کد خبر: 1041349
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
قالیباف به تبریز سفر می‌کند
نماینده مردم تبریز در مجلس برنامه‌های ستاد برگزاری همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی را که قرار است شنبه هفته آتی با حضور رئیس مجلس برگزار شود، تشریح کرد.

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی  اظهار داشت: شیخ محمد خیابانی از رجال نقش آفرین در تاریخ ایران و آذربایجان و از رهبران مشروطه است که در ادوار دوم و چهارم مشروطه، نماینده مردم آذربایجان در این مجلس بود.

شیخ محمد خیابانی، رهبر قیام آزادیستان

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه شیخ محمد خیابانی رهبر قیام آزادیستان بود که همزمان با قیام میرزا کوچک خان جنگلی در گیلان قیام کرد، اظهار داشت: هدف ایشان، پیاده سازی قانون اساسی بود.

وی یادآور شد: شیخ محمد خیابانی در جریان عقد قرارداد ننگین وثوق الدوله در سال 1919 که سرنوشت ایران را به دست انگلیسی ها می داد ایستادگی کرد و قیام موسوم به آزادیستان توسط وی از همان زمان شکل گفت.

میرتاج الدینی در ادامه با اشاره به عقاید شیخ محمد خیابانی که آذربایجان را جزء لاینفک ایران می دانست، عنوان کرد: وی که در 110 سال قبل روزنامه نگار بوده و صاحب امتیاز روزنامه تجدد بود، مقابل سلطه انگلیسی ها، شوروی ها و عثمانی ها ایستاد.

حضور دکتر قالیباف در همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی در تبریز

مسئول ستاد برگزاری همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی در ادامه با اشاره به برنامه های این ستاد برای همایش، اظهار داشت: همایش در صبح روز شنبه 23 اسفندماه در تالار وحدت دانشگاه تبریز با حضور دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی افتتاح می شود و علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری همچنین شخصیت های کشوری و استانی و همچنین اساتید، دانشجویان و طلاب در آن حضور خواهند یافت.

وی ادامه داد: اختتامیه این مراسم نیز در عصر همان روز در موطن ایشان، شبستر و در تالار شیخ محمود شبستری برگزار می شود و در ادامه بازدید از شهر خامنه را خواهیم داشت.

میر تاج الدینی اضافه کرد: همایش دیگری نیز به همین مناسبت در عصر روز یکشنبه 24 اسفند ماه در تالار مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار می شود و همان شب نیز مراسمی بر سر مزار ایشان در رواق امام خمینی(ره) حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) بزگرار می شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم در ادامه به برنامه هایی که طی چند ماه اخیر از سوی ستاد برگزاری این همایش به اجرا درآمد اشاره و بیان کرد: همایش های روزنامه نگار مسئول، شیخ محمد خیابانی مصلح بصیر و استکبارستیز، دانش آموزی و معلمان، نگاهی به دستاوردهای مطبوعاتی آزادیستان و فضلای حوزه علمیه تبریز پیش از این برگزار شده است.

سریال تاریخی شیخ محمد خیابانی در رسانه ملی ساخته می‌شود

وی ادامه داد: همچنین چند کارگاه با موضوع نگارش رمان تاریخ با محوریت شیخ محمد خیابانی، خوشنویسی در خانه موزه شیخ، 30 مورد اشعار و تذهیب درباره ایشان و همچنین نماهنگ و سرود به دو زبان آذری و فارسی درباره شخصیت شیخ محمد خیابانی برگزار و تولید شده است.

میرتاج الدینی در ادامه با اشاره به راه اندازی سایتی برای بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی، گفت: 110 مقاله در این حوزه به دبیرخانه همایش ارسال شد که کمیته علمی بعد از برگزاری 20 جلسه، 36 مقاله را پذیرفت که این مجموعه مقالات در قالب 3 جلد کتاب به چاپ رسیده است.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: کتاب صوتی برای نشر در فضای مجازی و رمان ویژه نوجوانان نیز تهیه و تدوین شده و بیانیه ای نیز در پایان همایش قرائت خواهد شد همچنین صداوسیما برای ساخت سریال تاریخی شیخ محمد خیابانی با همکاری بخش خصوصی حوزه فرهنگ در تبریز، قول مساعد داده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر