مالیات بر خانه‌های خالی بود و سعی کردیم هزینه مسکن خالی را افزایش دهیم که این اقدام کوتاه‌مدت و میان‌مدت است که می‌تواند در بلند‌مدت هم اثر تنظیمی داشته‌باشد. دیگری هم طرح جهش تولید مسکن بود که بحث تأمین مالی، حذف قیمت زمین در بهای تمام‌شده و افزایش عرضه مسکن مطرح است.

رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: برخی دستگاه‌های دولتی زمین زیادی در اختیار دارند، اما برای ساخت مسکن نمی‌دهند. دلیلش هم این است که این زمین‌ها به جانشان بسته‌است. سیاستگذار است که با ابزار‌ها می‌تواند منابع را به سمت فعالیت مولد ببرد. وی به طرح جهش تولید مسکن اشاره کرد و گفت: اگر تصویب شود، اثرش از سال آینده مشخص خواهد شد و آنجا منابعی دیده شده‌است. همچنین باید توجه داشت در قانون بودجه سال آینده وام ودیعه مسکن را قرض‌الحسنه در نظر گرفتیم، در حالی که می‌دانیم این کار اصولی و بنیادی نیست، اما در شرایط فعلی می‌تواند به خانوار کمک کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار