کد خبر: 1041281
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۲
دولت امریکا نگران شروع خشونت بهاری طالبان است و به‌رغم تکمیل نشدن استراتژی افغانستان و نافرجام ماندن توافق ترامپ، یک طرح صلح جدید ارائه کرده است
سرویس بین الملل جوان آنلاین: وزیر خارجه امریکا در نامه‌ای به اشرف غنی، رئیس‌جمهور و عبدالله عبدالله، رئیس شورای صلح افغانستان، طرح صلحی جدید برای برون‌رفت از بحران افغانستان ارائه کرده که چیزی شبیه به کنفرانس سال ۲۰۰۱ بن است که البته این بار ترکیه میزبان آن خواهد بود. طرح جدید، به معنی کنار گذاشتن توافق صلحی است که اسفند سال ۱۳۹۸ بین طالبان و دولت ترامپ انجام شد، ولی حالا با آمدن دولت بایدن نافرجام مانده است. دولت و گروه‌های مختلف افغانستان، واکنش متفاوتی به طرح امریکا نشان داده‌اند. امرالله صالح، معاون اشرف غنی، نامه آنتونی بلینکن به اشرف غنی را «آمرانه» خوانده و گفته که کابل، سند آمرانه امریکا در خصوص صلح را امضا نمی‌کند. سخنگوی دفتر سیاسی طالبان صرفاً اعلام کرد نسخه‌ای از طرح امریکا را به دست آورده است.

به گزارش جوان، دولت جو بایدن در یک سالگی توافق دولت ترامپ با طالبان در دوحه قطر، یک طرح صلح جدید پیش کشید. این طرح را اولین بار روزنامه هشت صبح افغانستان فاش کرد، ولی از دیروز به سرعت منابع افغانستانی ابعاد مختلف آن را افشا و رهبران افغانستانی هم به آن واکنش نشان دادند. به عنوان بخشی از این طرح صلح، آنتونی بلینکن در نامه‌ای خطاب به اشرف غنی و عبدالله عبدالله نوشته که واشنگتن از سازمان ملل متحد خواهد خواست نشستی با حضور وزیران خارجه و نمایندگان امریکا، روسیه، چین، پاکستان، هند و البته ایران، برای بحث روی یک رویکرد مشترک در حمایت از صلح افغانستان ترتیب دهد. این نشست ظاهراً چیزی شبیه به کنفرانس سال ۲۰۰۱ بن برای تشکیل دولت موقت افغانستان بعد از سقوط طالبان است که البته این بار دولت ترکیه میزبان آن خواهد بود. بلینکن هرچند در نامه خود گفته «سیاست دولت بایدن در قبال افغانستان نهایی نشده»، ولی از اشرف غنی خواسته که «فوریت لحن» او را در این نامه درباره لزوم یک کار جمعی درک کند و تأکید کرده که بهترین راه برای منافع مشترک افغانستان و امریکا این است که روند گفتگو‌های صلح سرعت پیدا کند و همه طرف‌ها به تعهدات خود پایبند باشند. ظاهراً لحن نامه بلینکن حاوی یک هشدار غیرمستقیم درباره عواقب احتمالی نپذیرفتن طرح جدید امریکا است، به این صورت که بلینکن هشدار داده که امریکا هیچ گزینه‌ای را کنار نگذاشته و در حال بررسی خروج کامل نیروهایش از افغانستان تا اول ماه می‌۲۰۲۱ است. وزیر خارجه امریکا در نامه خود گفته این طرح را با هدف رسیدن به راه‌حل سریع، آتش‌بس دایمی و جامع «سطح بالا» با «طرف‌های دخیل» و کشور‌های منطقه و سازمان ملل متحد دنبال می‌کند، راه‌حلی که البته به فاصله تقریباً کوتاه از توافق صلح بایدن با طالبان ارائه شده است.

۳ رکن طرح

وزیر امور خارجه امریکا در طرح خود یک دوره ۹۰ روز کاهش خشونت ارائه کرده که هدف آن جلوگیری از آغاز حملات بهاری طالبان همزمان با تلاش‌های دیپلماتیک برای حمایت از توافق سیاسی در افغانستان است. در طرح امریکا که همزمان، با نامه‌ای به عبدالله عبدالله رئیس شورای صلح افغانستان نیز ارائه شده، زلمی خلیل‌زاد همچنان به عنوان نماینده مطرح است و طرح‌های پیشنهادی و مکتوب را با هدف تسریع روند صلح در مورد راه‌حل سیاسی، گفتگو‌ها و آتش‌بس با دولت افغانستان و نمایند‌گان طالبان در میان خواهد گذاشت. بلینکن معتقد است این طرح‌ها دولت و طالبان را قادر می‌کنند که روی اصول بنیادینی که ترتیب قانون اساسی و حکومت آینده را هدایت می‌کند و نقشه راه برای یک دولت فراگیر و آتش‌بس دائمی و جامع کار کنند. او از رئیس‌جمهور غنی خواسته که در مورد این طرح‌ها، موضع سازنده‌ای اختیار کند و با زلمی خلیل‌زاد درباره توسعه آن گفتگو کند. طلوع‌نیوز، ابعاد دیگری از طرح امریکا را فاش کرده که سه رکن اساسی آن «دولت انتقالی» و «نقشه راه سیاسی» و «آتش‌بس دائمی» است. بر اساس این طرح، پس از پایان دولت انتقالی، رئیس آینده افغانستان بر اساس انتخابات برگزیده خواهد شد. در این طرح آمده است که در رأس قوه اجرایی رئیس دولت و وزیران کابینه با ریاست‌های مستقل و در بخش دیگر مجلس و مجلس سنا قرار دارد که طالبان نیز در ترکیب آن مشارکت خواهد داشت.

با جمع شدن ۲۰ نفر که صلح نمی‌شود!

در کابل، طرح جدید امریکا با واکنش‌هایی متفاوت روبه‌رو شده است. برجسته‌ترین واکنش، سخنان امرالله صالح، معاون رئیس‌جمهور افغانستان است که این طرح را «آمرانه» خوانده و آن را رد کرده است. معاون اشرف غنی دیروز در مراسم سالگرد مارشال محمد قسیم فهیم، معاون سابق رئیس‌جمهور افغانستان در کابل گفت که نامه وزیر خارجه امریکا در خصوص طرح صلح جدید نگرانی و تغییری در موضع دولت ایجاد نمی‌کند، ولی به بخشی از طرح امریکا اشاره کرده که ناظر به نشست رهبران افغان و طالبان در ترکیه است و گفته که با جمع شدن ۲۰ نفر در یک اتاق نمی‌شود سرنوشت مردم را تعیین کرد. او گفت: «ما در گفتگو با مقامات امریکایی در دو روز گذشته تأکید کرده‌ایم که حق رأی را از مردم افغانستان سلب نمی‌کنیم.» صالح گفت که افغانستان سند آمرانه امریکا در خصوص صلح را امضا نمی‌کند. محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی و مشاور ارشد امور سیاسی رئیس‌جمهوری افغانستان هم لحن نامه وزیر خارجه امریکا به اشرف غنی را آمرانه دانست و گفت که صلح فرمایشی در افغانستان به جایی نمی‌رسد. محقق با اشاره به تهدید امریکایی‌ها به خروج از افغانستان خاطرنشان کرد ما امریکایی‌ها را به کشور دعوت نکردیم و از رفتن آن‌ها نیز هراسی نداریم. با این حال، عبدالله عبدالله از طرح امریکا حمایت کرده و گفته که حکومت و سیاسیون باید استعجالیت (فوریت) امریکا در روند صلح افغانستان را درک کنند. عبدالله دیروز در مراسم سالگرد مارشال فهیم در کابل ضمن قدردانی از تلاش امریکا برای صلح و ضرورت مبرم صلح گفت که وضعیت کنونی افغانستان از لحاظ امنیتی و سیاسی در پیچیده‌ترین و بحرانی‌ترین زمان ممکن خود قرار دارد و از لحاظ بین‌المللی نیز در وضعیت حساسی قرار دارد. به گزارش خبرگزاری جمهور افغانستان، عبدالله گفت، «ما از نامه دفاع نمی‌کنیم، ولی آیا برای مردم افغانستان صلح یک مسئله عاجل نیست؛ صلح با عزت و پایدار. اصولی که در نامه پیش‌بینی شده زیاد قابل بحث نیست؛ بزرگان باید تصمیم بگیرند که صلح می‎خواهند یا نه؛ اگر مسئله انتخابات مطرح است باید انتخابات در موقعش برگزار شود، اما در وضعیت امروزی نمی‌توانیم در سه ماه انتخابات برگزار کنیم.» «استاد مسعود» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در فیس‌بوک نوشت مردم افغانستان اولین قمار را که کنفرانس بن بود، باختند و اکنون بعد از ۲۰ سال دوباره با اندکی تفاوت در صدد تکرار اشتباهات کنفرانس بن هستند. وی افزود: این بار بازهم امریکا، سازمان ملل، همسایه‌ها، خلیل‌زاد، اشرف غنی و سران جهادی سابق برای تکرار کنفرانس بن دور هم جمع می‌شوند. این کارشناس سیاسی افغان تأکید کرد در طرح صلح جدید امریکا هم خبری از مردم نیست، زیرا احزاب و طالبان خود را نماینده مردم می‌دانند و به جای آن‌ها تصمیم می‌گیرند. «شاه حسین مرتضوی» مشاور ارشد امور فرهنگی اشرف غنی هم در توئیتی نوشت: صلح با شتاب نتیجه نمی‌دهد. وی با بیان اینکه برقراری ثبات و پایان جنگ باید هدف صلح باشد، تأکید کرد متأسفانه نگاه شماری از رهبران به روند صلح دور زدن قانون اساسی و رسیدن به مقام و قدرت است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار