کد خبر: 1041403
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۷
برنامه نوروزی اجرای گام چهارم بسیج ملی طرح شهید حاج قاسم سلیمانی با همکاری سازمان بسیج مستضعفین و وزارت بهداشت برای مدیریت و کنترل همه‌گیری کرونا به شیوه محله محور و خانواده‌محور در قالب طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» از روز ۱۸ اسفندماه آغاز شد. این طرح تا ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ و به مدت یک ماه با سازماندهی ۲۵۰ هزار بسیجی در قالب تیم‌های مشترک با وزارت بهداشت و سازماندهی اقشار بسیج در زمینه آموزش و فرهنگسازی و با تمرکز بر بیماریابی در دو دوره ۱۵ روزه اجرایی می‌شود.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: در بحران کرونایی آبان ماه طرح شهید سلیمانی با همراهی سازمان بسیج مستضعفین و وزارت بهداشت توانست مرگ و میر‌های کرونایی را از نزدیک به ۵۰۰ مورد در شبانه‌روز به کمتر از ۱۰۰ مورد برساند. حالا هر چند آمار فوتی‌ها همچنان کمتر از ۱۰۰ مورد در شبانه‌روز است، اما وضعیت بحرانی خوزستان و نگرانی از چرخش ویروس کرونای انگلیسی با سفر‌های نوروزی، در آستانه سال نو نگرانی‌های تازه‌ای را پدید آورده‌است. بر همین اساس سازمان بسیج مستضعفین یک بار دیگر به میدان آمده و با همراهی وزارت بهداشت گام چهارم بسیج ملی طرح شهید حاج قاسم سلیمانی را تحت عنوان «هر خانه یک پایگاه سلامت» به مدت یک ماه تا ۱۸ فروردین ماه کلید زدند.

سازماندهی ۲۵۰ هزار بسیجی برای بیماریابی

روز گذشته در ۲۴ ساعت منتهی به روز سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۵۵۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۹۷ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۷۰۶ هزار و ۵۵۹ نفر رسید. در همین زمان، ۸۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۶۰ هزار و ۸۶۷ نفر رسید.

تا کنون یک میلیون و ۴۵۶ هزار و ۷۵۹ نفر از بیماران بهبود‌یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.۳ هزار و ۸۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. حالا بناست تا گام چهارم مدیریت بیماری کرونا با اجرای مرحله دیگری از طرح شهید سلیمانی رقم بخورد.

غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، با حضور در وزارت بهداشت درباره جزئیات طرح به روز شده شهید سلیمانی اینگونه توضیح داد: «این طرح با همکاری بسیج جامعه پزشکی انجام می‌شود. در این طرح تمرکز بر بیماریابی است و به مدت یک ماه در دو بازه ۱۵ روزه طرح اجرا می‌شود.»

وی با بیان اینکه از همکاری مردم در مراحل قبلی قدردانی می‌کنیم، گفت: «با سازماندهی ۲۵۰ هزار بسیجی در قالب تیم‌های مشترک با وزارت بهداشت و سازماندهی اقشار بسیج در زمینه آموزش و فرهنگ‌سازی مرحله جدید این طرح رقم می‌خورد و امیدواریم اقدامات خوبی صورت گیرد.»

به گفته سلیمانی این طرح در سراسر کشور عملیاتی می‌شود، اما تمرکز طرح بر استان‌هایی است که در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارند.

تعطیلات فرصتی مناسب برای کنترل بیماری

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با تأکید بر لزوم دقت در پیاده‌سازی این طرح افزود: «خاضعانه تقاضا داریم در پیاده‌سازی طرح جدید شهید سلیمانی وقت گذاشته شود، تعطیلات فرصت مناسبی برای ماست که بیماری را کنترل کنیم، رهبر انقلاب فرمود که به مسافرت نمی‌رود و از مردم خواست که بر اساس تصمیمات ستاد کرونا عمل کنند. برای مدیریت بیماری باید گروه‌های مختلف بسیج شوند و اقشار بسیج به صورت صنفی و قشری در تشدید اقدامات پیشگیرانه نقش‌آفرینی کنند.»

وی تأکید کرد: «پیاده‌سازی این طرح با توجه به زیست‌بوم‌ها انجام می‌شود و از همه امکانات سپاه برای طرح شهید سلیمانی استفاده می‌شود و هیچ محدودیتی قائل نیستیم. رهبر انقلاب ۱۰ روز پیش فرمودند بسیج پاره‌تن مردم است و نباید مصلحت مردم را فراموش کند. این وظیفه بر دوش ما باقی است که از مصلحت مردم هوشمندانه دفاع کنیم.»

به گفته سلیمانی در برنامه سال ۱۴۰۰ بسیج، مسئله اصلی سلامت مردم و مواجهه با ویروس کرونا است، که وزارت بهداشت در دستورالعمل بر آن تأکید کرده‌است. این دستورالعمل هوشمندانه است و برای پیاده‌سازی آن باید دقت لازم صورت گیرد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین ابراز امیدواری کرد:‌در این برنامه جدید ۳۰ روزه موفقیت‌های بزرگی رقم بخورد. وی تأکید کرد: «تا روزی که خبر شکست کرونا اعلام شود ما در کنار وزارت بهداشت هستیم و هرجا که نظام به ظرفیت بسیج نیاز داشته باشد ما در کنار مردم هستیم.»

تشدید بیماریابی با کمک سازمان بسیج

سعید نمکی، وزیر بهداشت هم در همایش تبیین برنامه نوروزی تشدید گام چهارم بسیج ملی طرح شهید سلیمانی با قدردانی از همراهی بسیج در مبارزه با کرونا گفت: «اروپا و امریکا شاهد مرگ‌های بالای سه رقمی بودند و این بیماری در این کشور‌ها قتل عام راه انداخت، اما به برکت طرح شهید سلیمانی کشور آرام از کنار این بیماری عبور کرد.»

وی ابراز امیدواری کرد با تشدید بیماریابی در فاز جدید با کمک سازمان بسیج در مدت یک ماه بتوان به شکل گسترده بیماریابی را تشدید کرد.

نمکی گفت: «امروز در استان خوزستان ۲۰ هزار تست کرونا انجام می‌شود که این روش در همه کشور پیگیری می‌شود. عزیزان ما در سازمان بسیج در این دوره بیشتر به ما کمک خواهند کرد همچنین همکاران ما در هلال احمر نیز برای کنترل مرز‌ها به ما کمک می‌کنند.»
 
وزیر بهداشت باید دست و پا ببوسد تا به درخواستش عمل شود!

وزیر بهداشت با اشاره به مدیریت سخت ویروس انگلیسی و درگیری بیمار ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت تصریح کرد: «به عنوان وزیر تقاضا کردم که بحث سفر را منتفی کنیم و از مردم تقاضا کنیم که مردم همراهی کنند؛ اطمینان دارم که مردم می‌دانند که هر آمد و شد به معنای شیوع بیماری است، از سفر رفتن پرهیز می‌کنند.»

نمکی با گلایه از عمل‌نشدن به درخواستش برای ممنوعیت سفر یادآور شد: «در سفر فرد ناقل ویروس جهش یافته را به سایر نقاط منتقل می‌کند و التماس کردیم که سفر نباشد، وزیر بهداشت باید دست ببوسد، پا ببوسد و التماس کند که به درخواستش عمل شود. انتظار ما این است که به عرایض دلسوزانه وزیر بهداشت توجه شود، حضرت عباسی سفر نروید.»

به گفته وزیر بهداشت وقتی مردم جا‌به‌جا می‌شوند و جمعیت مواج است اجرای طرح سخت است، اما در جمعیت ساکن و غیر مواج مدیریت بسیار ساده‌تر خواهد شد. از نگاه وی اگر چند خوزستان دیگر شکل گرفت نمی‌توان روی تاب‌آوری نظام سلامت قسم خورد.

نمکی تصریح کرد: «تاب‌آوری خدمتگزاران به مردم در نظام سلامت به شدت کم شده‌است. در خوزستان در ۷۲ ساعت ۷۸ همکار من به کرونای جهش‌یافته مبتلا شدند و ما نمی‌توانیم سریع نیروی پرستاری از شهر دیگر جایگزین کنیم. وقتی ۳۰ درصد نیرو‌های ما در عرض چند روز مبتلا شد این سیستم دچار ضعف می‌شود و نمی‌توان این صحنه غم‌انگیز را مدیریت کرد؛ اگر همه دروازه‌ها باز شد به سفر نروید و نگذارید خوزستان دیگری ایجاد شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار