کد خبر: 1041532
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور:
حمید فدایی گفت:شهر اصفهان و مجموعه بی نظیر تخت فولاد از ظرفیت‌های قابل توجه بوده که اگر به درستی حفاظت، مرمت و ساماندهی شوند، می‌توانند در صنعت گردشگری، بهره برداری مطلوبی را به ویژه در اقتصاد کشور داشته باشند.

به گزارش سعید عرفان منش خبرنگار جوان انلاین از اصفهان، تفاهم‌نامه همکاری بین پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید و مجموعه تخت فولاد اصفهان با هدف ایجاد زمینه‌های مناسب همکاری و تبادل تجربیات در حوزه‌های مختلف فرهنگی، پژوهشی، آموزشی، فنی و حفاظت و مرمت بین دو مجموعه به امضا رسید.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید عقد این تفاهم نامه را شروع فصل جدیدی از روابط‌ها در راستای افزایش همکاری‌های طرفین در زمینه‌های گوناگون دانست و با تشریح ظرفیت‌های این مجموعه جهانی و منظر فرهنگی طبیعی آن به ویژه در آثار صخره‌ای و سنگی، تخت جمشید را به عنوان یک سایت موزه تاریخی و نقش رستم را یک مجموعه آیینی و آرامگاهی با آثار متعدد صخره‌ای خود در جهان معرفی کرد.

فدایی با تاکید بر اینکه حفاظت و مرمت در اولویت و محور کاری این پایگاه جهانی قرار دارد، بیان داشت: در مداخلات حفاظتی ما در کالبد آثار تاریخی سنگی و صخره ای، اولویت‌هایی همچون مطالعه، مستندنگاری و به ویژه در مداخلات اضطراری، تثبیت و استحکام بخشی قطعات سنگی و وصالی قطعات سنگی را لحاظ کرده ایم.

وی تعاملات بین المللی را تجربه‌ای موفق در پیشبرد اهداف توسعه‌ای میراث فرهنگی دانست و افزود: در گذشته با برقراری ارتباط با کشور‌های خارجی که با ورود و همکاری ایتالیایی‌ها همراه بود، توانستیم در به روزرسانی پژوهش‌ها و به کارگیری روش‌های نوین حفاظت و مرمت در مداخلات پروژه‌های تعریف شده، ظرفیت‌های این مجموعه را افزایش دهیم.

عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور از انتقال تجربیات و ظرفیت‌های بالقوه این پایگاه جهانی به شهرداری اصفهان و مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد خبر داد و تصریح کرد: تجربیات چند دهه اخیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، می‌تواند ظرفیت ساز باشد و در زمینه انتقال و به کارگیری آن در سایر آثار فرهنگی و بنا‌های تاریخی موثر واقع شود که ما این آمادگی را در زمینه شروع پروژه‌های مشترک حفاظت در مجموعه تاریخی فرهنگی تخت فولاد اصفهان، انجام پژوهش‌های مشترک، برگزاری سمینار‌های تخصصی و انتشارات نتایج فعالیت‌ها بصورت مشترک خواهیم داشت.

فدایی افزود: طیف وسیعی از بازنشستگان و مرمتگران در این مجموعه جهانی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها با سال‌ها تجربه کاری خود، می‌توانند ظرفیت مشاوره خوبی برای آثار فرهنگی شهر اصفهان به ویژه آثار سنگی بشمار روند.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان نیز در ادامه با اشاره به اهمیت دادن به موضوعات مرتبط با صنعت گردشگری و نقش آن در اقتصاد ملی در رابطه با ظرفیت‌های فراوان شهر اصفهان گفت: آثار متعدد و متنوع فرهنگی شهر اصفهان و مجموعه بی نظیر تخت فولاد از ظرفیت‌های قابل توجه بوده که اگر به درستی حفاظت، مرمت و ساماندهی شوند، می‌توانند در صنعت گردشگری، بهره برداری مطلوبی را به ویژه در اقتصاد کشور داشته باشند.

محمد عیدی به روابط بین الملل و شرایط مطلوبی که در جذب گردشگر به شهر اصفهان وجود دارد اشاره کرد و افزود: ظرفیت‌های زیادی در شهر اصفهان به عنوان یک میراث گسترده شهری وجود دارد و شهرداری این شهر تاریخی نیز در بهره برداری از این آثار و با توسعه صنعت گردشگری ظرفیت‌هایی را ایجاد کرده است که امیدواریم با جذب گردشگر بیشتر، شرایط بهتری برای درآمدزایی فراهم شود.

معاون فرهنگی شهرداری اصفهان، ظرفیت تاریخی تخت فولاد را فرصتی ارزشمند برای توسعه صنعت گردشگری دانست و گفت: آثار بسیار خوبی در این محدوده تاریخی وجود دارد که ضرورت دارد فراتر از اقدامات به معرفی کامل این ارزش‌ها بپردازیم؛ همچنان که علما و شخصیت‌های زیادی از شیرازی‌ها در اصفهان وجود دارند که گوشه‌ای از ظرفیت ارزشمند این شهر تاریخی محسوب می‌شود.

عیدی به برخی از اقدامات اخیر شهرداری اصفهان در رابطه با ساخت و انتشار فیلم کوتاه از آثار فرهنگی در شبکه‌های مختلف بین‌المللی اشاره داشت و افزود: به عنوان مثال در یکی از برنامه‌های فرهنگی که در زمینه تولید محتوای رسانه‌ای داشته ایم، ساخت ۱۱ فیلم کوتاه چینی از میراث فرهنگی اصفهان انجام شده که فقط بازتاب رسانه‌ای یکی از این کلیپ‌ها در مدت زمان چند روزه، بیش از نیم میلیون نفر بازدید کننده را به همراه داشته است که این موضوع می‌تواند فرای از توسعه صنعت گردشگری، شرایط لازم را برای افزایش مهارت و بهره برداری خلاقانه از تکنولوژی‌های نوین و معرفی بهتر آثار و همچنین نگاه کارآفرینانه شهروندان ایرانی، فراهم کند.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اصفهان نیز با اشاره به قدمت تاریخی این قبرستان، بیان داشت: این قبرستان تاریخی قدمتی پیش از اسلام با ظرفیت بیش از یکصد هزار قبر دارد که بیش از نیمی از آن قبرها، سنگ‌های تاریخی ارزشمند هستند و عمدتاً از دوران صفویه تا به امروز به یادگار مانده اند و به این معناست که میراث فرهنگی ایجاد شده را بایستی به درستی، مراقبت و حفاظت کنیم.

سید علی معرک نژاد ادامه داد: در هنر‌های سنتی و صنایع دستی موضوع حجاری مطرح بوده که امروزه اهمیت دارد و می‌تواند به عنوان یک تخصص آموزش داده شود و به نوعی این حرفه، می‌تواند فن و هنری را که در حال فراموشی است با انجام برنامه‌ریزی هدفمند احیا نماید.

وی اظهار داشت: با اقدامات پژوهشی و تحقیقاتی که نهاد‌های آموزشی و دانشگاهی می‌توانند به صورت مشترک با ما برگزار کنند، می‌توان شاهد پرورش نسل جدیدی از حرفه‌مندان بود و ظرفیت تاریخی و مذهبی و معنوی یکی از بزرگترین گورستان‌های تشیع جهان با همه گوناگونی قبور، آرامگاه‌ها و دیگر آثار فرهنگی، می‌تواند به یک رویداد گردشگری متفاوت و هویت ساز بدل گردد.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اصفهان، همکاری‌ها و تعاملات بین دستگاهی به ویژه با پایگاه میراث جهانی تخت جمشید را اقدامی مثبت و موثر دانست و تصریح کرد: در گذشته نیز ما از ظرفیت فکری و مشاوره‌ای پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و کادر فنی این مجموعه بهره‌مند شده ایم و امید داریم که با تعریف فصل جدیدی از روابط در قالب تفاهم‌نامه‌ای رسمی و مشخص، بتوانیم برنامه‌های مشترکی را شروع و منافع مبتنی بر اهداف طرفین را تامین کنیم.

پشت مطبخِ غذاهای اصیل اصفهانی

کتاب "پشت مطبخ" با موضوع 20 غذای اصیل اصفهانی از سوی اداره توسعه فرهنگ سلامت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان رونمایی شد.

اداره توسعه فرهنگ سلامت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در هفدهمین روز از اسفندماه میزبان مراسم رونمایی از تولیدات این اداره در شش ماهه دوم سال ۹۹ بود که مهم‌ترین بخش این مراسم به رونمایی از کتاب "پشت مطبخ" در حوزه گردشگری خوراک، کتاب‌های سلامت روان کودک با عنوان "یک قصه در پنج روایت" و گشایش نمایشگاه عکسی از غذاهای اصیل اصفهانی اختصاص داشت.

محمدباقر انصاری پژوهشگر و نویسنده کتاب پشت مطبخ که آن را به سفارش اداره توسعه فرهنگ سلامت تهیه کرده، 20 غذای اصیل کاملاً اصفهانی را معرفی و دستور طبخ آنها را به همراه یک روایت آورده است.

معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در این مراسم اظهار داشت: خرسندم که امروز از محصولات اداره توسعه فرهنگ سلامت در معاونت اجتماعی سازمان رونمایی می‌شود.

محمد عیدی تأکید کرد به دلیل علاقه به نمادشناسی کتاب‌های زیادی درباره شیوه‌های طبخ در ایران دیده اما هیچ‌کدام به اندازه کتاب "پشت مطبخ" رویکردی روایت‌گونه همراه با شیوه آموزش لذت‌بخش نداشته است.

وی پوشش و خورش را دو نماد هویتی قدرتمند برای هر ملت دانست و افزود: خوراکی‌هایی مانند پیتزا و بیسکویت به جز اینکه پاسخی به نیاز اولیه انسان برای غذا خوردن است، جهانی از پارادایم‌های فکری را ایجاد می‌کند. به همین دلیل اکنون مکتبی به نام "مک‌دونالیزم" وجود دارد که حاصل نوعی از سلایق فکری و ذائقه‌ای است که در جهان رواج پیدا کرده است.

وی با اشاره به رونمایی از کتاب‌های سلامت روان کودک بیان کرد: در ایران کتاب کودک زیاد داریم اما در دنیا این متخصصان بزرگ هستند که در این وادی قلم می‌زنند و هرکسی به خود اجازه نمی‌دهد در حوزه کودک نظر دهد. خرسندم که اداره توسعه فرهنگ سلامت با انتشار این کتاب‌ها بر مسئله مهمی در جامعه ما که عدم درک متقابل میان والدین و فرزندان است انگشت تأکید گذاشته است.

عیدی با بیان اینکه حفظ سلامت جامعه یکی از وظایف بلدیه یا شهرداری‌ها است که در قانون اول مشروطه به آن اشاره شده است، ادامه داد: اگر به این وظیفه عمل نکنیم طوفان مشکلات جامعه ما را با خود می‌برد. خرسندم که شورای شهر اصفهان بر شبکه‌سازی محله‌ای به منظور توانمندسازی و مهارت‌افزایی شهروندان برای ایجاد فضای گفت‌وگویی در شهر تأکید دارد و امیدوارم بتوانیم به وظایفی که شورای شهر بر عهده ما گذاشته است به خوبی عمل کنیم.

وی ادامه داد: در کتاب عرفانی به نام "مهیدات عین‌القضات همدانی" آمده که او اولویت حواس پنجگانه را به حس سامعه می‌دهد، در حالی که همواره گمان می‌کردم دیدن و گفتن مهم‌ترین حواسی باشد که خداوند به انسان عطا کرده است. ایشان معتقد است خداوند انسان را به اندازه شنیده‌هایش تکلیف می‌کند؛ پس شنیدن بیش از سخن گفتن اهمیت دارد و از همین حیث است که مولانا با "بشنو" آغاز سخن می‌کند و می‌‌گوید «بشنو از نی چون حکایت می‌کند.»

در ادامه این مراسم رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان به مشکلات جدی در حوزه سلامت روان و آسیب‌های اجتماعی در جامعه اشاره و ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های اداره توسعه فرهنگ سلامت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری به مصون ماندن جامعه از این آسیب‌ها کمک کند.

کوروش محمدی افزود: کاهش سرمایه اجتماعی و به دنبال آن کاهش حس تعلق شهروندی و مسئولیت اجتماعی یکی از مشکلات جدی اصفهان است و به همین دلیل اداره توسعه فرهنگ سلامت را بازویی در کنار سایر دستگاه‌های متولی مانند اداره‌کل بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی می‌بینیم که به پر کردن خلأهای موجود در حوزه سلامت می‌پردازد.

وی ادامه داد: امیدوارم شاهد رشد دانش سلامت جامعه در مسیر پر شدن خلأهای اجتماعی، شهروندی و سلامت در جامعه باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز تأکید کرد: امروز اثرات برنامه‌های اداراتی مانند اداره توسعه فرهنگ سلامت در فرهنگ‌سازی را در جامعه و در میان شهروندان می‌بینیم، هرچند نیاز جامعه به این برنامه‌ها بسیار بیشتر از اینها است.

فریده روشن نیز در ادامه اظهار داشت: خوشبختانه شهرداری اصفهان هم به هنر و هنرمند توجه دارد و هم به ورزشکار و ورزش‌دوست و میراث ملموس و ناملموس، به‌ندرت اتفاق می‌افتد گردشگری به ایران سفر کند و از اصفهان بازدید نکند که به‌خاطر سرمایه‌های ارزشمند اصفهان، منابع انسانی و هنرمندانی است که اصفهان امروزی را ساختند. بنابراین شهر اصفهان از تمام ابعاد خاص است و برنامه‌ریزی برای آن هم باید خاص باشد، پس در برنامه‌ریزی‌ها باید سیاست‌گذاری مناسب و همه‌جانبه داشته باشیم.

وی افزود: ارسال ماسک‌های قلم‌زنی برای شهرهای خواهرخوانده اصفهان در جهان و کلانشهرهای ایران از جمله اقدامات ارزشمند اداره توسعه فرهنگ سلامت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری در جهت تقویت تعاملات و ارتباطات اصفهان با جهان بود.

وی با بیان اینکه جوامع گوناگون بر اساس فرهنگ، ذائقه و تعاملات اجتماعی غذاهای مختلف و متفاوتی دارند، ادامه داد: تهیه کتاب پشت مطبخ در روزگاری که بسیاری از غذاهای اصیل ما منسوخ شده اقدام بسیار ارزشمندی بود. در اصفهان غذاهای سنتی وجود داشته که شاید نام آنها را هم نشنیده باشیم اما در فرمول آنها به ارزش غذایی و سلامت غذا بسیار توجه شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر