کد خبر: 1041528
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
مدرس دانشگاه و رییس اداره امور اجتماعی شهرداری اصفهان:
دکترمسعود مهدویان فرگفت: اضطراب، لجبازی و پرخاشگری، انزواطلبی، افسردگی و احساس گناه، شایع ترین اختلالات خلقی و روانشناختی در کودکان طلاق است.

به گزارش سعید عرفان منش خبرنگار جوان انلاین از اصفهان، رییس اداره امور اجتماعی شهرداری اصفهان و مدرس سیاست گذاری اجتماعی با اشاره به اینکه مشاوره طلاق، با متارکه زوجین خاتمه نمی یابد و لازم است مشاورین حاذق به طور مستمر به وضعیت روانی و رفتاری فرزندان طلاق رسیدگی کنند، افزود: کودکانی که پیش از طلاق، به طور مستمر در معرض مشاجرات و کشمکش های والدین بوده اند، پس از جدایی پدر و مادر با یادآوری خاطرات گذشته و الگوسازی این رفتارهای ناهنجار، به پرخاشگری و ناسازگاری با اطرافیان پرداخته و خشم خود را از این طریق، برون ریزی می کنند.

وی، لجبازی و نافرمانی را از جمله رفتارهای شایع در کودکان طلاق برشمرد و تصریح کرد: سرپیچی از قوانین خانه و مدرسه و مخالفت آشکار با بزرگترها یکی از مکانسیم های دفاعی است که کودکان طلاق از این طریق به ابراز ناراحتی و نارضایتی خود از اتفاق پیش آمده می پردازند.

این مدرس و پژوهشگر سیاست گذاری اجتماعی، تنبیه را بدترین شیوه برخورد با رفتارهای نا به هنجار کودکان طلاق دانست که شرایط روانی آنها را دشوارتر می کند و خاطرنشان ساخت: در برخی کودکان طلاق، به جای رفتارهای پرخاشگرانه و لبریز از خشم، شاهد بروز گوشه گیری، انزواطلبی و علائم شبیه افسردگی هستیم که افت تحصیلی و بی توجهی به امور شخصی و وظایف محوله نیز به دنبال آن، اتفاق می افتد.

مهدویان فر، احساس گناه و مقصر پنداشتن خود را از دیگر علائم روانشناختی در فرزندانی برشمرد که والدین آنها با هم متارکه نموده اند و گفت: در سنین کودکی و نوجوانی، گاهی فرزندان، خود را مقصر اصلی در جدایی پدر و مادر می دانند و معتقدند اگر آنها همه تلاش خود را به کار گرفته و مانع از مشاجره میان والدین شده بودند، پدیده شوم طلاق رخ نمی داد و همگی با هم، زیر یک سقف زندگی می کردند.

رییس اداره امور اجتماعی شهرداری اصفهان، کاهش اعتماد به نفس، اضطراب فراگیر و ترس از شکست در آینده را از دیگر عوارض روانی طلاق والدین برای فرزندان ذکر نمود و اظهار داشت: مطابق با پژوهش های انجام گرفته در جهان، بیش از 80 درصد فرزندان طلاق، با مداخلات به موقع و دریافت مشاوره های صحیح و به جا، به روال زندگی عادی بازگشته و می توانند در آینده، موفقیت های تحصیلی، شغلی و اجتماعی درخور توجهی را کسب نمایند.

وی، کشمکش و مشاجره مستمر والدین را پدیده ای زیان بارتر از متارکه آنها برای فرزندان برشمرد و گفت: چنانچه رابطه زناشویی میان والدین، امکان ترمیم و بهبود را نداشته باشد و به دعوا و مشاجرات بی پایان منتهی شود، بهتر است والدین، پس از دریافت مشاوره خانواده، در زمانی مناسب برای جدایی اقدام کنند تا فرزندان بیش از این از تعارضات میان آنها آسیب نبینند و با زندگی جدید انطباق پیدا کنند.

مهدویان فر با بیان اینکه مناسب ترین زمان برای جدایی، قبل از 3 سالگی فرزندان و بدترین زمان ممکن، دوران نوجوانی آنهاست، افزود: دوره نوجوانی به طور طبیعی با پدیده بلوغ، بحران هویت و تعارضات والد و فرزندی همراه است و طلاق والدین در این بازه زمانی می تواند زندگی فرزندان را با مشکلات حادی مواجه سازد لذا توصیه می شود والدین مایل به متارکه، این اقدام را به دوره نوجوانی فرزندان موکول نکنند.

رییس اداره امور اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برخوردهای سلیقه ای و مداخلات غیرتخصصی به جای مشاوره های علمی و تخصصی را یکی از عوامل موثر در تشدید مشکلات فرزندان طلاق برشمرده و تصریح کرد: بدگویی هریک از والدین یا خانواده آنها درباره والد دیگر یا جدا کردن همیشگی فرزند از یکی از والدین خود، با انگیزه تلافی و انتقام، رفتارهای غلطی است که شرایط روانی و اجتماعی فرزند را ناگوارتر می سازد.

وی به رفتارهای نادرست برخی والدین پس از متارکه اشاره نمود و عنوان داشت: گاهی والدین جدا شده از فرزند خود به عنوان جاسوس و خبرچین برای رد و بدل کردن اتفاقات رخ داده در زندگی همسر سابقشان استفاده می کنند یا با رفتاری نابالغانه، از فرزند خود می خواهند میان آنها دست به انتخاب زده و یکی را از میان پدر و مادر انتخاب کند که این امر، سلامت روانی و رشد شخصیتی کودک را برهم می زند.

مهدویان فر دخالت ندادن فرزندان در مشکلات میان والدین را مهمترین اصل در رساندن فرزندان طلاق به ثبات و سازگاری ذکر نمود و افزود: تخریب شخصیت والد دیگر در ذهن کودک و نوجوان، جایگزین کردن همسری جدید به جای والد جدا شده، اصرار در اطلاق واژه پدر و مادر به ناپدری یا نامادری و تلاش برای پاک کردن جایگاه پدر و مادر قبلی از ذهن کودک یا نوجوان، رفتاری غلط و سبک سرانه است و نوعی تهدید برای روان فرزندان به شمار می رود.

 

این مدرس دانشگاه و پژوهشگر مسائل اجتماعی، ازدواج زودهنگام پس از متارکه را یکی از خطاهای شایع دانست که آینده والدین و فرزندانشان را به مخاطره می اندازد و تاکید کرد: پس از جدایی زن و مرد، لازم است خود آنها و فرزندانشان، مدتی را برای انطباق با شرایط جدید صرف نمایند تا پس از کسب سازگاری نسبی با اتفاق رخ داده و رسیدن به ثبات و آرامش روانی، برای ورود فرد جدیدی به زندگی شان آماده شوند.

مهدویان فر، گفتگو و نظرخواهی از فرزندان و جلب رضایت آنها را شرط اساسی در ازدواج مجدد هر یک از والدین جدا شده ذکر نمود و خاطرنشان کرد: پیش از ازدواج مجدد، باید محل زندگی فرزندان به طور دقیق مشخص شده باشد و مکان و زمان ملاقات والد جدا شده با فرزندان تعیین گردد تا فرزندان دچار کشمکش و بحران جدیدی نشوند.

رییس اداره امور اجتماعی شهرداری اصفهان، گفت و گو و پاسخ به سوالات متنوع فرزندان درخصوص زندگی قبلی پدر و مادر را یکی از عوامل موثر در بهبود شرایط روانی و اجتماعی آنها دانست و گفت: فرزندان طلاق نسبت به همسالان خود با مشکلات بزرگتری دست و پنجه نرم کرده و درک واقعی تری از بحران های خانوادگی و اجتماعی دارند از این رو باید بدون نگرانی درخصوص مسائل مختلف با آنها حرف زد و به دغدغه ها و پرسش های ذهنی شان پاسخ های قانع کننده داد تا از سردرگمی و تعارضات ذهنی بیرون بیایند.

مهدویان فر، ترس از شکست در زندگی زناشویی را یکی از وسواس های ذهنی فرزندان طلاق در سالهای نوجوانی و جوانی برشمرد و تاکید کرد: این هراس ریشه در دوران کودکی فرزندان دارد و آنها مدام نگران اند به سرنوشت والدین خود دچار شوند درحالی که با دریافت مشاوره های روانشناختی و آموختن سبک صحیح و به هنجار در زندگی مشترک، به سادگی قابل برطرف شدن است.

نشست گفتگو و هم اندیشی با محوریت عوارض عاطفی و اجتماعی طلاق برای فرزندان، هفته جاری در دفتر واحد سلامت اجتماعی مرکز بهداشت استان برگزار شد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر