کد خبر: 1041584
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۰
آغاز عملیات اجرایی نخستین و بزرگ‌ترین نیروگاه بیوگاز دامی کشور در حالی انجام شد که ضایعات دامی سال‌هاست به یک معضل زیست‌محیطی مهم تبدیل شده‌است. حالا این معضل به یک فرصت تبدیل‌شده و تجربه ساخت این نیروگاه در مرکز ایران را می‌توان با ابعاد دیگر در نقاط محروم کشور هم پیاده کرد.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: تولید انرژی با استفاده از فناوری هضم ضایعات دامی و کاربرد آن در نیروگاه‌های تولید همزمان برق و حرارت در کشور می‌تواند ضمن تأمین قسمتی از انرژی مورد نیاز کشور، حرکت در راستای توسعه پایدار را نیز محقق کند.

تأمین برق با فضولات دام‌ها

از ابتدای سال ۹۹ تاکنون در حالی میزان مصرف برق در سطح کشور حدود ۶ درصد افزایش‌یافته که این افزایش سال گذشته در همین مدت تنها یک درصد بود. همین مشکلات موجب شده تا محققان کشور هر فرصتی را برای تأمین انرژی از دست ندهند. بیوگاز از شکستن و تجزیه زیست‌توده یا همان ضایعات و باکتری‌ها در غیاب اکسیژن به دست می‌آید. زیست‌گاز یا همان تولید گاز متان هم مثل انرژی خورشیدی و انرژی بادی یک منبع تجدیدپذیر محسوب می‌شود. زیست‌گاز را می‌توان از زیست‌توده یا زباله‌های زیستی تولید کرد، در نتیجه سازگار با محیط‌زیست است.

زیست‌گاز در یک فرایند تخمیر مواد قابل‌تجزیه از قبیل کود کشاورزی، فاضلاب، زباله‌های شهرداری، زباله‌های سبز (باغ‌ها و پارک‌ها)، مواد گیاهی و محصولات کشاورزی به‌دست می‌آید. زیست‌گاز به‌طور کلی از متان و دی‌اکسید کربن تشکیل شده‌است. اکنون برای نخستین‌بار، بزرگ‌ترین پروژه نیروگاه بیوگاز دامی با ۸۵ میلیارد تومان هزینه در استان قزوین اجرایی می‌شود.

دستاورد‌های یک پروژه محیط‌زیستی

بر اساس آمار سالانه یک میلیون مشترک به شبکه سراسری برق اضافه می‌شوند. به همین دلیل برای مهار مصرف برق باید هر سال نیروگاه‌های جدیدی در کشور ساخته شود. در این میان ساخت نیروگاه‌هایی که هم برق تولید کنند و هم مشکلات زیست‌محیطی را برطرف کنند، آن هم با شرایط تحریم واقعاً شاهکار است. با توجه به مقادیر چشمگیر تولید سالانه منابع زیست‌توده شامل فضولات دامی و کشاورزی در کشور، اهمیت استفاده از این منابع جهت تولید انرژی دوچندان است. محققان کشور هم در این مسیر با اجرای اولین طرح نیروگاه بیوگاز دامی راه را برای گسترش این نوع نیروگاه‌ها در کشور هموار کردند. عباس دلیمی، مدیر پروژه نیروگاه بیوگاز روز پنج‌شنبه ۲۱ اسفند در مراسم آغاز علیات اجرایی این پروژه گفت: توسعه همه‌جانبه کشور و استفاده از انرژی از ضرورت‌های عصر کنونی است و با توجه به کاهش منابع انرژی فسیلی باید به سمت تکنولوژی روز حرکت کرده و از انرژی‌های تجدید‌پذیر در تأمین نیاز‌ها استفاده کنیم.

وی افزود: بدون تردید تولید انرژی در نیروگاه‌ها با روش‌های قدیمی می‌تواند به محیط زیست هم آسیب برساند و سلامت انسان‌ها و جامعه را تهدید کند، لذا بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر و نو می‌تواند ضمن کاهش هزینه‌ها و تسریع در اجرای طرح‌ها به سلامت مردم هم کمک کند.

پروژه‌ای که هیچ دور‌ریزی ندارد

مدیر پروژه صد مگاواتی بیوگاز دامی کشور یادآور شد: با توجه به تولید سالانه قابل‌توجهی از منابع زیست‌توده شامل فضولات دامی و کشاورزی در کشورمان، استفاده از این منابع در تولید بیوگاز اهمیت ویژه دارد و ما نیز توانستیم با شناسایی مناطق مستعد برای اجرای طرح نیروگاهی وارد فاز عملیاتی شویم. انرژی حاصله از بیوگاز بهترین انرژی طبیعی است که می‌توانیم به راحتی آن را از طریق فضولات دامی به دست آورده و به محیط‌زیست هم کمک کنیم. دکتر دلیمی تصریح کرد: در مناطق مختلف استان قزوین واحد‌های بزرگ دامی وجود دارد که منبع عظیمی از فضولات دامی به عنوان مواد اولیه خوراک نیروگاه بیوگاز است و قسمت بیشتر این فضولات دامی پس از خشک شدن می‌تواند به عنوان کود آلی گرانول برای کشاورزی استفاده و شیرابه آن هم به کود مایع غنی تبدیل شود.

نکته جالب در مورد این پروژه محیط‌زیستی این است که این صنعت هیچ دور‌ریز و ضایعاتی ندارد و متخصصان کشور می‌توانند فضولات دامی که تهدید محیط‌زیست و بلای جان انسان‌ها و دامداران شده را به چند محصول قابل‌استفاده در بخش کشاورزی تبدیل و به محیط‌زیست خود هم کمک کنند.

ضمن اینکه این طرح می‌تواند از آلودگی زیست‌محیطی منطقه محل اجرا و بیماری‌های مشترک انسان و دام هم پیشگیری کند و دستاورد‌های اقتصادی خوبی برای کشور داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار