کد خبر: 1041263
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۴
اجازه حضور تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا صادر شد
جودو ایران بعد از نزدیک به دو سال فرصت حضور در عرصه رقابت‌ها را به دست آورده است. بعد از اعلام رأی اولیه دادگاه عالی ورزش حالا شنیدن خبر اعزام تیم ملی به رقابت‌های قهرمانی آسیا، خبری امیدبخش برای جودو ایران محسوب می‌شود.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: بعد از ۱۸ ماه تعلیق ناعادلانه سرانجام ملی‌پوشان کشورمان اجازه حضور در رقابت‌های رسمی را کسب کردند. با شروع رسمی تمرینات تیم ملی بلاتکلیفی جودو به پایان می‌رسد و انتظار می‌رود فدراسیون این رشته برای جبران فرصت‌های زیاد از دست رفته برنامه ویژه‌ای داشته باشد.

سایه تعلیق طولانی‌مدت درست زمانی بر سر جودو ایران افتاد که بحث شکست سعید مولایی در مسابقات جهانی مطرح شد. جودوکار پناهنده شده مدعی شد علت باختش فشار مسئولان کشورمان برای عدم رویارویی با نماینده رژیم اشغالگر بوده است. او این ادعا را بهانه‌ای برای سفر به آلمان و اعلام پناهندگی‌اش به این کشور قرار داد. فدراسیون جهانی جودو هم که سال‌هاست با ورزش ایران دشمنی دارد و برای زمین زدنمان از هیچ تلاشی دریغ نکرده از اظهارات مولایی به عنوان برگ برنده استفاده کرد و رأی به محرومیت دائمی جودو ایران داد. تصمیمی ناعادلانه، غیرورزشی و غرض‌ورزانه که نتیجه خوش‌خدمتی ماریوس ویزر بود برای رؤسای صهیونیستی‌اش.

تلاش‌ها برای دفاع از اعتبار جودو و حق مسلم ورزش ایران از همان زمان آغاز شد و فدراسیون جودو با همکاری وزارت ورزش برای شکستن این حکم وارد عمل شدند. کشاندن موضوع به دادگاه عالی ورزش مسیری بود که به درستی انتخاب شد و در این مدت وکلای ایرانی و مسئولان فدراسیون و وزارت پیگیر حل این مشکل بودند تا اینکه پس از تأخیر فراوان رأی CAS اعلام شد و در نهایت پس از لغو «تعلیق نامحدود» پرونده به فدراسیون جهانی ارجاع داده شد تا IJF به سرکردگی ویزر درباره آینده جودو کشورمان تصمیم‌گیری کند.

تفسیر‌های زیادی در خصوص رأی مبهم CAS مطرح شده و در حالی که اغلب رسانه‌ها معتقدند مشکلات تعلیق و سنگ‌اندازی‌های فدراسیون جهانی هنوز به قوت خود باقی است، آرش میراسماعیلی و تیم حقوقی فدراسیون در روز‌های اخیر طی مصاحبه‌های مختلف مدعی رفع تعلیق این رشته شدند. این در حالی است که در سایت رسمی فدراسیون جهانی و در بخش فدراسیون‌های عضو همچنان در صفحه فدراسیون جودو جمهوری اسلامی ایران کلمه Suspended (تعلیق شده) به چشم می‌خورد.

به‌رغم شرایط موجود، خبر خوشحال‌کننده‌ای که از سوی فدراسیون منتشر شد، حاکی از آن است که قطار جودو ایران به زودی به حرکت درخواهد آمد. بر این اساس تیم ملی در رقابت‌های آسیایی حضور خواهد داشت. رقابت‌های قهرمانی قاره کهن ۱۸ فروردین‌ماه استارت می‌خورد و غیبت جودوکاران ایرانی روی تاتامی پایان می‌یابد. مسئولان برگزاری این دوره طی نامه‌ای با اعزام جودوکاران کشورمان به قرقیزستان موافقت کرده‌اند. آخرین بار قبل از آنکه فدراسیون جهانی با سناریوسازی علیه ورزش ایران باخت مولایی در جهانی ۲۰۱۹ را بهانه کند، جودوکاران ایرانی در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا - اقیانوسیه در چین‌تایپه به میدان رفتند و با کسب دو طلا، یک نقره و یک برنز مقام چهارم را از آن خود کردند. بعد از آن، اما تیم تک‌نفره جودو کشورمان نه تنها مدالی در جهانی ۲۰۱۹ ژاپن کسب نکرد، بلکه سعید مولایی تنها ملی‌پوش اعزامی به این رقابت‌ها برای رسیدن به اهدافش یار دشمنان و معاندان شد.

پایان چشم‌انتظاری برای حضور در مسابقات رئیس فدراسیون جودو را برای بازگرداندن این رشته به روز‌های اوج امیدوار کرده است. آرش میراسماعیلی در گفتگو با ایسنا روند صدور مجوز اعزام تیم به قهرمانی آسیا را تشریح کرد: «پس از اعلام رأی دادگاه CAS در قبال پرونده جودو ایران، درخواست رسمی حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا ۲۰۲۱ را به کنفدراسیون جودو آسیا ارسال کردیم. من نیز طی یکی، دو روز گذشته مذاکرات و رایزنی‌های زیادی را در این رابطه داشتم تا اینکه ساعاتی پیش رئیس کمیته برگزاری مسابقات کنفدراسیون جودو آسیا با ارسال ایمیلی به فدراسیون جودو از موافقت با حضور تیم ملی جودو ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا ۲۰۲۱ قرقیزستان خبر داد.» میراسماعیلی که به دلیل استرس کاری اخیراً دچار حمله قلبی شده بود، حالا برای اعزام موفق ملی‌پوشان تلاش می‌کند: «پس از اعلام رأی دادگاه این پیش‌بینی را داشتیم که مجوز حضور تیم ایران در این مسابقات صادر شود که خوشبختانه این اتفاق مهم نیز رخ داد. طی روز‌های اخیر نیز در همین رابطه با رئیس سازمان تیم‌های ملی و حاج یوسف‌زاده سرمربی جوانان جلسه داشتیم تا پیش‌بینی‌های لازم برای اعزام تیم به این رقابت‌ها صورت پذیرد. این مسابقات فروردین‌ماه برگزار می‌شود و کنفدراسیون جودو آسیا فرصت کافی به ایران برای انجام مراحل ثبت‌نام را داده و ما نیز قصد داریم هرچه سریع‌تر این کار را انجام دهیم. ترکیب کامل به این مسابقات اعزام نمی‌کنیم. محمد بریمانلو جودوکار باتجربه ایران با تمرینات منظمی که داشته، شرایط خوبی دارد و قطعاً یکی از ملی‌پوشان اعزامی به این رقابت‌ها خواهد بود. سعی ما این است که برای پشتوانه‌سازی با ترکیبی جوان در رقابت‌های قهرمانی آسیا به میزبانی قرقیزستان شرکت کنیم.»

رئیس فدراسیون جودو موافقت کنفدراسیون آسیا را سیگنالی مثبت از سوی فدراسیون جهانی خواند: «کنفدراسیون جودو آسیا زیرمجموعه فدراسیون جهانی است که قطعاً بر اساس هماهنگی با فدراسیون جهانی با حضور ایران در مسابقات قهرمانی آسیا موافقت کرده است. این اتفاق روزنه امید و سیگنال مثبتی برای حل اختلافات با فدراسیون جهانی است. در همین رابطه قصد دارم با رئیس فدراسیون جهانی جودو دیدار کنم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار