کد خبر: 1041101
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
روند حذف دفترچه‌های در مانی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی به حذف دفتر چه بیمه سلامت رسیده‌است در این خصوص مهدی رضایی، معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران گفت: حذف کاربرد دفترچه کاغذی بیمه سلامت با شیب ملایم دنبال‌شده و به مرور تا اردیبهشت ۱۴۰۰ به این سمت حرکت خواهیم کرد که نیازی به استفاده از دفترچه کاغذی نباشد.
سرویس جامعه جوان آنلاین:  بیش از دو هفته از حدف دفترچه‌های بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی می‌گذرد، در برخی مراکز درمانی هنوز از بیمه‌شدگان تقاضای دفترچه درمانی می‌شود. اینکه چرا از طریق کد ملی بیمه‌شدگان اقدام نمی‌کنند، جای سؤال دارد! از آنجایی که سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرده‌است سامانه ۱۴۲۰ قرار است به معضلات و مشکلات این بخش رسیدگی کند. این روند نشان می‌دهد که برخی مراکز درمانی و ارائه‌دهنده خدمات سلامت که در این میان برخی بیمارستان‌ها را نیز شامل می‌شود، در اجرایی شدن این طرح، مقاومت از خود نشان می‌دهند به‌گونه‌ای مدیر کل درمان غیر‌مستقیم سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرده‌است با اجرای طرح حذف دفترچه بیمه از ابتدای اسفند ماه، هزار و ۵۰۰ مورد شکایت از سوی بیمه‌شدگان دریافت کردیم. حالا باید پرسید با افزایش انتقادات و تکمیل نبودن زیر‌ساخت‌ها این طرح، نباید سامانه ۱۴۲۰ جایگزین حذف فیزیکی دفترچه بیمه‌شدگان شود! که این امر، سرگردانی بیشتر بیمه‌شدگان را به همراه خواهد داشت.

روند حذف دفترچه‌های در مانی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی به حذف دفتر چه بیمه سلامت رسیده‌است در این خصوص مهدی رضایی، معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران گفت: حذف کاربرد دفترچه کاغذی بیمه سلامت با شیب ملایم دنبال‌شده و به مرور تا اردیبهشت ۱۴۰۰ به این سمت حرکت خواهیم کرد که نیازی به استفاده از دفترچه کاغذی نباشد.

حذف دفترچه‌های درمانی اگر به درستی به اجرا در آید سبب کاهش هزینه‌ها و کاستن از بوروکراسی‌های اداری و فساد خواهد شد، اما آماده نبود زیر‌ساخت‌ها مشکلات موجود را دوچندان خواهد کرد آن هم در شرایط کرونایی حاضر. در این خصوص مدیر کل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به حذف صدور دفترچه‌های بیمه گفت: بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی، عدم‌پذیرش داروخانه‌ها و مراکز درمانی بدون دفترچه بیمه را در سامانه ۱۴۲۰ ثبت کند و در صورت هزینه آزاد بیمه‌شدگان نیز در مراکز طرف قرارداد تأمین اجتماعی با ثبت شکایات در این سامانه هزینه پرداختی به بیمار بازگشت داده می‌شود. شهرام غفاری افزود:‌حذف دفترچه بیمه به عنوان یک طرح ملی باید مورد پذیرش همه مراکز بهداشت و درمان طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرد. وی افزود: بنابراین عدم پذیرش بیماران بدون دفترچه در همه آزمایشگاه‌ها، داروخانه‌ها و مراکز بهداشت و درمان طرف قرارداد تأمین اجتماعی تخلف بوده و در صورت گزارش بیمه‌شدگان، مرکز مورد نظر با برخورد قانونی مواجه خواهد شد. وی در خصوص اینکه برخی داروخانه‌ها تحویل دارو بدون دفترچه را ملزم به استفاده پزشکان از نسخ الکترونیکی می‌دانند، گفت: این مسئله تخلف صددرصد است و اکنون با حذف دفترچه بیمه تنها کد ملی بیمار توسط پزشک روی سرنسخه نوشته خواهد شد، که پیش از این طرح، کدملی بیمار بر برگ دفترچه درج شده‌بود.

وی افزود: روند اقدامات آزمایشگاه‌ها نیز با اجرای این طرح تغییری نداشته و صرفاً در داروخانه‌ها، فرآیند استحقاق بیمار اضافه شده‌است.

مدیر کل درمان غیر‌مستقیم سازمان تأمین اجتماعی گفت: با اجرای طرح حذف دفترچه بیمه از ابتدای اسفند ماه، هزار و ۵۰۰ مورد شکایت از سوی بیمه‌شدگان دریافت کردیم که نصف این تعداد شکایت‌ها از تهران بود. وی گفت: برای حل این مشکل تفاهمنامه‌ای را دو روز گذشته با وزارت بهداشت امضا کردیم و معاونان وزارت بهداشت به مدیران و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی هم ابلاغ کردند و قرار شد دیگر شاهد چنین مشکلاتی برای بیمه‌شدگان نباشیم. به‌گونه‌ای که طی این تفاهمنامه وزارت بهداشت تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی را مکلف کرد تا زمانی که نسخه‌نویسی الکترونیک اجرا نشده‌است بدون دفترچه، بیمه‌شده را بپذیرند. غفاری گفت: در حال حاضر ۹۵ درصد داروخانه‌ها همکاری می‌کنند، اما مواردی بودند که همکاری نمی‌کردند و به دنبال این هستیم که حتی یک مورد هم دیگر شاهد نباشیم. حال که قرار است به مرور زمان دفترچه‌های کاغذی درمان حذف شود، بهتر است سامانه واحدی برای پیگیری و رسیدگی به شکایت تمامی بیمه‌شدگان ایجاد شود تا رصد مشکلات سریع‌تر و با دقت صورت گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار