کد خبر: 1041543
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی است از سال ۲۰۱۵ به این سو اتفاقات زیادی افتاده و بازگشت به برجام زمان خواهد برد.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگو با یورو نیوز اعلام کرد که امیدوار است نهاد تحت ریاست او بتواند با کنترل برنامه هسته‌ای ایران، مانع از تشدید مناقشات در خاورمیانه شود.

رافائل گروسی در کنار سران اروپا و آمریکا ازجمله افرادی است که ادعا می‌کند برجام در شرایط فعلی، ناکافی است. به همین دلیل، وی در پاسخ به پرسش «مانوئل تردیوس» خبرنگار سرویس اسپانیایی یورو نیوز مدعی شد: این‌طور نیست که بگویید یک شبه به توافق سال ۲۰۱۵ برمی‌گردیم. از آن زمان تاکنون اتفاق‌های بسیاری روی داده است. ما دیدیم که ایران موادی ساخته، محصولاتی از این مواد (اورانیوم غنی شده) تولید شده است. اگر این مواد فروخته شود، اگر همین مواد از ایران خارج شود، چه کسی آن را کنترل خواهد کرد؟ اصولاً این وظیفه ما است. گروهی از پژوهش‌ها و فعالیت‌ها [طبق برجام] ممنوع بود و ایران این ممنوعیت را نقض کرد. باید ببینیم با این وضعیت چه کار باید کرد و ما چطور می‌توانیم آن را کنترل کنیم.

در حالی که ایران همواره بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده، گروسی در ادامه ادعاهای خود افزود: فکر می‌کنم دستیابی ایران به سلاح اتمی، یک شکست بزرگ خواهد بود. شرایط تاسف‌باری را رقم خواهد زد و منطقه پرتنش خاورمیانه را ناپایدارتر خواهد کرد. امیدوارم هرگز به این مرحله نرسیم و آژانس نقش خود را در این مورد، ایفا خواهد کرد.

گروسی پیشتر هم در نشست حکام آژانس مدعی شده بود که ایران باید از بابت وجود ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در برخی سایت‌های قدیمی یا از پیش اعلام نشده خود، شفاف سازی کند.

این در حالی است که امروز، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه ایران در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: این سایت‌ها اصلاً مخفی نبوده است و تأسیساتی بوده که برای مقاصد دیگری استفاده می‌شده و آژانس درخواست دسترسی به این سایت‌ها را داده است و ایران با حسن نیت، امکان دسترسی به این سایت‌ها را فراهم آورد.

عراقچی سپس با اشاره به این موارد ادامه داد: بعضی از یافته‌های آژانس در این سایت‌ها، سوالات و تردیدهایی را ایجاد کرده است و ما در حال بررسی اظهارات آژانس هستیم و به موقع نیز پاسخ خود را می‌دهیم و آژانس در این زمینه تا حدودی عجله کرده است. در صورتی که به دنبال مخفی‌کاری بودیم، اجازه دسترسی آژانس به این سایت‌ها را نمی‌دادیم. ادعاهایی که در خصوص این سایت‌ها مطرح می‌شود، مربوط به سالهای بسیار قبل می‌شود زیرا این سایت‌ها بسیار قدیمی هستند و ایران در حال بررسی است و بررسی این موارد زمانبر است و به آژانس توصیه می‌شود که روال منطقی این بررسی‌ها را در نظر داشته باشد و ما به همکاری‌های خود با آژانس ادامه می‌دهیم.

عراقچی همچنین گفته بود بازگشت آمریکا به برجام نیاز به برگزاری هیچ گونه نشستی ندارد.

به گفته وی، در صورتی که آمریکا به برجام بازگردد و تحریم‌های ضد ایرانی را لغو کند، ایران هم بعد از راستی‌آزمایی، به تعهدات خود باز خواهد گشت.

این در حالی است که اروپا پیشتر درخواست برگزاری نشست غیر رسمی ۱+۵ با حضور ایران و آمریکا را مطرح کرده بود که از سوی ایران رد شد.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار