کد خبر: 1041588
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
بسیاری از نظام‌های حقوقی کشور‌های مختلف، زندان را ایستگاه آخر می‌دانند و اعتقاد به تنبیه مجرم دارند. حال آنکه در نظام حقوقی کشور زندان ایستگاه آخر نیست، بلکه فرصتی برای بازگشت زندانیان به جامعه است. مصداق بارز این قضیه، شاغل بودن نیمی از زندانیان در برخی از استان‌های کشور است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: برخلاف تبلیغات رسانه‌های معاند نظام، زندانیان شاغل در زندان‌های کشور بابت شغلی که دارند، دستمزد دریافت می‌کنند. بسیاری از رسانه‌های ضدانقلاب، اما تلاش می‌کنند اینطور القا کنند که از زندانیان در ایران بیگاری کشیده می‌شود.

سازمان زندان‌ها نمی‌تواند زندانیان را ثروتمند کند، بلکه تلاش دارد آنان را توانمند کند تا شغل آبرومندانه با درآمد مکفی داشته‌باشند. دستاورد زندانیان در یکسال اخیر به قدری افزایش‌یافته که امسال برای نخستین‌بار در برخی از استان‌های کشور فروشگاه‌هایی برای عرضه تولیدات این افراد ایجاد شد.

در همین رابطه روز گذشته رئیس سازمان زندان‌ها با بیان اینکه زندانبانی در نظام دینی با نظام‌های غیر‌دینی تفاوت دارد، یکی از شاخصه‌های مهم در این زندانبانی بی‌تفاوت نبودن نسبت به زندانی و سرنوشت اوست، گفت: شعار ما این است «نه بیگاری، نه بیکاری»؛ چراکه اعتقاد داریم بیکاری برای زندانی سم است و از طرفی زندانی برای کاری که انجام می‌دهد، حقوق دریافت می‌کند.

محمدمهدی حاج محمدی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان داشت: زندانبانی در نظام دینی با نظام‌های غیر‌دینی تفاوت دارد، یکی از شاخصه‌های مهم در این زندانبانی بی‌تفاوت نبودن نسبت به زندانی و سرنوشت اوست. رئیس سازمان زندان‌ها افزود: یکی از زمینه‌های بروز جرم بیکاری و نداشتن شغل است و اگر بناست در زندان از بازگشت زندانی به زندگی سالم ناامید نشویم باید ضمن ریشه‌یابی علل جرم به فکر شغل مناسب برای او باشیم.

عضو شورای عالی قوه قضائیه تصریح کرد: اگر ما در زندان درست عمل نکنیم، کل جامعه آسیب می‌بیند، از این‌رو برای توسعه امنیت اجتماعی همه نهاد‌ها باید با هم همکاری کنند. یکی دیگر از شاخصه‌های زندانبانی اسلامی توجه به خانواده زندانیان است. بار‌ها از فرزندان زندانیان شنیده‌ایم که گفته‌اند گناه پدرمان را به پای ما ننویسید. اگر مراقب خانواده زندانی نباشید و خدای ناکرده فرزند زندانی وارد چرخه جرم شود، این بدان معناست که عملکرد ما ناقص بوده‌است.

اکنون در برخی از استان‌ها همچون استان کردستان بیش از ۵۰ درصد محکومان واجد شرایط در زندان‌ها مشغول به کار هستند که تا کنون سابقه نداشته‌است.

جالب اینکه هفته گذشته هم نمایشگاه و فروشگاه ۲هزار قلم از تولیدات صنایع‌دستی زندانیان استان اصفهان در تهران گشایش یافت و تا پایان فروردین ماه دایر است. سود حاصله از فروش این صنایع صرف توسعه اشتغال زندانیان خواهد شد. پس از برداشت هزینه مواد اولیه و مصالح مورد نیاز برای تولید این صنایع در معرض فروش، ۳۰ درصد مبلغ باقیمانده برای هزینه‌های جاری کارگاه مانند هزینه انرژی برداشته می‌شود و ۷۰ درصد باقیمانده هم به زندانی تولیدکننده صنایع پرداخت می‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
0
0
نیمی از زندانیان مشغول کارند
لابد نیم دیگرشان هم همینطوری داخل زندان ول میگردند و علافند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار