کد خبر: 1041400
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۵
گفت‌وگوی «جوان» با مبتکر بسیجی پارس‌آبادی
مشکلی که شیر‌های گاز مورد استفاده فعلی دارند این است که پس از نصب و قبل از اینکه شلنگ مصرف‌کننده وصل شود، امکان نشت گاز در آن‌ها وجود دارد که این موضوع بسیار خطرناک است. همچنین در صورتی که به هر دلیل شلنگ مصرف‌کننده از شیر گاز جدا شود گاز به سرعت نشت کرده و باعث انفجار می‌شود. به همین منظور و با هدف جلوگیری از این مشکلات شیر گاز ایمن طراحی و ساخته شد که به محض جدا شدن شلنگ مصرف‌کننده، به‌صورت کاملاً مکانیکی و خودکار جریان گاز را قطع می‌کند.
محمد‌رضا هاديلو

سرویس ایران جوان آنلاین: امروزه به برکت توجه ویژه مسئولان نظام و در رأس آن‌ها مقام معظم رهبری مبنی بر بها دادن به جوانان مؤمن، متدین، انقلابی، فعال علمی و پشتکار و تأکید بر استفاده حداکثری از ایده‌ها و پتانسیل‌های جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب کاملاً مشهود است. کافی است سری به روستا‌های مختلف و حتی مناطق محروم بزنیم تا ببینیم جوانانی را که قدم‌های قابل توجهی در راستای پیشرفت علمی کشور و اقتصاد مقاومتی برمی‌دارند. یکی از این مخترعان، میلاد جهانگیری مبتکر بسیجی شهرستان پارس‌آباد است که با حمایت پایگاه بسیج امام جعفر صادق (ع) در حوزه ثارالله شهری دست به اختراع «سرشیر گاز ایمن» زده است. این مبتکر بسیجی پس از ثبت اختراع با حمایت پایگاه بسیج و سپاه ناحیه شهرستان پارس‌آباد، توانست در جهت بازار فروش در سازمان‌ها و ارگان‌ها و اختصاص دادن مکانی برای فعالیت، با پشتکار بیشتری به کار خود ادامه داده و به تولید انبوه این کالا برسد. گفت‌وگویی با این مخترع بسیجی انجام داده‌ایم که در پی می‌آید.

 
آقای جهانگیری ابتدا در مورد اختراعتان توضیحاتی بفرمایید.

اختراع سرشیر گاز ایمن که به مرحله تولید انبوه رسیده، قادر است در زمان وقوع زلزله و آتش‌سوزی، گاز را به صورت خودکار قطع کند. این اختراع به شماره ۸۳۰۳۴ به ثبت رسیده و بعد از اخذ گواهینامه ثبت اختراع، جواز تأسیس را نیز از اداره صنعت، معدن و تجارت دریافت کرده و حالا دست به تولید انبوه زده‌ایم. این اختراع و ثبت علمی آن در کشور می‌تواند به طور قابل توجهی، هموطنان زیادی را از دست گازگرفتگی و مرگ خاموش رهایی دهد. اتفاقی که در فصل زمستان بار‌ها و بار‌ها به وقوع پیوسته و خانواده‌های زیادی را داغدار کرده است. همین اختراع به ظاهر ساده می‌تواند در زمان حوادث غیرمترقبه مثل زلزله و آتش‌سوزی، گاز را خودکار قطع کرده و خطرات پسابحران و سوانح غیرمترقبه ناشی از نشتی گاز را کاملاً خنثی کند.

مگر شیر‌های گاز فعلی چه مشکلی دارند؟

مشکلی که شیر‌های گاز مورد استفاده فعلی دارند این است که پس از نصب و قبل از اینکه شلنگ مصرف‌کننده وصل شود، امکان نشت گاز در آن‌ها وجود دارد که این موضوع بسیار خطرناک است. همچنین در صورتی که به هر دلیل شلنگ مصرف‌کننده از شیر گاز جدا شود گاز به سرعت نشت کرده و باعث انفجار می‌شود. به همین منظور و با هدف جلوگیری از این مشکلات شیر گاز ایمن طراحی و ساخته شد که به محض جدا شدن شلنگ مصرف‌کننده، به‌صورت کاملاً مکانیکی و خودکار جریان گاز را قطع می‌کند.

چقدر وقت برای این اختراع صرف کردید؟

طی دو سال سرشیر گاز ایمن را طراحی و به ثبت رساندم. در زمان آتش‌سوزی یا جدا شدن شلنگ گاز از محل، این سرشیر به صورت خودکار گاز را قطع می‌کند و از جمله مزایای دیگر آن صرفه‌جویی در مصرف گاز است.

این شیر‌های گاز از نظر قیمت به‌صرفه است؟

قیمت عمده سرشیر ایمن گاز را برای فروشگاه‌ها ۲۸۰۰ تومان، برای مصرف خانگی در شهرستان همراه با نصب ۵۵۰۰ تومان و در روستا‌ها همراه با نصب ۶۰۰۰ تومان در نظر گرفته‌ایم. این طرح با حمایت سپاه ناحیه شهرستان پارس‌آباد به ثمر نشسته به طوری که برای هفت نفر به صورت مستقیم و برای ۱۵ نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است.

آیا اختراع شما از طرف بازار مورد استقبال قرار گرفت؟

بسیار شرایط خوب است و با استقبال خوبی که در استان اردبیل شده در عرض دو ماه ۶۰ روستا در منطقه انگوت و حومه پارس‌آباد را توانستیم از این سرشیر بهره‌مند کنیم. من تمام توان خود را برای کار روی این طرح‌ها و اختراعات گذاشته‌ام. هر چند با مشکلات زیادی هم روبه‌رو شدم، اما به دلیل عشق و علاقه به این کار درس خود را تا دیپلم گذراندم و کار حتی به جایی رسید که در پرداخت هزینه مواد اولیه اختراع خود بدهی بالا آورده و موجب شکایت چند تا از کارخانه‌ها شد. حتی آن‌ها حکم جلب مرا گرفتند ولی پا پس نکشیدم و با فروش خانه علاوه بر پرداخت بدهی‌های خود، مواد مورد نیاز برای تولید سرشیر گاز را خریداری کردم و این اختراع را به تولید انبوه رساندم و اکنون برای توسعه محل کار و اشتغال بیشتر بیکاران و خرید دستگاه و مواد اولیه به تسهیلات و ضمانت بانکی و همت مسئولان نیاز داریم.

اختراعات دیگری هم داشته‌اید؟

اظهارنامه همه اختراعاتم در سامانه تک ثبت مشهد ثبت است، اما چون از لحاظ مالی در مضیقه هستم ثبت این اختراعات نیمه‌تمام مانده است چراکه برای هر اختراع یک میلیون و برای تنظیم سند ۲ میلیون تومان باید پرداخت کرد تا اظهارنامه ثبت و در ثبت اسناد هم تأیید شود.

در سطح کشوری هم برای شناساندن اختراعتان کاری صورت گرفته؟

با همکاری و پیگیری‌های مستمر مسئولان علمی و پژوهشی بسیج سازندگی که با دست‌اندرکاران «برنامه کارآفرینی میدون» در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت، اختراع من به داوران و مخاطبان عام کشور معرفی شد و خوشبختانه در این برنامه هم با استقبال خوبی از طرف داوران باتجربه «میدون» مواجه شد و داوران با رضایت کامل، قول نهایت تعامل و همکاری را دادند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار