کد خبر: 1040980
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۸
در پی تلاش دیوان لاهه برای بررسی پرونده جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها، دولت امریکا به شدت مخالفت خود را با این اقدامات اعلام کرده است. صهیونیست‌ها نیز دست به دامن اروپایی‌ها شده‌اند تا این پرونده را از دستور کار دیوان بین المللی کیفری خارج کنند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: درحالی که دیوان بین المللی کیفری (لاهه) درصدد است پرونده جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان را بررسی کند بار دیگر حامیان غربی این رژیم دست به کار شده‌اند تا مانع چنین اقدامی شوند. کامالا هریس، معاون رئیس جمهور امریکا روز جمعه در تماس تلفنی خود با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر مخالفت قاطع واشنگتن با تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی علیه صهیونیست‌ها تأکید کرد. براساس گزارش روزنامه یدیعوت آحارانوت، «کاخ سفید در بیانیه خود تأکید کرده است که هریس و نتانیاهو در این گفتگو بر عدم صلاحیت دیوان کیفری بین‌المللی برای بررسی جرائم جنگی مقامات اسرائیلی علیه فلسطینیان تأکید کردند.». تماس تلفنی هریس و نتانیاهو یک روز پس از آن انجام شد که دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی از آغاز تحقیقات در این زمینه خبر داده بود. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش به اعلام واشنگتن مبنی بر مخالفت با تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی تأکید کرد که این گام بیانگر سهیم بودن امریکا در تعرض به ملت فلسطین است. به گزارش شبکه المیادین، حازم قاسم، سخنگوی حماس روز شنبه در بیانیه‌ای گفت: «مخالفت دولت امریکا با آغاز تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری درباره جنایت‌های اشغالگران، موضعی ناشایست است و اشغالگران را به انجام جنایت‌ها و کارشکنی‌های بیشتر تشویق و در عین حال واشنگتن را در تعرض به ملت ما سهیم می‌کند».

باتوجه به جدی شدن پیگیری جنایات رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه، مقامات تل آویو دست به دامن اروپایی‌ها شده‌اند تا بررسی این پرونده را از دور خارج کنند. شبکه «کان نیوز» صهیونیستی گزارش داد که بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز در روز‌های اخیر برای مخالفت با تحقیقات دیوان لاهه با رهبران ارشد کشور‌های اروپایی رایزنی کرده‌اند. طبق گزارش کان نیوز، «نتانیاهو و گانتز در تلاش هستند که با همراهی و حمایت کشور‌های حامی اسرائیل، به جانشین بنسودا برای کنار گذاشتن تحقیقات دیوان لاهه فشار بیاورند». نتانیاهو و گانتز که شاید خودشان تحت پیگرد و محکومیت دیوان بین‌المللی کیفری قرار گیرند، در تلاش بوده‌اند که با بسیج کشور‌های حامی این رژیم به دیوان و دادستان ارشد بعدی آن فشار بیاورند. تحقیقات دیوان لاهه درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در حالی از روز پنج‌شنبه آغاز شد که بنی گانتز، وزیر جنگ سابق اسرائیل با ابراز نگرانی از اقدام احتمالی دیوان لاهه علیه مقام‌های این رژیم در پرونده جنایات جنگی علیه فلسطین، گفت که خودش و صد‌ها صهیونیست دیگر احتمالاً هدف این دادگاه هستند. فاتو بنسودا که عهده‌دار منصب دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری است، روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «امروز من آغاز تحقیقات درباره وضعیت فلسطین از سوی دفتر دادستان دیوان بین‌المللی کیفری را تأیید می‌کنم». کریم خان که یک وکیل انگلیسی است، اخیراً به عنوان دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی انتخاب شد و قرار است طی دو ماه آینده جانشین بنسودا شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار