کد خبر: 1041399
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۴
هر چند بیشتر صندوق‌ها را آقایان اداره می‌کنند، اما ورود خانم‌ها به این عرصه نشان داد طرح‌های خوب، همیشه تأثیرگذار بوده و می‌تواند مورد توجه همگان باشد. حالا صندوق‌های قرض‌الحسنه‌ای که توسط خانم‌ها مدیریت می‌شوند توانسته‌اند جمع زیادی از زنان را دور هم جمع کرده و علاوه بر گره‌گشایی از مشکلاتشان موجب کارآفرینی و اشتغالزایی نیز بشوند.
محمد‌رضا هاديلو

سرویس ایران جوان آنلاین: چند سالی است بسیج سازندگی با راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه کاری کرده تا شهروندان در روستا‌ها و شهر‌های کوچک بتوانند با دریافت وام‌های کوچک دست به کار‌های بزرگ بزنند.


وقتی این سازمان پیشنهاد تأسیس صندوق‌های قرض‌الحسنه را در مناطق مختلف داد، فکر نمی‌کرد با چنین استقبالی روبه‌رو شود.


هر چند بیشتر صندوق‌ها را آقایان اداره می‌کنند، اما ورود خانم‌ها به این عرصه نشان داد طرح‌های خوب، همیشه تأثیرگذار بوده و می‌تواند مورد توجه همگان باشد. حالا صندوق‌های قرض‌الحسنه‌ای که توسط خانم‌ها مدیریت می‌شوند توانسته‌اند جمع زیادی از زنان را دور هم جمع کرده و علاوه بر گره‌گشایی از مشکلاتشان موجب کارآفرینی و اشتغالزایی نیز بشوند.

 
سال ۹۷ بود که یکی از خانم‌های ساکن جنوب تهران با حمایت بسیج سازندگی توانست صندوقی به نام صندوق قرض‌الحسنه رهروان حضرت زینب (س) را راه‌اندازی کند که در جهت رفع مشکل بانوان نیازمند برنامه‌ریزی شده بود.

منیره‌سادات رضوی خانم ۵۷ ساله که ساکن منطقه ری است با پس‌انداز‌های اندک مردم کار صندوق را شروع کرد. کاری که به گفته خودش، برای حل مشکل بانوان سرپرست خانوار انجام شد.

این بانوی خیر می‌گوید: «صندوق را با این نیت تأسیس کردیم که بانوان برای دریافت تسهیلات در مسیر پرپیچ و خم بانک قرار نگیرند و مجبور به پرداخت بهره‌های بالا و درگیر ضامن نشوند. در ابتدای فعالیت تصور نمی‌کردیم که بتوانیم تا این حد برای بانوان تأثیرگذار باشیم. با پس‌انداز‌های اندک خانوار‌ها که به اقتصاد خانواده آسیبی نمی‌زند کار صندوق قرض‌الحسنه رهروان حضرت زینب (س) کلید خورد.»

وی ادامه می‌دهد: «در ابتدای فعالیت، صندوق از سرمایه ۴۰۰ هزار تومانی برخوردار بود که اکنون این رقم به بیش از ۴۰ میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که افرادی که تسهیلات دریافت کردند و اقدام آن‌ها منجر به اشتغالزایی شده کالا یا خدمات خود را به سایر اعضای صندوق معرفی می‌کنند تا پیدا کردن مشتری برایشان سهل شود. اکنون بانوانی هستند که با دریافت تسهیلات در خانه رب، ترشی و سبزی خشک تولید و عرضه می‌کنند. از سوی دیگر برای تولید دستبند‌های زینتی هم اقداماتی انجام شد که ویروس کرونا نگذاشت این کارگاه تکمیل شود و به تولید انبوه برسد، اما زیرساخت آن آماده است.»

خانم رضوی به شرایط دریافت تسهیلات اشاره و تصریح می‌کند: «در آن زمان هر کس قصد دریافت تسهیلات از صندوق را داشت با یک مبلغ جزئی به عضویت صندوق درمی‌آمد و بعد از مدتی تسهیلات خود را دریافت می‌کرد. با افزایش تعداد اعضا رویه منظم‌تر شد و هر کس باید شش ماه مبلغ خود را پس‌انداز می‌کرد و صندوق دو تا سه برابر مبلغ به متقاضی تسهیلات تحویل می‌داد. همچنین با پیشنهاد اعضا مبلغ پس‌اندازی که نزد صندوق گذاشته می‌شد افزایش یافت تا توان تسهیلات‌دهی بالا برود و این موضوع باعث شد تاکنون ۴۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه در مبالغ مختلف پرداخت شود.»

مدیر صندوق قرض‌الحسنه رهروان حضرت زینب (س) با بیان اینکه قبلاً ارقام پس‌انداز کم بود، اما با کاهش ارزش پول ملی اکنون افزایش یافته تصریح می‌کند: «در ابتدای فعالیت صندوق تعداد اعضا انگشت‌شمار بود، اما پس از دو سال فعالیت حالا به ۹۷ عضو رسیده است. البته قبلاً ارقام پس‌انداز بین ۱۰ تا ۵۰ هزار تومان بود، اما اکنون این رقم به ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.»

اشتغالزایی با صندوقی پربرکت

در صندوق قرض‌الحسنه رهروان حضرت زینب (س) مبالغی که به عنوان تسهیلات پرداخت شده بین ۵۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که ۱۸ مورد اشتغالزایی مستقیم در این زمینه داشته. برای یک خانم چرخ خیاطی خریداری شده که اکنون به درآمد ثابت رسیده است. همچنین چهار مورد تسهیلات برای درمان پرداخت شده که به لطف خدا بهبود یافتند. با اینکه مبلغ وام بالا نیست، اما چند خانوار برای خرید جهیزیه آن را دریافت کردند و شش مورد هم برای تحصیل به خانواده‌ها وام داده شده است.

خانم رضوی به شرایط کرونا در کشور اشاره کرده و می‌گوید: «با شیوع ویروس کرونا ارتباط ما با اعضای صندوق قطع شد و به صورت تلفنی و غیرحضوری کارهایمان را پیش می‌بریم. اکنون به اعضا شماره حساب داده‌ایم تا ماهانه مبالغ خود را واریز کنند که با توجه به افزایش هزینه بهداشتی در خانوار‌ها آورده مردمی به صندوق کمی کاهش یافته است. زمانی که کرونا همه‌گیر شد به پیشنهاد یکی از اعضای صندوق قرض‌الحسنه شرایطی را فراهم کردیم تا تولید ماسک در منزل را انجام دهیم و با این برنامه‌ریزی طی چند روز ۷ هزار ماسک تولید شد.»

بسیج و مسجد، پشتوانه‌های اصلی صندوق

مدیر صندوق قرض‌الحسنه رهروان حضرت زینب (س) می‌گوید: «با کمک مسجد محله (مسجد صدوق) که برای هزار خانواده ارزاق تهیه کرده بود، اما نیروی کار و شرایط برای بسته‌بندی را نداشت اعضای صندوق به همراه خواهران بسیجی گرد هم آمدند تا در دوره کرونا به این خانوار‌ها کمک کالایی شود تا راحت‌تر بتوانند دوران قرنطینه را سپری کنند.»

وی ادامه می‌دهد: «تسهیلاتی که به مردم داده می‌شود تنها ۲ درصد کارمزد دارد که آن ۲ درصد هم در منابع ارائه تسهیلات قرار می‌گیرد. ضمن اینکه دریافت تسهیلات محدودیتی ندارد و افراد شش ماه پس از پایان پرداخت آخرین قسط می‌توانند دوباره برای دریافت وام اقدام کنند. اقساط وام ۱۰، ۱۲ و ۱۵ ماهه است و ضامنی هم برای دریافت تسهیلات گرفته نمی‌شود. البته لازم به ذکر است همه اعضای صندوق یکدیگر را می‌شناسند و اگر افراد غریبه وارد صندوق شوند و قصد دریافت وام داشته باشند باید یکی از اعضای قدیمی به عنوان معرف و ضامن او را به ما معرفی کند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
0
0
سلام من زن سرپرست هستم ۴۵ سالمه دخترم یکساله عقد کردس وام میخوام بچمو با ابرو بفرستم خونه بخت کمکم کنید لطفا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار