کد خبر: 1041496
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
واعظی:
رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور گفت: پیشنهاداتی که در خصوص برجام ارایه می‌شود به این معنا نیست که با ما هماهنگ شده است، این پیشنهادات در جهت هموار کردن راه است، قطعا اگر پیشنهادی نهایی شود اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: محمود واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره پیشنهاد اخیر آقای لاوروف وزیر خارجه روسیه در خصوص برداشته شدن گام‌های هماهنگ و همزمان از سوی ایران و آمریکا در برجام گفت: پیشنهاداتی که ارایه می‌شود به این معنا نیست که با ما هماهنگ شده است، این پیشنهادات در جهت هموار کردن راه است، قطعاً اگر پیشنهادی نهایی شود اطلاع‌رسانی خواهد شد.

واعظی گفت: مسئله برجام و بعد تحریم‌های ایران یک موضوع جدی است هم ما و هم بسیاری از کشور‌های دوست، مختلف و ۱+۵ دنبال می‌کنند، اما لزوماً آنچه بیان می‌شود دلیلی بر تأیید سخنان آن‌ها از سوی ما نیست.

وی در مورد طرح جدید مطرح‌شده از سوی آقای ظریف گفت: روی این طرح دارد کار می‌شود.

واعظی در مورد FATF گفت: غیر از ما و کره شمالی بقیه کشور‌ها چارچوب اولیه مربوط به پولشویی را که ما هم علاقه‌مند به رعایت آن هستیم انجام می‌دهند. ما این دو لایحه را که در مجلس مصوب شده و مدت طولانی است که در مجمع باقی مانده به‌نفع مراودات بانکی نمی‌دانیم. اگر روابط بانکی نداشته باشیم باید از طریق صرافی‌ها انجام دهیم که همان بحث دلالی است که قیمت‌ها را افزایش دهد.

وی افزود: مجمع تصمیمی را که در مورد fatf می‌گیرد اعلام کند به‌چه‌دلیلی گرفته است، این خیلی بد می‌شود اگر در دولت بعد این لوایح fatf تصویب شود همان‌طور که کسانی که در دولت قبل خودشان پیشنهاددهنده این لوایح بودند الآن به مخالفان این لوایح تبدیل شده‌اند

‌واعظی در مورد گزارش پرونده هواپیمای اوکراینی تصریح کرد: براساس موضوع انتظامی و مفروض که در قوه قضاییه تشکیل شده من هم شنیده‌ام که می‌خواهند اعلام کنند. اعلام گزارش سقوط هواپیمای اوکراینی به دو دلیل اقدام خوبی است، نخست اینکه حق همه خانواده‌های جانباختگان است که بدانند در مدت چه اقداماتی از نظر محاکمه، بازجویی و رسیدگی صورت گرفته است. از طرف دیگر، کشور‌هایی هم که تبعه داشته‌اند، حقشان است که بدانند که ما تاکنون چه اقداماتی انجام داده‌ایم ما هم به عنوان دولت از این اقدام پشتیبانی می‌کنیم، ولی هنوز این گزارش را برای ما هم نفرستاده‌اند.

واعظی در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت کالا‌های اساسی با وجود تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار داشت: تلاش دولت این بوده و هست که از ارز ترجیحی برای کالا‌هایی که مردم به صورت روزمره به آن احتیاج دارند، استفاده شود. بخشی از این کالا وارداتی و بخشی هم در داخل تولید و تامین می‌شود. به عنوان نمونه در مورد مرغ، کسی که ذرت، کنجاله و خوراک دام، را وارد می‌کند، وقتی که در دو- سه سال گذشته، حقوق کارمند، کارگر ۴۰-۵۰ درصد، حمل و نقل و هزینه‌های جانبی، قیمت آب و برق و ... هم افزایش پیدا کرده، طبیعی است که روی قیمت تمام شده نیز اثر می‌گذارد.

وی افزود: البته همه ماجرا این نیست، مسئله توزیع که در دست خود دولت است، بسیار مهم است. وزارت صمت و جهاد کشاورزی حتما باید دقت بیشتری داشته باشند که توزیع به‌گونه‌ای انجام شود که دست واسطه‌ها قطع شود. بخشی از این گرانی‌ها به دلیل نقش واسطه‌هاست؛ لذا ما باید به گونه‌ای رفتار کنیم از تولید به مصرف، راه را کوتاه کنیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: جلسات متعددی هم در این زمینه برگزار کرده‌ایم. ما هفته گذشته مخصوصا بعد از اینکه رهبر انقلاب جمعه گذشته نگرانی خودشان را در ارتباط با مسئله کالا‌های مورد نیاز مردم اعلام کردند، رییس‌جمهوری دو جلسه گذاشتند. جلسات دیگری هم برگزار شده است برای اینکه بتوانیم بازار‌های کل کشور را با شهرداری‌ها هماهنگ کنیم که بتوانیم مقداری عرضه مستقیم داشته باشیم.

وی تصریح کرد: رییس جمهوری دستور دادند که در وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت، واسطه‌هایی را که قیمت کالا‌ها را گران می‌کنند، شناسایی کنند. اعتقاد ما بر این است که کالایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن‌ها اختصاص می‌دهیم خیلی گران‌تر از قیمت واقعی آن، به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

واعظی با اشاره به تعطیلات پیش رو و برنامه دولت برای تامین کالا‌های اساسی گفت: ما هم تعطیلات عید و هم ماه مبارک رمضان را در پیش داریم و همواره در آستانۀ ماه مبارک رمضان، تلاشمان بر این بوده که وقتی که مردم روزه می‌گیرند و عبادت می‌کنند دغدغه گرانی کالا‌ها را نداشته باشند؛ لذا آقای رییس‌جمهوری امروز در جلسه دولت دستور دادند از الان تا روز عید، کمیته ویژه‌ای تشکیل شود و برای موضوع کار کند.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار