کد خبر: 1041114
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۶
تصمیمی که به زودی گرفته خواهد شد
حواشی و چالش‌های بازی‌های المپیک و پارالمپیک تمامی ندارد؛ در حالی که گمانه‌زنی‌ها در خصوص لغو دوباره این بازی‌ها کمتر شده، اما بحث حضور یا عدم حضور تماشاگران در بازی‌های المپیک و پارالمپیک بازتاب‌های متفاوتی در رسانه‌های خارجی داشته است.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: تعویق کامل بازی‌های توکیو دیگر از دستور کار خارج شده و سران ژاپنی این روز‌ها با چالش‌های دیگری مواجه هستند. المپیک و پارالمپیک توکیو به جای آنکه تابستان ۲۰۲۰ برگزار شود به دلیل شیوع کرونا با یک سال تأخیر برگزار خواهد شد. به‌رغم اینکه پاندمی کووید ۱۹ همچنان به قوت خود باقی است و شروع واکسیناسیون نیز فعلاً تأثیری در این مسئله نداشته، اما کمتر کسی دیگر در مورد لغو این بازی‌ها صحبت می‌کند. با توجه به موضعی که مقامات ژاپنی و کمیته بین‌المللی المپیک گرفته‌اند، به نظر می‌رسد بحث برگزاری قطعی شده و از این به بعد موضوع ورود تماشاگران خارجی به ژاپن را باید مورد بررسی دقیق قرار داد. از آنجا که ویروس کرونا در یک سال اخیر جهش‌های زیادی داشته و قدرت سرایت و همه‌گیری آن بیشتر شده، مسئولان کشور میزبان هنوز برای نحوه برگزاری مسابقات مختلف به نظر قطعی نرسیده‌اند.

مردم ژاپن ماه‌هاست که به اشکال مختلف مخالفت خود را با ورود تماشاگران خارجی به کشورشان و همچنین میزبانی از بازی‌های المپیک و پارالمپیک نشان داده‌اند. آن‌ها معتقدند ژاپن در شرایط پاندمی کرونا نباید روی برگزاری بازی‌ها پافشاری کند و آمار‌ها حاکی از آن است که اکثریت مردم این کشور مخالف برگزای بازی‌ها هستند. علاوه بر این، آن‌ها بر این باورند که ورود تماشاگران خارجی اوضاع کرونا در ژاپن را بدتر خواهد کرد و گونه‌های جدید این ویروس در کشور پخش خواهد شد. رسانه‌های ژاپنی در هفته‌های اخیر بار‌ها نظرسنجی‌های مختلفی در این خصوص انجام داده‌اند و نتایج تمامی آن‌ها نیز نشان از مخالفت حداکثری با حضور تماشاگران سایر کشور‌ها به ژاپن دارد.

مسئولان ژاپن اگرچه در برهه‌ای از زمان موفق به مهار کرونا و پایین آوردن آمار تلفات در این کشور شدند، اما در ماه‌های اخیر کرونا یک‌بار دیگر در این کشور آسیایی اوج گرفته تا جایی که هفته‌هاست محدودیت‌های شدیدی در شهر‌های بزرگ ژاپن به اجرا درآمده است. با اینکه اغلب این شهر‌ها این محدودیت‌ها را پشت سر گذاشته‌اند، اما بنا بر تصمیمات جدید اتخاذ شده اهالی توکیو همچنان باید دو هفته دیگر این محدودیت‌ها را تحمل کنند و در صورت رسیدن به شرایط بهتر محدودیت‌ها اول فروردین‌ماه برداشته خواهد شد. در این اوضاع صدور مجوز برای سفر خارجی‌ها به ژاپن تصمیمی غیرمنطقی به نظر می‌رسد.

با وجود اینکه سران IOC همواره بر برگزاری بازی‌ها با حضور تماشاگران تأکید داشته‌اند و حتی توماس باخ این قول را به ورزشکاران داده بود، اما بعید است که ویروس کرونا به این زودی‌ها دست از سر جهان بردارد. اولین موضوع، بررسی حضور تماشاگران داخلی و خارجی در مسابقات توکیو خواهد بود و در مرحله بعد میزان حضور آن‌ها در ورزشگاه‌ها مشخص می‌شود. باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک در تازه‌ترین اظهارنظر خود بر برگزاری ایمن بازی‌ها تأکید کرده است: «من فکر می‌کنم همه ما قبول داریم که روی بازی‌ها تمرکز خواهیم کرد. این به معنای اصلی مسابقات است. اطمینان از رقابت امن، ایمن و منصفانه بر دیگر جنبه‌های بازی‌ها ارجحیت دارد.» طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قبل از شیوع کرونا قرار بود یک میلیون توریست خارجی در جریان بازی‌های ۲۰۲۰ وارد ژاپن شوند، ولی تمام برنامه‌ها به‌هم ریخته و اصل ماجرا نیز زیر سؤال رفته است. حال شرایط به گونه‌ای است که میزبان نه تنها آمادگی میزبانی از خارجی‌ها را ندارد، بلکه در مهار تشدید کرونای حاصل از حضور آن‌ها نیز ناتوان است. از طرفی آسیب‌های اقتصادی تعویق المپیک و پارالمپیک بسیار زیاد است و ممنوعیت ورود توریست‌ها، خسارت‌های مالی را به اوج می‌رساند. با این حال خبر‌های جدید حاکی از آن است که مسئولان ژاپن و IOC قصد دارند تا پایان ماه آوریل تکلیف حضور یا عدم حضور تماشاگران خارجی را مشخص کنند. سیکو هاشیموتو، رئیس کمیته برگزاری المپیک توکیو با تأکید بر این موضوع گفت: «ما می‌خواهیم براساس دانش علمی با دقت تصمیم‌گیری کنیم. ضروری است که سازمان‌دهندگان هنگام تصمیم‌گیری، ایمنی در جامعه را در اولویت قرار دهند.» این در حالی است که هاشیموتو هفته گذشته برگزاری بازی‌ها با حضور تماشاگران، حتی به صورت محدود را ضروری عنوان کرده بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار